12 شهریور 1402 - 10:00 ق.ظ

«صبح به وقت حسین» این‌گونه آغاز می‌شود

برنامه «صبح به وقت حسین» هر روز از ساعت ۸ تا ۱۰ صبح با موضوع اطلاع رسانی به زائران کربلا و عاشقان امام حسین (ع) از رادیو اربعین پخش می‌شود. در این گزارش به پشت صحنه این برنامه رادیویی رفتیم و در جریان جزییات تولید برنامه‌ای معنوی قرار گرفتیم که به شدت رنگ و بوی اربعینی دارد.

به گزراش یاقوت نیوز؛ با اشاره دست رضا شایانی، صدا بردار، محسن جواهری، تهیه کننده، تیتراژ برنامه را پخش می کند. صدای دلگویه های زائرانی به گوش می رسد که دلتنگ و بی قرارتر از گذشته دلشان حرم امام حسین (ع) را می خواهد. کسی از راه دور به آقا امام رضا (ع) سلام می کند و این زوار حرم آقا هستند که از امامشان، زیارت امام حسین (ع) را می خواهند.

انگار تو هم با امواج صدا، دلت را به زائرینی می سپاری که پیاده به سمت حرم حرکت می کنند. جسمت اینجاست اما روحت در بین الحرمین است

وقتی چراغ های استودیوی پخش قرمز و سبز می شود، حمید عبیری، گوینده با صلابت خاصی می گوید: «لباسی باید از جنس تجلی بر تنت باشد/ که عریانی گواه اشتیاق رفتنت باشد/ نجیبی مثل اسرار خدا جای شگفتی نیست/ اگر جسمت فدای حرمت پیراهنت باشد/ تو زانو می زنی تا کل صحرا دامنت باشد/ از این آتش که در سر داری وارسته از هستی، سری باقی نمی ماند که محتاج تنت باشد».

وقتی محسن جواهری، تهیه کننده مداحی «به امام رضا(ع) می‌گم حرفهامو، آخه بهتر می دونه دردامو» را با صدای روح الله رحیمیان پخش می‌کند، شور و شوقی وصف نشدنی در استودیو ایجاد می شود. انگار تو هم با امواج صدا، دلت را به زائرینی می سپاری که پیاده به سمت حرم حرکت می کنند. جسمت اینجاست اما روحت در بین الحرمین است.

عبیری پرصلابت تر از قبل این‌طور به مخاطب خود سلام می کند: «بسم رب الحسین و اصحاب الحسین. به نام خدای عشق».

آشنایی با حال و هوای کربلا

محسن جواهری، تهیه کننده برنامه «صبح به وقت حسین» که از رادیو اربعین شنیده می شود، می گوید: ده سال است که از ابتدای راه اندازی رادیو اربعین با این شبکه همکاری و هر روز صبح در ماه صفر برنامه ای را تهیه می‌کنم.

جواهری ادامه می‌دهد: برنامه «صبح به وقت حسین» هر روز از ساعت ۸ تا ۱۰ صبح، با موضوع اطلاع رسانی به زائران کربلا و عاشقان امام حسین (ع) پخش می شود. همچنین ضمن ارتباطی که با همکارانمان در استودیوی «حبیب» در کربلای معلی داریم مخاطبین را با حال و هوای کربلا آشنا می کنیم. محمد بخشایش تهیه کننده و مسعود امامی گوینده استودیوی حبیب است.

جواهری با اشاره به طراحی موضوعات در این برنامه می گوید: ما برای هر برنامه موضوعی را انتخاب کرده که هر روز مخاطبان روزشان را با چه موضوع و ذکری آغاز کنند. ضمن این‌که مخاطبان نیازها و خواسته هایشان را به ما می‌گویند و ما از طریق پیگیری مسئولان به سوال شنونده های خود جواب می دهیم.

جواهری هدف از برنامه «صبح به وقت حسین» را اطلاع رسانی زائران حسینی دانسته و می افزاید: اینجا موکبی است که ما خودمان را خادم آن موکب می دانیم. احساس می کنم، زائرینی که از طریق امواج صدا با ما همراه هستند، ما را راهی کربلا می کنند.

فضایی متفاوت

در فرصتی که ایجاد می شود، حمید عبیری، گوینده می گوید: سلام می کنم به همه مخاطبان عزیز و ارزشمند این گفت وگو؛ به جرات می توانم بگویم فضای رادیو اربعین فضایی متفاوت با همه رادیو ها و همه رسانه های دیگر است.

اینجا جایی است که قطعا دلت باید با این فضا باشد تا بتوانی در آن قدم بگذاری. اگر حال و هوای گوینده ها حال و هوای محرمی و اربعینی و امام حسینی باشد خود آقا لطف می کند و این لحن و این بیان را هدایت می کند. یعنی یک بخش عمده اش در طول این ده دوازده سالی که من در رادیو اربعین توفیق داشتم این بوده که خودشان هدایت کردند.

«صبح به وقت حسین» این‌گونه آغاز می‌شود
 حمید عبیری، گوینده

ادبیاتی متناسب با پیام عاشورا

عبیری تصریح می کند: باید ادبیات ما متناسب با پیامی باشد که از عاشورا و محرم و امام حسین (ع) داریم به مخاطبانمان، منتقل می کنیم. نکته دوم ایجاد هیجان و شور خدمتگزاری به امام حسین و قدم گذاشتن در مسیر زیارت است. امیدوارم در این مسیری که این مسئولیت سنگین، بر عهده ماست. از جانب خود حضرت امام حسین (ع) بتوانیم قدم های موثری برداریم.

«صبح به وقت حسین» این‌گونه آغاز می‌شود

توفیق خدمت به مردم

او می گوید: فکر می کنم امسال دهمین سالی است که اجرای برنامه های رادیو اربعین را بر عهده دارم. من از اولین سال افتتاح این رادیو بوده ام. یعنی از زمان افتتاح رادیو اربعین از ده، یازده سال پیش توفیق این را داشتم که خدمت مردم باشم.

عبیری ادامه می دهد: معتقدم که آدم ها دو دسته هستند. یک دسته کسانی هستند که واقعا امام حسینی هستند و به واسطه آن محبتشان و ارادتشان به امام حسین(ع) به این حلقه و دایره دعوت می‌شوند. یک دسته که خیلی تعدادشان اندک است و محدود است مثل من، آدم هایی که همیشه در زندگی مان غافل بودیم و خیلی دور بودیم از این فضا و امام حسین (ع) لطف و عنایت ویژه به ما می کند.

«صبح به وقت حسین» این‌گونه آغاز می‌شود
 محسن جواهری، تهیه کننده

نقش پررنگ دل

وقتی از او می پرسم فکر می کنی کسی که برنامه های رادیو اربعین را اجرا می کند باید دلی این کار را انجام دهد یا تخصص خاصی لازم است برایم توضیح می دهد که :حتما که نقش دل و جایگاه دل در اجرای رادیو اربعین جایگاه پر رنگی است. یعنی اگر دلت امام حسینی و کربلایی نباشد، حس را منتقل نمی کنی و مخاطب رادیو بسیار باهوش است. همیشه و همیشه چند گام از ما جلوتر است. خیلی ساده انگارانه است اگر فکر کنیم که ما اینجا نقش بازی کنیم و مخاطب ما متوجه نشود. مخاطب کاملا تشخیص می دهد آدم هایی را که این کاره اند، متخصص هستند، دلشان و روحشان اینجاست با آدم هایی که فقط آمده اند یک کار رادیویی بکنند و بروند.

وی ادامه می‌دهد: خود ماها باید بدانیم که کجا داریم خدمت می کنیم. در چه فضایی هستیم. برای چه کسی اجرا می کنیم و اساسا تاریخ عاشورا، تاریخ کربلا و تاریخ کاروان را بعد از عاشورا باید بشناسیم. فرهنگ عاشورا جهانی شده است. از تمام نقاط دنیا می بینیم که عاشقانه می آیند در این مسیر. حتی آدم هایی که اصلا امام حسین (ع) را نمی شناسند، می آیند و در این مسیر قدم می گذارند و خودشان را نزدیک می کنند به این فرهنگ.

باید حرف دل مخاطب را بگوییم

پیمان قریب پناه یکی دیگر از مجریان برنامه که امسال برای اولین باری است که اجرای این برنامه را بر عهده دارد، می گوید: سال اولی است که برنامه رادیو اربعین را اجرا می کنم و این مهم باعث سعادت است.

او ادامه می دهد: به نظر من واقعا اجرا در رادیو اربعین باید مثل خود سفر و راهپیمایی اربعین، قسمت باشد. باورتان نمی شود. حتی سال های قبل هم تلاشم بر این بود که قسمت بشود و اجرا بکنم، اما نشد. امسال ناخودآگاه این اتفاق افتاد.

«صبح به وقت حسین» این‌گونه آغاز می‌شود
 پیمان قریب پناه، گوینده

قریب پناه خاطر نشان می کند: برای جذب مخاطبان اربعینی بایستی با آنها همدل و همراه باشیم و مسائل‌شان را مطرح بکنیم و حرف دلشان را بزنیم.

او خالص بودن و همدل بودن را از مهمترین ویژگی و شاخص اجرای برنامه اربعین ذکر کرده و می گوید: در این برنامه باید حرف دل خودمان را اجرا بکنیم.

خادم امام حسین(ع)

رضا شایانی، صدا بردار که در عرصه تهیه کنندگی هم دستی بر آتش دارد، می گوید: سالیان سال است که این افتخار نصیبم شده است. از سال اول رادیو اربعین وظیفه این کار را داشته‌ام و صدای گویندگان، مردم و کارهایی که از طرف تهیه کنندگان پخش می شود را به نحو احسن روی آنتن فرستاده‌ام تا مردم از این کار لذت ببرند و انشاالله که ما را هم دعا کنند.

«صبح به وقت حسین» این‌گونه آغاز می‌شود
 رضا شایانی، صدا بردار

توصیفی نیست

او ادامه می دهد: وقتی کسی دعوت می شود، باید با خلوص کامل بیاید اینجا و کارش را به نحو احسن انجام بدهد. یک نفر که چایی ریز مجلس امام حسین (ع) باشد، نمی تواند برگردد و بگوید که من کم کاری می‌کنم. با عشق این کار را انجام می دهد.من هم همین کار را دارم انجام می دهم و کار صدابرداری را سعی می کنم به نحو احسن اینجا انجام بدهم .چون که خادم امام حسین هستیم. حس و حال این کار واقعا گفتنی نیست.اصلا حس و حالی عجیب و غریب است که در این هشت ، نه سال تا الان نتوانستم آن را توصیف کنم.

صبح به وقت حسین با تهیه کنندگی محسن جواهری، گویندگی پیمان قریب پناه، حمید عبیری ، سعید اولیائی و آیتم سازی میلاد جباری مولانا شنیده می شود.

به گزارش ایرنا، رادیو اربعین فعالیت خود را از پنج شنبه ۲۶ مردادماه آغاز و تا انتهای ماه صفر در تاریخ ۲۵ شهریور به کار خود ادامه خواهد داد. این برنامه به صورت ۲۴ ساعته بر روی موج اف ام، ردیف ۹۵.۵ مگاهرتز تقدیم شنوندگان می کند.

کد خبر: 80661

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0