20 دی 1402 - 3:00 ب.ظ

دانش رسانه‌ای چیست و با چه مواردی سر و کار دارد؟

سلسله گفتارها، پژوهش‌ها و همه مواردی که به افزایش اطلاع از رسانه‌ها در سطوح مختلف از پدید آورندگان تا مصرف کنندگان کمک می‌کند دانش رسانه‌ای می‌گویند.

یاقوت نیوز؛ مهدی محسنی نیا

دانش رسانه‌ای مطالعه و تحلیل روابط بین انسان‌ها و رسانه‌ها را در بردارد.

این رشته تلاش می‌کند تا تأثیر رسانه‌ها بر جوامع و افراد را بررسی کند و به بررسی نقش رسانه‌ها در تشکیل نظرات، اعتقادات و رفتارهای جمعی پرداخته و تحلیلی از رسانه‌های مختلف ارائه دهد.

مواردی که دانش رسانه‌ای به آن توجه می‌کند، عبارتند از:

نقش رسانه‌ها در تشکیل اخبار و اطلاعات:

دانش رسانه‌ای مطالعه می‌کند که چگونه رسانه‌ها خبرها و اطلاعات را انتخاب، تدوین و ارائه می‌دهند و چگونه این فرآیند بر فهم و تفسیر مخاطبان تأثیر می‌گذارد.

تأثیر رسانه‌ها بر نظرات و اعتقادات:

دانش رسانه‌ای بررسی می‌کند که چگونه رسانه‌ها توانسته‌اند نظرات و اعتقادات افراد را تشکیل دهند و در چه میزان رسانه‌ها می‌توانند نظرات جمعی را تحت تأثیر قرار دهند.

تأثیر رسانه‌ها بر رفتارها:

دانش رسانه‌ای به بررسی نقش رسانه‌ها در تعیین رفتارهای افراد و جوامع می‌پردازد و مطالعه می‌کند که چگونه محتواهای رسانه‌ای می‌توانند تفکرات و رفتارهای مخاطبان را تغییر دهند.

 رسانه‌ها و قدرت:

این رشته به بررسی نقش رسانه‌ها در قدرت و نفوذ اجتماعی می‌پردازد و مطالعه می‌کند که چگونه رسانه‌ها می‌توانند تأثیرگذاری بر فرایندهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی داشته باشند.

علاوه بر این، دانش رسانه‌ای به مطالعه رسانه‌های مختلف از جمله رسانه‌های تلویزیون، رادیو، رسانه‌های اجتماعی، رسانه‌های آنلاین و رسانه‌های چاپی می‌پردازد و تحلیل‌هایی درباره ساختار، محتوا و تأثیرات این رسانه‌ها ارائه می‌دهد.

کد خبر: 86659

برچسب ها: , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0