3 خرداد 1401 - 8:05 ق.ظ

همدان

شمارش معکوس برای خاموشی گردشگری در ملحمدره  

چندی پیش در ۲۳ فرودین ماه مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید شهرستان اسدآباد ضمن ابراز  نگرانی در رابطه با تغییر بافت روستای گردشگری ملحمدره اسدآباد به واسطه ساخت و سازهای ناهمگون در تضاد با ساختار، بافت و معماری سنتی روستا اظهار کرد: ملحمدره دارای بافت خاصی بوده و اگر این بافت تغییر کند مزیت استراتژیک و نسبی را که داراست از دست می‌دهد و دیگر جذابیتی برای گردشگر نخواهد داشت.

 

چندی پیش در ۲۳ فرودین ماه مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید شهرستان اسدآباد ضمن ابراز  نگرانی در رابطه با تغییر بافت روستای گردشگری ملحمدره اسدآباد به واسطه ساخت و سازهای ناهمگون در تضاد با ساختار، بافت و معماری سنتی روستا اظهار کرد: ملحمدره دارای بافت خاصی بوده و اگر این بافت تغییر کند مزیت استراتژیک و نسبی را که داراست از دست می‌دهد و دیگر جذابیتی برای گردشگر نخواهد داشت.

به گزارش ایسنا، در سالهای اخیر با توجه به معرفی شدن این روستا به عنوان یکی از جمله روستاهای هدف گردشگری سطح استان  برخی از  افراد با ساخت و ساز  غیرمجاز  و نامتعارف به سبک و سیاق بناها و ساختمان‌های صنعتی و امروزی  در حاشیه و یا دل روستاخواسته و یا ناخواسته  با عدم تطابق مساکن خود با ساختار وبافت و معماری سنتی روستا در حال ناهمگون کردن بافت چهره ماسوله غرب کشور هستند و با چنین روندی به صدا در آمدن  زنگ خطر خروج این روستای گردشگری را  از لیست سایر روستاهای گردشگری کشور شتاب می‌بخشند و این خطر را به بیخ گوش روستا رسانده‌اند و در صورت تداوم این روند  باید منتظر شمارش‌های معکوس در به خاموشی گراییدن چراغ صنعت توریسم این روستا و شهرستان بود.

فرماندار اسدآباد در این باره اظهار کرد: روستای حبشی با بافت واجد ارزش و روستای ملحمدره معروف به ماسوله غرب کشور دو روستای هدف گردشگری شهرستان بوده که هر گونه ساخت و ساز در این روستاها باید براساس بافت روستا انجام شود. حسین علی شرکائی  از ارجاع ۱۵ پرونده ساخت و ساز غیر مجاز این شهرستان به کمیسیون ماده ۹۹ خبر داد و  بیان کرد: کمیسیون ماده ۹۹ ساخت و سازهای غیرمجاز پیش از این به فرمانداری‌ها تنفیذ شده بود  اما  اخیرا این کمیسیون در اختیار استانداری‌هاست و در حال حاضر شهرستان اسدآباد در رابطه با ساخت و سازهای غیر مجاز سطح شهرستان در کمیسیون ماده ۹۹ دارای ۱۰ تا ۱۵ پرونده تخلف بوده که منتظر رای این کمیسیون در استان است. وی با بیان اینکه احتمال و امکان حکم تخریب و یا جریمه‌ پرونده‌های ارجاع شده شهرستان به این کمیسیون با طی کردن روند و  مراحل آن وجود دارد، گفت: پرونده همه موارد ساخت و سازهای غیر مجاز سطح شهرستان به این کمیسیون ارجاع داده می‌شود.

  • ساخت و ساز غیر مجاز در۲ سال اخیر رعایت می‌شود

بخشدار مرکزی اسدآباد  هم که به تازگی سکان مدیریت این بخش را به دست گرفته است اظهار کرد:در طی یکی دوسال گذشته ساخت و سازهای غیرمجاز در این روستا وجود داشته است اما با هشداری که طی  این مدت در رابطه با خطر حذف این روستا از لیست روستاهای گردشگری کشور به مردم و اهالی داده ‌می‌شود این امر دیگر رعایت‌ می‌شود. دانش شاهسوند افزود: به تازگی تصدی بخشداری مرکزی اسدآباد را با حفظ سمت در حراست میراث فرهنگی‌گردشگری استان عهده‌دار شده‌ام  و حساسیت ویژه‌ای به  حوزه  میراث فرهنگی و گردشگری دارم و با هشداری که مدیر کل میراث فرهنگی در رابطه با ساخت و سازهای غیرمجاز در این روستا تاکید داشتند قطعا توجه به این امر در اولویت و دستور کار بخشداری خواهد بود. شاهسوند یاد آور شد: به زودی نیز برای کنترل هر چه بیشتر ساخت و سازها در روستای گردشگری ملحمدره بخشداری مرکزی نشست ویژه‌ای با دستگاه های میراث فرهنگی و بنیاد مسکن شهرستان  و اعضا شورا ملحمدره در قالب صورتجلسه در رابطه با حفظ بافت این روستای توریستی گردشگری خواهد داشت.

 

مدیر اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی اسدآباد هم با اشاره به حضور مدیر کل میراث فرهنگی استان در جلسه ستاد تسهیل شهرستان و ابراز نگرانی وی از ساخت و سازهای غیر مجاز در این روستای گردشگری اظهار کرد: ساخت این خانه‌ها در روستای ملحمدره از مصالح بوم‌آورد و طبیعی روستا نبوده و با مصالح صنعتی و با استفاده شیروانی و نماهای ساختمان‌های جدید امروزی و مغایر با معماری تاریخی و سنتی روستا ساخته شده‌ است. کامران اکبری شایگان بیان کرد: هم‌اکنون بخشی از بافت سنتی روستا تخریب و جای آن را خانه‌های دو و یا سه طبقه با سقف‌های شیروانی و فلزی و نماهای بتنی و آجری گرفته که هیچ تناسب و سنخیتی با سبک و سیاق قدیمی روستا ندارد. بنابراین باید در این راستا جلسات و ضوابط و طرحی جامع با شرایط و مقررات خاص برای این ساخت‌وسازها قرار داده شود.

 

وی با اشاره به اینکه بنیاد مسکن و بخشداری باید جلساتی همراه با مصوبه تشکیل داده و از ساخت‌وسازهای نامتعارف و ناهمگون در این روستا جلوگیری کند، اضافه کرد: بنیادمسکن باید در هنگام صدور مجوز ساخت، تعهد لازم را برای عدم حق استفاده از مصالح صنعتی در ساخت و احداث مسکن‌های جدید روستای ملحمدره اخذ کند. وی با اشاره به اینکه ساخت و سازهای انجام شده در روستا به دو گروه تقسیم می‌شوند  و در همه موارد نظارت دهیار  از نقش موثری برخوردار است،یاد آورشد: برخی از افراد بدون استفاده از تسهیلات نسبت به ساخت و ساز اقدام می‌کنند که در این رابطه دهیار باید نظارت مستقیم داشته باشد و موارد را به فرد تذکر دهد. اکبری شایگان ادامه داد: کسانی نیز که با استفاده از تسهیلات مقاوم سازی نسبت به ساخت و ساز در روستا اقدام می‌کنند یکی از شرایط اولیه پرداخت وام تاییدیه دهیار بوده و بعد از تاییدیه دهیار بنیاد مسکن فردمتقاضی را برای دریافت تسهیلات مسکن به بانک معرفی خواهد کرد و قطعا در بحث تاییدیه دهیار باید توجه ویژه‌ای داشته باشد. مدیر اداره بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان اسدآباد هم اظهار کرد: کنترل و پیشگیری از این گونه ساخت‌وسازهای نامتعارف در روستای هدف گردشگری ملحمدره به عهده مرجع صدور پروانه بوده  که این مرجع صدور دهیاری است. محمدکرم معصومی ادامه داد: در بحث ساخت و ساز غیرمجاز دهیاری باید اخطار لازم را به فرد متخلف داده و گزارش موارد تخلف را به کمیسیون ماده ۹۹ ارائه دهد. در ۷ یا ۸ سال  گذشته تنها دو کمیسیون ماده ۹۹ در شهرستان برگزار شده در حالی که کمیسیون ساخت و ساز غیر مجاز حداقل ۳ ماه یکبار و یا  ۶  ماه یکبار باید جلسات خود را  برگزار کند.

 

در پایان امیدواریم که با تقویت هر چه بیشتر توجه و نظارت بر ساخت و سازهای غیرمجاز در ماسوله غرب کشور از به خطر افتادن صنعت توریسم این روستای گردشگری شهرستان به عنوان یکی از پتانسیل ها و فرصت‌های طلایی در رونق صنعت سبز گردشگری شهرستان ممانعت شود،ضمن اینکه در این گذر از آگاهی بخشی دو چندان مردم و اهالی این روستا در این رابطه نیز نباید مغفول ماند.

کد خبر: 69840

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0