22 مرداد 1402 - 10:00 ق.ظ

دستگاه‌های آشکارساز کانتینری گمرک توسط دانش‌بنیان‌ها تامین می‌شود

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور اعلام کرد: دانش‌بنیان‌های ایرانی ۵۰ دستگاه آشکارساز کانتینری گمرک جمهوری اسلامی ایران را تامین می‌کنند.

به گزارش یاقوت نیوز؛ توافق نامه همکاری مشترک توسعه و بهره برداری از سامانه‌های بومی بازرسی آشکارسازهای کانتینری، چمدانی و ریلی به امضای روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور و محمد رضوانی فر رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران رسید.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور در حاشیه این مراسم به توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان در طراحی، تولید و توسعه فناوری تجهیزات آشکارساز گمرکی اشاره کرد و گفت: هوشمندسازی فرآیندهای بازرسی گمرکی موضوعی حائز اهمیت بسیار بالا است و تأثیرات کلان آن در اقتصاد کشور چشمگیر خواهد بود. در این راستا، با گمرک کشور همکاری‌ها و هم‌افزایی‌های خوبی صورت گرفته است که ثمره این همکاری‌ها، چابکی، هوشمندی و تسریع فرآیندهای گمرکی خواهد بود.

وی افزود: ادبیات و فهم مشترکی میان معاونت علمی ریاست جمهوری، گمرک جمهوری اسلامی و شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد که در نتیجه آن، زمینه‌های لازم برای ورود تجهیزات و فناوری‌های پیشرفته بومی و توسعه یافته توسط فناوران ایرانی به فرآیندهای بازرسی و گمرکی فراهم شده است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، محور این توافق‌نامه را تامین تجهیزات بازرسی گمرکی از جمله آشکارسازی های کانتنری، چمدانی، انسانی و ریلی عنوان کرد و یادآور شد: بر اساس این توافق، شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، طی فرآیندی ۲ ساله، ۵۰ دستگاه آشکارساز کانتینری را طراحی، تولید و به گمرک تحویل می دهند.

دهقانی فیروزآبادی به نقش آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان در توسعه فرآیندهای بازرسی و گمرکی اشاره و تصریح کرد: بر اساس این توافق نامه، در سال نخست ۱۷ دستگاه و در سال دوم ۳۳ دستگاه آشکارساز کانتینری اشعه ایکس، توسط شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور ساخته شده و به گمرک ارائه می‌شود.

وی به انجام فرایندهای انتقال فناوری از دیگر کشورها با نظارت معاونت علمی ریاست جمهوری اشاره کرد و اظهار داشت: بر اساس این توافق نامه تمام فرایندهای ارزیابی و تایید و همچنین انتقال فناوری با توجه به نیاز گمرک به تعداد قابل توجهی از این تجهیزات با نظارت و تایید معاونت علمی صورت می‌گیرد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر نقش آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان و معاونت علمی ریاست جمهوری در اجرای سامانه جامع و هوشمند گمرک تصریح کرد: گمرک در استفاده از فناوری و نوآوری، هوشمندسازی، همراهی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، عزمی جدی دارد و پیاده سازی و اجرای سامانه جامع گمرکی هوشمند گمرکی نیز یکی دیگر از جنبه‌های همکاری معاونت علمی و گمرک کشور است.

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: تعداد قابل توجهی از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در زمینه های موضوعی مرتبط با گمرک توانمندی ارائه خدمت دارند که با فراخوانی و ارزیابی آنها، زمینه برای ورود این شرکت‌ها و رسوخ فناوری‌ها و نوآوری‌هایشان به گمرک فراهم خواهد شد.

وی به ایجاد زمینه برای پذیرش ضمانت‌نامه‌های صندوق‌های پژوهش و فناوری توسط گمرک اشاره کرد و گفت: با توجه به فعالیت بیش از ۷۰ صندوق‌ پژوهش و فناوری کشور، این ظرفیت وجود دارد که گمرک علاوه بر ضمانت نامه‌های بانکی، ضمانت‌ صندوق‌های پژوهش و فناوری را مورد پذیرش قرار دهد، در صورت تحقق این موضوع، کمک قابل توجهی به تسهیل واردات محصولات فناورانه مورد نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری صورت می‌گیرد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور یادآور شد: با موافقت اولیه‌ای که با گمرک کل کشور صورت گرفت، تایید ضمانت‌های صندوق پژوهش و فناوری به صورت پایلوت برای ۲۰ شرکت دانش‌بنیان صورت می‌گیرد و در صورت موفقیت، این کار به سایر دانش‌بنیان‌ها تعمیم می یابد.

 

 

دستگاه‌های آشکارساز کانتینری گمرک توسط دانش‌بنیان‌ها تامین می‌شود

 

عزم گمرک برای حمایت از دانش‌بنیان‌ها

براساس اعلام روز یکشنبه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، محمد رضوانی فر رئیس کل گمرک کشور نیز در این نشست افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان در تمامی فرایندهای گمرکی اولویت دارند، بیش از ۹۵ درصد محصولات دانش بنیان در مسیر سبز گمرکی قرار دارند و شرکت‌های دانش‌بنیان در فرآیندهای گمرکی حائز اولویت هستند. تلاش شده است تا از ظرفیت این شرکت‌ها در هوشمندسازی فرآیندها و خدمات گمرک استفاده شود و گمرک نیز در ارائه تسهیلات و در کمیسیون رسیدگی به اختلافات، شرکت‌های دانش‌بنیان را در اولویت قرار داده است.

وی به اجرای سامانه جامع گمرکی به صورت هوشمند و با نقش آفرینی اثربخش معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: این سامانه پیشرفتی ۷۰ درصدی داشته است و در مسیر اجرا قرار دارد. این پروژه هوشمند ماحصل نقش آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در یک همکاری سازنده و هم‌افزا با گمرک است.

رئیس کل گمرک درمورد ارائه خدمات تخصصی به شرکت‌های دانش‌بنیان توسط گمرک اظهار داشت: در حال حاضر ۶ پایانه گمرک به عنوان گمرک تخصصی دانش بنیان ارائه خدمت می‌دهند و با همکاری با معاونت علمی و وزارت ارتباطات گمرک تخصصی دانش بنیان‌ها ایجاد می شود.

رضوانی فر از ارائه خدمات گمرک به شرکت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت و افزود: فرایند ارائه خدمت تخصصی گمرک در حوزه ارتباطات که شرکت‌های زیادی در این حوزه مشغول به فعالیت هستند، در فرودگاه پیام به عنوان گمرک تخصصی اجرائی می‌شود و به زودی نخستین گمرک اختصاصی حوزه ارتباطات افتتاح خواهد شد و تجربه آن را به سایر گمرک‌های اختصاصی تعمیم می‌دهیم.

کد خبر: 79123

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0