13 بهمن 1400 - 3:20 ب.ظ

ضرورت ایجاد بانک اطلاعاتی آسیب‌های اجتماعی در کشور

یک رفتارشناس اجتماعی گفت: حداقل سن اعتیاد به مواد مخدر در کشور ۱۴ سال و سن مصرف سیگار ۱۲ سال است و آن هم براساس مناطق مختلف کشور متفاوت است.

به گزارش یاقوت نیوز،

آسیب شناس و رفتارشناس اجتماعی، با اشاره به نادرست بودن برخی آمار اعلام شده درباره آسیب‌های اجتماعی، اظهار کرد: امروز آمار درستی از آسیب‌های اجتماعی در جامعه وجود ندارد،

مثلا درباره آمار خط فقر برخی‌ها می‌گویند ۴ میلیون تومان است و برخی دیگر اشاره‌ای به رقم ۱۱ میلیون تومان دارند!

مجید ابهری افزود: بنده آسیب شناس اجتماعی هستم و خطاب به کسانی که آمار می‌دهند می‌گویم در موضوعاتی که تخصص ندارید وارد نشوید،

مثلا نهادی را دیدیم که چگونه اینفلوئنسرها را گرد هم آورد تا بخواهد تبلیغ ازدواج کند، آن اینفلوئنسرها که مجرد هستند چگونه می‌توانند مُبلغ ازدواج باشند!

این رفتارشناس اجتماعی با تأکید بر ضرورت ایجاد بانک آسیب‌های اجتماعی در کشور، خاطرنشان کرد: امروز ضرورت ایجاد بانک آسیب‌های اجتماعی

را اعلام می‌کنم و این موضوع را طی چندین مقاله و مصاحبه در خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها مورد تأکید قرار دادم اما متأسفانه کسی توجه نکرد.

نبود بانک اطلاعات آسیب‌شناسی در کشور مشکلات را دوچندان می‌کند، یعنی هر کسی باب میل و براساس سلیقه‌های شخصی، آماری از تعداد خودکشی و معتادان اعلام می‌کند و این درست نیست.

  • آماری از تعداد معتادان کشور نداریم

وی یادآور شد: ۲۲ سازمان و نهاد در زمینه اعتیاد وظیفه دارند و با این وجود هنوز نتوانسته‌ایم آمار دقیق و روشنی از تعداد معتادان به تفکیک نوع زن و مرد و مصرف نوع مواد اعلام کنیم،

این آشفتگی آمار درباره مصرف مواد مخدر، جامعه را به سمت اضطراب اجتماعی هدایت می‌کند، یعنی هرکسی با میل شخصی خود می‌آید اعداد و ارقامی را اعلام می‌کند و نمی‌داند منبع آن اعداد و ارقام کجاست؟

وی با اشاره به افزایش میزان مصرف مواد مخدر در کشور، عنوان کرد: ما افزایش تعداد معتادان در جامعه را براساس حضور آن‌ها در کمپ‌ها و دیگر مراکز

می‌بینیم اما به درستی نمی‌توان آماری از میزان مصرف و تعداد معتادان کشور ارائه کرد.

وی به یکی از انواع مصارف مواد مخدر در کشور اشاره کرد و گفت: به نظر بنده میزان مصرف‌کنندگان تفریحی و تفننی و یا معتادان، بیش از آماری است که در جامعه در حال چرخیدن است.

تا وقتی که تمامی سازمان‌های متولی نتوانند بانک اطلاعات آسیب‌های اجتماعی در کشور را ایجاد کنند، این آمار خیالی و دور از منطق است.

وی به یکی از فواید ایجاد بانک اطلاعات آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: این بانک اطلاعاتی می‌تواند خدمات آماری را به محققان، پژوهشگران و دست اندرکاران ارائه کند و نیاز است ایجاد شود.

  • حداقل سن مصرف مواد مخدر ۱۴و سیگار ۱۲ سال است

ابهری از اختلاف بر سر سن اعتیاد در کشور سخن می‌گوید و اذعان دارد: بین آسیب شناسان و جرم شناسان اختلاف نظر درباره حداقل سن اعتیاد وجود دارد، ما می‌گوییم حداقل سن اعتیاد ۱۴ سال است اما برخی دیگر آن را ۱۷ سال می‌دانند.

این در حالی است که حتی ما نوزدانی داریم که معتاد هستند.

بنابراین حداقل سن اعتیاد به مواد مخدر در کشور ۱۴ سال و سن مصرف سیگار ۱۲ سال است و آن هم براساس مناطق مختلف کشور متفاوت است.

در برخی مناطق مرزی و جنوبی کشور، سن ابتلا به اعتیاد حتی به کمتر از ۱۴ سال نیز می‌رسد.

وی اضافه کرد: تا زمانی که مساله ازدواج دائم ساماندهی نشود جامعه به طرف بی اخلاقی کشیده می شود.

صیغه و ازدواج موقت یک مسأله شرعی است که باید زیر نظر کارشناسان مذهبی و دینی صورت بگیرد چرا که ممکن است

یک جوان توان ازدواج دائم را نداشته باشد، یا به خاطر صیغه علاقه‌ای ایجاد و به ازدواج دائم تبدیل شود.

اما اینکه فضای مجازی وارد این فضا شده این کار بسیار خطرناک و ضد اخلاقی است.

باید دفاتری زیر نظر دولت، ساماندهی شوند و افراد علاقه‌مند در آنجا حضور یابند و ثبت شود وگرنه به نام ازدواج موقت، کارهای غیراخلاقی در برخی شهرها انجام می شود.

کد خبر: 48283

منبع: فارس

برچسب ها: , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0