21 اردیبهشت 1402 - 11:00 ق.ظ

فناوری جدید جایی برای نگرانی نسبت به فراموشی دُزهای دارو و واکسن نمی‌گذارد

فناوری جدید ابداع شده در آزمایشگاه «رایس لب» دانشگاه هوستون در تگزاس آمریکا این توان بالقوه را دارد که داروها و واکسن‌ها را با زمان‌بندی در مدت چند ماه آینده رهاسازی کند.

به گزارش یاقوت نیوز؛ از «سای تک دیلی»، مساله از دست دادن دُزهای ضروری دارو و واکسن، به لطف فناوری جدید ابداع شده در آزمایشگاه «رایس لب» می‌تواند به یک مساله قدیمی و مربوط به گذشته تبدیل شود. این فناوری پیشرفته امکان تولید داروهای «آزاد شونده در زمان» را فراهم می‌سازد.

«کِوین مک‌هاگ» از مولفان ارشد این گزارش تحقیقی منتشر شده در نشریه «مواد پیشرفته» درباره این فناوری جدید می‌گوید: این یک مشکل بزرگ در ارتباط با بیماری‌های مزمن است. برآورد شده است که ۵۰ درصد بیماران داروهای خود را بطور صحیح دریافت نمی‌کنند. با این فناوری شما یک وعده دارو به افراد تزریق می‌کنید و کار برای چند ماه آینده تنظیم خواهد شد.

 

دریافت نکردن صحیح داروها می‌تواند پیامدهای بسیار زیان‌باری داشته باشد و سالانه هزینه زیادی دربردارد. تنها در ایالات متحده آمریکا برآورد شده است که این مساله موجب مرگ بیش از ۱۰۰ هزار نفر می‌شود و تا حد ۲۵ درصد از بستری‌ها هم ناشی از این مساله است و هزینه درمانی آن نیز از ۱۰۰ میلیارد دلار فراتر می‌رود.

به صورت کپسول درآوردن (Encapsulating) داروها در میکروذرات که به مرور زمان حل می‌شوند و داروها را رهاسازی می‌کنند، ایده جدیدی نیست. اما «مک هاگ» و همکارش «تایلر گراف» از روش‌های قرن بیست و یکمی برای ابداع نسل بعدی فناوری کپسول‌سازی استفاده کرده‌اند که نسبت به قبلی‌ها بسیار تطبیق‌پذیرتر هستند.

 

فناوری جدید جایی برای نگرانی نسبت به فراموشی دُزهای دارو و واکسن نمی‌گذارد + فیلم

 

این فناوری موسوم به «ذرات یک شکل مایع‌ و بسته‌بندی شده برای کپسول‌سازی داروها» (PULSED) از چاپ سه‌بُعدی با وضوح بالا و لیتوگرافی نرم برای تولید آرایه‌هایی از بیش از ۳۰۰ سیلندر غیرسمّی و تجزیه‌پذیرزیستی استفاده کرده‌ که به اندازه کافی کوچک هستند که می‌توان آنها را با سوزن‌های استاندارد تزریق کرد.

این سیلندرها از پلیمرهایی موسوم به PLGA ساخته شده‌اند که در درمان‌های پزشکی بالینی استفاده گسترده‌ای دارند. این محققان چهار شیوه را برای بارگذاری میکروسیلندرها با داروها نشان دادند که می‌توانند داروها را در مدت ۱۰ روز تا ۵ هفته به مرور رهاسازی کنند.

هر چند که فناوری PULSED هنوز برای تاخیرهای چند ماهه در رهاسازی دارو آزمایش نشده است اما «مک هاگ» می‌گوید مطالعات قبلی از آزمایشگاه های دیگر نشان داده که کپسول های PLGA می‌توانند فرمول‌بندی شوند تا داروها را تا مدت شش ماه پس از تزریق رهاسازی کنند.

کد خبر: 76412

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0