3 بهمن 1402 - 12:08 ق.ظ

قائم‌مقام وزیر ارتباطات خبر داد:

رصد لحظه‌ای پیشرفت توسعه ارتباطات توسط اپراتورها در وزارت ارتباطات

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: وزارت ارتباطات به صورت لحظه‌ای میزان پیشرفت توسعه شبکه ارتباطی توسط اپراتورها و بهبود شاخص‌های ارتباطی را رصد می‌کند.

به گزارش یاقوت نیوز؛ «امیر لاجوردی» در نشست «بررسی و تبادل نظر پیرامون انجام تعهدات اپراتورها برای بهبود کیفیت اینترنت با توجه به تغییرات تعرفه‌ای» که با حضور مدیران‌عامل اپراتورهای سیار و برخی از اپراتورهای ثابت برگزار شد، گفت: مدیران اپراتورها در این جلسه مسائلی را مطرح کردند. وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم جزو وظایف خود می‌داند که بهبود کیفیت ارتباطات را در دستور کار خود قرار دهد.

وی با تاکید بر اینکه در دولت سیزدهم ۲ مساله مهم را در دستور کار داریم، افزود: مساله نخست توسعه فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها است. هدف ما این است تا پایان دولت بتوانیم ۲۰ میلیون پوشش برای خانوارها ایجاد کنیم. انجام این کار در کشورهای کوچکتر از ایران ۱۰ سال طول کشیده است. با همکاری و همراهی اپراتورها این پروژه بزرگ را تا پایان دولت به نتیجه خواهیم رساند. پایان امسال پوشش به هشت میلیون خواهد رسید و اکنون بیش از ۵ میلیون ۲۰۰ هزار پوشش ایجاد شده است.

رییس رگولاتوری افزود: توسعه شبکه مبتنی بر نسل پنجم نیز در دستور کار قرار گرفته است. بلوک‌های فرکانسی ۳۶۰۰ تا ۳۸۰۰ را پس از سال‌ها به مزایده گذاشته و آن را در اختیار اپراتورهای سیار قرار خواهیم داد تا به موازات شبکه ثابت، شبکه سیار نیز توسعه پیدا کند و با تنظیم‌گری کاری کنیم تا بار اینترنت از شبکه سیار به شبکه ثابت انتقال داده شود تا هر ۲ شبکه افزایش یابد.

وی تصریح کرد: میزان سرمایه گذاری سه اپراتور سیار از سال ۹۶ که سرجمع ۱۳۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کردند که این عدد در ۱۴۰۱ به ۵۸۰ میلیون دلار رسیده است که روند کاهش سرمایه‌گذاری کاملا مشهود است. از طرفی نیز سهم بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات از تولید ناخالص ما نیز مشخص است. طی سالیان گذشته روند نزولی در بخش ارتباطات داشتیم که باید در این حوزه نیز تدبیر شود.

لاجوردی گفت: آخرین تعرفه‌گذاری‌های ما در حوزه‌های مختلف به سال‌ها قبل برمی‌گردد. وزارت ارتباطات معتقد است که افزایش قیمت باید با شرایط توسعه‌ای همراه باشد. افزایش سایت‌های نسل پنجم اینترنت به ۱۰ درصد تا پایان سال ۱۴۰۳، افزایش پوشش نسل چهارم در کشور به ۹۶ درصد تا پایان سال ۱۴۰۳ و افزایش ۳۰ درصدی میانگین سرعت در ۶ ماه آینده جزو مهم‌ترین شروط پذیرفته شده توسط اپراتورهای ارتباطی است.

وی تاکید کرد: عدم حذف بسته‌های موجود، عدم تغییر قیمت ترافیک داخلی و ارائه ۱۲ گیگ اینترنت به تمام مردم نیز از دیگر تعهدات اپراتورها است. در وزارت ارتباطات به صورت لحظه‌ای میزان توسعه اپراتورها و بهبود شاخص‌های ارتباطی را رصد می‌کنیم.

قائم مقام وزیر ارتباطات تصریح کرد: بخش بزرگی از شبکه ارتباطی و هسته بسیاری از اپراتورها در تهران متمرکز است و نیاز است که هسته‌های جدیدی را ایجاد کنند تا این تمرکز از تهران برداشته شود.

کد خبر: 87218

برچسب ها: , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0