دانش رسانهای چیست و با چه مواردی سر و کار دارد؟
سلسله گفتارها، پژوهشها و همه مواردی که به افزایش اطلاع از رسانهها در سطوح مختلف از پدید آورندگان تا مصرف کنندگان کمک میکند دانش رسانهای میگویند.
یاقوت نیوز؛ مهدی محسنی نیا
دانش رسانهای مطالعه و تحلیل روابط بین انسانها و رسانهها را در بردارد.
این رشته تلاش میکند تا تأثیر رسانهها بر جوامع و افراد را بررسی کند و به بررسی نقش رسانهها در تشکیل نظرات، اعتقادات و رفتارهای جمعی پرداخته و تحلیلی از رسانههای مختلف ارائه دهد.
مواردی که دانش رسانهای به آن توجه میکند، عبارتند از:
نقش رسانهها در تشکیل اخبار و اطلاعات:
دانش رسانهای مطالعه میکند که چگونه رسانهها خبرها و اطلاعات را انتخاب، تدوین و ارائه میدهند و چگونه این فرآیند بر فهم و تفسیر مخاطبان تأثیر میگذارد.
تأثیر رسانهها بر نظرات و اعتقادات:
دانش رسانهای بررسی میکند که چگونه رسانهها توانستهاند نظرات و اعتقادات افراد را تشکیل دهند و در چه میزان رسانهها میتوانند نظرات جمعی را تحت تأثیر قرار دهند.
تأثیر رسانهها بر رفتارها:
دانش رسانهای به بررسی نقش رسانهها در تعیین رفتارهای افراد و جوامع میپردازد و مطالعه میکند که چگونه محتواهای رسانهای میتوانند تفکرات و رفتارهای مخاطبان را تغییر دهند.
رسانهها و قدرت:
این رشته به بررسی نقش رسانهها در قدرت و نفوذ اجتماعی میپردازد و مطالعه میکند که چگونه رسانهها میتوانند تأثیرگذاری بر فرایندهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی داشته باشند.
علاوه بر این، دانش رسانهای به مطالعه رسانههای مختلف از جمله رسانههای تلویزیون، رادیو، رسانههای اجتماعی، رسانههای آنلاین و رسانههای چاپی میپردازد و تحلیلهایی درباره ساختار، محتوا و تأثیرات این رسانهها ارائه میدهد.
ارسال دیدگاه
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد