11 تیر 1402 - 1:00 ب.ظ

رویکرد برنامه هفتم؛ تحول در ناوگان گردشگری دریایی و زمینی

معاون نظارت، ارزیابی و خدمات گردشگری تصویب واردات کشتی‌ها، شناورها و خودروهای گردشگری با معافیت گمرکی در لایحه برنامه هفتم توسعه را تحولی در ناوگان حمل و نقل گردشگری کشور عنوان کرد.

به گزارش یاقوت نیوز؛ از روابط‌عمومی معاونت گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اسماعیل برات با تشریح بند ب ماده ۸۲ لایحه برنامه هفتم توسعه که برای اولین بار به همت تیم کارشناسی وزارت و بخش خصوصی با نگاهی ویژه به گردشگری تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است، گفت: بند ب ماده ۸۲ به عنوان ماده‌ای بسیار مهم تاکید ویژه بر حوزه گردشگری دریایی دارد. با توجه به اینکه یکی از الزامات توسعه این بخش وجود کشتی‌ها و شناورهای تفریحی و گردشگری مناسب است از این رو واردات کشتی‌ها و شناورها با در نظر گرفتن معافیت گمرکی برای توسعه گردشگری مجاز محسوب شده است.

وی افزود: اینکه واردات کشتی‌ها و شناورهای گردشگری با معافیت حقوق گمرکی همراه است، نکته بسیار مهمی است و قطعا این ماده مسیر را برای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری دریایی فراهم می‌کند.

برات ادامه داد: بخش دیگری از این ماده مربوط به ورود خودروهای ویژه گردشگری است. همه ما می‌دانیم که نوسازی ناوگان حمل و نقل در بخش گردشگری و وجود خودروهای باکیفیت یکی از نیازهای اصلی و ضروری صنعت گردشگری کشور است. این خودروها می تواند شامل اتوبوس، ون یا انواع خودروهای سافاری باشد.

معاون دفتر نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری با اشاره به اینکه موافقت با ورود خودروهای گردشگری در برنامه هفتم توسعه نیز با در نظرگرفتن معافیت گمرکی بوده است، خاطرنشان کرد: البته برای جلوگیری از سواستفاده در استفاده از خودروهای گردشگری الزام به پلاک یا نشان ویژه متمایزکننده برای بخش گردشگری در این ماده دیده شده و پیش‌بینی می‌شود حداقل ده سال باید در حوزه گردشگری از آن استفاده شود و در مقابل تضمین‌هایی نیز گرفته می‌شود. این ماده بسیار مهم است و در لایحه برنامه هفتم توسعه به تصویب رسیده است.

به گفته وی در بند ب ماده ۸۲ لایحه برنامه هفتم توسعه آمده است: مجوز لازم برای واردات کشتی‌های گردشگری، شناورهای تفریحی، وسایل نقلیه و تجهیزات ویژه گردشگری برای سرمایه‌گذاران بخش‌های خصوصی و تعاونی متقاضی با معافیت حقوق ورودی توسط وزات میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با رعایت ضوابط، مقررات و استانداردهای وزارت راه و شهرسازی صادر می‌شود. فهرست مصادیق موضوع این بند توسط وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با همکاری وزارتخانه‌های صنعت، معدن، تجارت و راه و شهرسازی ظرف مدت ۳ ماه پس از ابلاغ برنامه تعیین می‌شود.

وی افزود: مصادیق مذکور از سوی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران یا مرجع قانونی ذیربط با پلاک یا نشان ویژه متمایز شده و حداقل ده سال صرفاً در حوزه خدمات گردشگری باید به کار گرفته شوند. نظارت بر نحوه استفاده از خودروها و اخذ تضامین لازم بر عهده وزارت میرا فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با همکاری فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و دستگاه‌های نظارتی ذیربط خواهد بود.

کد خبر: 77615

برچسب ها: , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0