شناسایی ساده‌تر یکی از موادخطرناک برای محیط‌زیست با استفاده از نانوذرات

یک گروه تحقیقاتی با استفاده از نوعی پلیمر و نانوذرات حسگری ساخت که ترکیبات نیتروآروماتیک که از مواد خطرناک برای محیط‌زیست است را آسان‌تر شناسایی می‌کند.

به گزارش یاقوت نیوز؛ از تارنمای spectroscopyonline، محققان با استفاده از پلیمرهای متخلخل، روشی برای تشخیص ترکیبات نیتروآروماتیک ارائه کردند. در این تحقیق از پلیمرهای متخلخل کونژوگه شده ( جفت‌شده CPPs) استفاده شد.

ترکیبات نیتروآروماتیک نگرانی‌های جدی زیست محیطی و ایمنی را ایجاد می‌کنند. این ترکیبات به طور معمول در صنایع شیمیایی و مواد منفجره مورد استفاده قرار می‌گیرند. روش‌های فعلی تشخیص ترکیبات نیترواروماتیک به گونه‌ای است که نیاز به محیط‌های آبی بوده که این روش‌ها با چالش‌هایی نظیر محدودیت پراکندگی و حلالیت در آب روبرو است.

این تیم تحقیقاتی به دلیل این چالش‌ها، پلیمر و نانوذرات PSiAn را توسعه دادند، که پلیمرهای متخلخل کونژوگه شده مبتنی بر آنتراسن و تترافنیلسیلان هستند. آنها این پلیمرها را از طریق روش پلیمریزاسیون سوزوکی معمولی و سوزوکی- مینی امولسیون توسعه دادند. این تیم تحقیقاتی از چندین روش طیف سنجی برای توصیف ساختار، تخلخل و مورفولوژی پلیمرها، از جمله رزونانس مغناطیسی هسته‌ای پروتون (H NMR)، طیف سنجی مادون قرمز تبدیل فوریه (FT-IR)، تجزیه و تحلیل ایزوترم جذب N۲ و میکروسکوپی الکترونی عبوری استفاده کرد.

نکته قابل توجه این است که، هر دو CPP یک ساختار متخلخل را به نمایش گذاشتند که برای جذب و انتشار آنالیت‌ها ایده‌آل است. به ویژه، نانوذرات PSiAn، با اندازه ذرات ۱۰-۴۰ نانومتر، پراکندگی استثنایی را در آب نشان دادند.

این نانوذرات برای انجام حسگری نوری (PL) به منظور شناسایی مواد منفجره نیتروآروماتیک در محیط آبی مؤثر بودند. نانوذرات حداقل تداخل در حضور سایر ترکیبات نیترو را داشته و انتخاب‌گری بالایی را نشان دادند. تیم تحقیقاتی برای شناسایی ۲، ۴، ۶-trinitrophenol (TNP) به حد تشخیص (LOD) و حد کمیت (LOQ) به ترتیب ۰٫۳۳ میکرومولار و ۱٫۱۱ میکرومولار رسید.

نتایج این مطالعه گام بلندی در مسیر تشخیص بهتر ترکیبات نیتروآروماتیک است، زیرا مورفولوژی و تخلخل نانوذرات PSiAn پراکندگی قابل توجهی در آب داشته و قابلیت جذب و انتشار برتر برای آنالیت‌های نیتروآروماتیک دارد.

کد خبر: 86126

برچسب ها: , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0