31 خرداد 1402 - 10:00 ق.ظ

ظهور ربات‌های دوست داشتنی

ربات‌ها امروزه در همه جا هستند و به عنوان همراه در مراکز مراقبتی یا به عنوان جاروبرقی در خانه‌های ما خدمت می‌کنند، در این میان تولیدکنندگان بیش از هر زمان دیگری به طراحی ماشین‌های مهربان علاقمند شده‌اند.

به گزارش یاقوت نیوز؛  از خبرگزاری فرانسه، چشم قرمزی که نمی‌خواهد خاموش شود، بدن فلزی که نمی‌توان آن را خرد کرد و به عبارتی برای بسیاری از ما کلمه “ربات” تداعی کننده یک تصویر است: ترمیناتور.

اما ربات‌ها اکنون در همه جا هستند و به عنوان همراه در مراکز مراقبتی یا به عنوان جاروبرقی در خانه‌های ما خدمت می‌کنند. در چنین شرایطی که انسان‌ها اقبال زیادی نسبت به بکارگیری ربات‌ها نشان می دهند، تولیدکنندگان بیش از هر زمان دیگری به طراحی ماشین‌های مهربان علاقمند شده اند.

دو هوان کیم از شرکت Neubility در کره جنوبی درباره ربات پیک این شرکت اظهار داشت: در ابتدا متوجه شدیم بچه ها ممکن است کمی از این ربات ترس داشته باشند. برای حل این مشکل، این شرکت چشم‌های درشتی را به طرح ربات خود اضافه کرد که می‌تواند خوشایند باشد و شبیه دوست‌داشتنی‌ترین سطل چرخ‌دار آینده‌نگر جهان به نظر برسد.

 

ظهور ربات‌های دوست داشتنی

 

ده‌ها دستگاه ربات این شرکت در حال حاضر در اطراف محل های استقرار کمپ ها، محوطه‌های دانشگاهی و زمین‌های گلف در سراسر کره جنوبی حرکت می‌کنند.

کیم در نمایشگاه تجاری VivaTech در پاریس بر تحول این ربات از تهدید بالقوه به دوست خانواده تاکید کرد. نمایشگاه فناوری پاریس میزبان بسیاری از ربات‌های دیگر بود که با توجه به عنصر جذابیت طراحی شده اند؛‌ ربات‌هایی با شخصیت‌های حیوانات کارتونی و برخی دیگر که شبیه اسباب‌بازی‌های کودکان دهه ۱۹۸۰ بودند.

 

ظهور ربات‌های دوست داشتنی
 نمایشگاه نوآوری و استارتاپ های فناوری ویواتک در پاریس

 

زیبایی شناسی کاملاً در تضاد با سگ رباتیک ترسناک و پهپادهای ناشناس است که مرسوم شده اند.

 

“فرار” از کارتون

از آنجا که ربات ها فراوان تر شده اند، حوزه کاملی از آموزش عالی برای مطالعه تعامل بین ماشین ها و انسان ها ایجاد شده است.

کرستین داوتنهان از دانشگاه واترلو در کانادا، یکی از برجسته‌ترین محققان این حوزه تغییر بزرگی را در نگاه تولیدکنندگان به طراحی مشاهده کرده است و از یک نگرانی وسواسی در مورد عملکرد به آگاهی دقیق از ظاهر تحول یافته است. وی می گوید: مردم به نحوه حرکت، ظاهر و نحوه تعامل ربات با آنها توجه زیادی می‌کنند. این نکته در مورد ربات هایی که خطوط تولید مشترک با کارگران انسانی دارند، صادق است؛ درست به همان اندازه که برای مراقبت از افراد مسن و ناتوان طراحی شده اند.

این محقق گفت:‌ حتی در مورد ربات‌هایی که وظیفه اصلی آنها جابجایی اشیا از نقطه ای به نقطه دیگر است، توجه زیادی باید به نحوه حرکت ربات و اینکه چگونه می تواند قصد خود را بیان کند باید صورت گیرد.

یک شرکت فرانسوی به نام Enchanted Tools کاملاً به زیبایی دوستانه متعهد است. ربات‌های این شرکت نام، جنسیت، شخصیت‌های کارتونی و حتی یک داستان دارند.

ژروم مونسو، رییس این شرکت گفت: شخصیت های کارتونی وارد زندگی روزمره ما شده اند تا به ما در مدیریت فضاهای اجتماعی کمک کنند.

وی پیش‌بینی کرد که ماشین‌هایی با رنگ‌های روشن و ویژگی‌های شبیه گربه در بیمارستان‌ها، هتل‌ها، رستوران‌ها و هر جایی که نیاز به جابجایی اشیا باشد، خدمت رسانی کنند.

این ربات‌های بامزه نشانه‌های طراحی خود را از خانواده‌ای از ربات‌های مصاحب و همراه اجتماعی گرفته‌اند که تجارتی بزرگ در ژاپن است.

 

مشکل راه پله

داوتنهان اظهار داشت: شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد مردم ژاپن و کره جنوبی نسبت به مردم غرب دیدگاه‌های مثبت‌تری به ربات‌ها دارند.

وی افزود: در ژاپن، اگر بگویید می‌خواهم رباتی بسازم که از افراد مسن در خانه مراقبت کمک کند تا شادتر باشند، آن را ایده عالی می دانند، در حالی که در کشورهای اروپایی، پاسخ اولیه مردم اغلب منفی است که داستان های علمی تخیلی ویران شهری به این تفکر دامن زده است.

«دیستوپیا» یا ویران‌شهر و در مقابل «پاد» یا آرمان‌شهر یک جامعه یا سکونت‌گاه خیالی در داستان‌های علمی–تخیلی است که ویژگی‌های منفی در آنجا برتری و چیرگی کامل دارند و زندگی در آن دلخواه هیچ انسانی نیست. این جوامع معمولاً زمانی از یک جامعه را نشان می‌دهند که به نابودی و هرج‌ومرج رسیده است.

این محقق گفت: ما باید اقدامات متقاعدکننده زیادی انجام دهیم.

در طرح‌های آزمایشی کوچک در آمریکا مشاهده شده ربات‌ها مورد آزار و اذیت یا حتی حمله قرار می‌گیرند؛ اگرچه ویدئوهایی در رسانه‌های اجتماعی افرادی را نشان می‌دهند که به ربات‌ها در عبور از گذرگاه‌های عابر پیاده کمک می‌کنند.

داوتنهان تصریح کرد:‌ رسیدگی به این مشکلات فرهنگی یک چالش است. اما مشکلات زیاد دیگری نیز وجود دارد. طراحی و ساخت ربات ها گران است و خرید آنها ارزان نیست.

شرکت Enchanted Tools تخمین زده است که ربات‌های تولیدی این شرکت با قیمت ۳۵ هزار یورو به فروش خواهند رسید،‌ در حالی که Neubility اعلام کرد که قصد دارد ربات خود را با قیمت ۵ هزار دلار بسازد. در این میان بحث بازاریابی نیز مطرح می شود.

دو هوان کیم گفت که شرکت Neubility به دنبال کنارگذاشتن پیک خواربار فروشی است و طرح آزمایشی فروشگاه زنجیره ای را در کره جنوبی مدنظر دارد.

اما ربات این شرکت با یک مانع معمول برای ماشین‌ها مواجه است؛ نمی‌تواند از پله‌ها بالا برود. کیم امیدوار است نیروهای بازار کمک کنند.

وی می گوید:‌ در حال حاضر هزینه ارسال با این ربات به قدری ارزان‌ است که مردم از پایین آمدن از پله‌ها برای تحویل گرفتن خریدهای خود خوشحال می‌شوند.

کد خبر: 77323

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0