27 تیر 1401 - 3:18 ب.ظ

غدیر ؛ روز تقریر امامت وخنثی کردن توطئه دشمنان

«هر کس من مولای اویم، علی مولای اوست». البته جانشینی علی "ع" سال‏ها پیش در مکه و در جمع خاندان هاشم انجام گرفته بود، ولی در غدیر، به اطلاع عموم رسید.

 

بهمن توکلی فرد
پژوهشگرروابط عمومی ورسانه

در سال دهم هجرت، رسول خدا “ص” به حج رفت و احکام آن را به مردم آموزش داد. به هنگام بازگشت از مکه، در استراحتگاه جُحفه و در غدیر خم، به امر خدا مردمان را گرد آورد و در آن مجمع سترگ، امام علی “ع” را به جانشینی خود به آنان شناساند و فرمود: «هر کس من مولای اویم، علی مولای اوست». البته جانشینی علی “ع” سال‏ها پیش در مکه و در جمع خاندان هاشم انجام گرفته بود، ولی در غدیر، به اطلاع عموم رسید.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص پیام غدیر می فرمایند : آن کسانی که سعی کردند اسلام را از مسایل اجتماعی و از مسایل سیاسی برکنار بدارند و آن را منحصر کنند به مسائل شخصی و مسائل خصوصی زندگی افراد و در واقع نگاه “سکولار” به اسلام داشته باشند ؛ جوابشان مسئله “غدیر” است
بلی ، داستان “غدیر” از عظمت و ضرورت ولایت و ریشه ه‏ای این مسئله خبر می‏دهد. رسول خدا “ص” در آن هنگام و در زیر آن آفتاب سوزان. آن همه جمعیت را برای چه نگه می‏دارد و چه پیامی برای‏شان دارد.
این پیام اساسی ‏ترین پیام دین او بود و به راستی رسول خدا ” ص” بر عظمت و ضرورت آن واقف بود، که مردم را در آن گرمای سوزان نگه داشت و رسالت آسمانی خویش را به مسلمانان ابلاغ فرمود .
آنچه می‏ توانست همه نقشه ‏های منافقان را یکجا خنثی، و اسلام را در چنان برهه حساسی حفظ کند، تعیین جانشین پیامبر و اعلان رسمی آن بود، چنان که حضرت زهرا(س) در این‏باره می‏فرمایند: «پیامبر در روز غدیر، عقد ولایت را برای علی علیه السلام محکم کرد». غدیر خم منافقان را فلج کرد و مانع اجرای نقشه‏ ها و توطئه ‏های شیطانی‏شان شد.
“وافوا بالعهد” چقدر به هم نزدیک و مربوطند! “قربان ” ، “غدیر” ، “عاشورا”…..
“قربان” تعریف عهد الهی ، “غدیر” اعلام عهد الهی و “عاشورا” امتحان عهد الهی است. عهدمان را پاس بداریم .
خدایا ، ما را بر عهدمان با امام زمان مان “عج” استوار ساز ، تا مرگمان جاهلی نباشد.
الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین به ولایت علی بن ابی طالب علیه السلام

کد خبر: 72309

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0