6 فروردین 1403 - 12:00 ق.ظ

حمایت وزارت فرهنگ از صنایع‌ فرهنگی خلاق

یاقوت نیوز- مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر محدود کردن فعالیت دلال‌ها در نتیجه حمایت وزارت فرهنگ از صنایع دستی خلاق، گفت: جوانان با تلفیق هنرهای مختلف کشور صنایع فرهنگی تولید کردند، این روند ناظر به سبک زندگی است و وزارت فرهنگ این بار را به دوش گرفته است.

به گزارش یاقوت نیوز؛ اسماعیل جانعلی‌پور با اشاره به حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از صنایع فرهنگی، گفت: حمایت‌ها در چند دسته اتفاق می‌افتد، اولین نکته‌ای که فکر می‌کنیم در حوزه صنایع فرهنگی باید به آن توجه شود، مساله شناساندن این عرصه جدید تولید است. دغدغه فعالان این حوزه نبود حمایت وزارتخانه‌ای از زیست‌بوم کسب و کار خلاقانه با طرح‌ها و نمونه‌های ایرانی و اسلامی است.

مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ درباره گروهی که در این روند حمایت می‌شوند، توضیح داد: در این گروه چیزی که به عنوان صنایع‌دستی شناخته شده ایران وجود دارد، قرار نمی‌گیرد. برای مثال از فردی که مس را با فیروزه و با قلم‌کاری خاص به شکل خلاقانه ترکیب کرده است، حمایت می‌شود.

به گفته او صنایع‌دستی خلاقانه به بازار فروش و معرفی جدید نیاز دارد، رویداد فرهنگی فیروزه برای شناخت فعالان این حوزه و دسترنجشان، از دست‌ساخته‌های هنرمندان حمایت می‌کند، بخش وسیعی از افراد برای معرفی این عرصه معرفی شدند.

وزارت فرهنگ مجوز تک منظوره صنایع فرهنگی اعطا کرد

جانعلی‌پور با اشاره به مسیرهای حمایتی که برای صنعتگران فرهنگی درنظر گرفته شده است، ادامه داد: برای معرفی بهترین‌ها و فعال‌ترین‌ها در عرصه صنایع خلاق مسیرهای حمایتی باز کردیم. سال گذشته از راه یکی از صندوق‌های حمایتی، برای هنرمندان وام اشتغال ۱۰۰ میلیون تومانی درنظر گرفته شد. این مبلغ محدود بود، زیرا فعالیت صنعتگران فرهنگی گسترده نیست و همچنین این مبلغ در گام نسخت به آنها تعلق گرفته است.

از بهترین‌ها و فعالان حوزه صنایع‌دستی فرهنگی حمایت مالی انجام و به آنها وام اشتغال اعطا شد

مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ در جمع‌بندی تسهیلاتی که از طرف این وزراتخانه به فعالان فرهنگی صنایع دستی اعطا شده است، بیان کرد: در مسیری که برای حمایت از این گروه فراهم شده است، از بهترین‌ها و فعالان حوزه صنایع دستی فرهنگی حمایت مالی انجام و به آنها وام اشتغال اعطا شد؛ همچنین این گروه از سازمان و نهادی مجوز فعالیت دریافت نکرده بودند، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز تک منظوره صنایع فرهنگی به آنها اعطا کرد.

به گفته او سه مجموعه تک منظوره صنایع فرهنگی خلاق در استان‌های مختلف در آذرماه ۱۴۰۲ موافقت اصولی دریافت کردند و سه مجموعه هم در اسفند موافقت اصولی دریافت کردند؛ در حوزه صنایع فرهنگی بسته تسهیلات حمایتی شامل مساله‌شناسایی، معرفی تسهیلات مالی و اعطای مجوز اتفاق افتاده است.

وزارت فرهنگ بار صنایع خلاق فرهنگی را به دوش گرفته است

جانعلی‌پور با تاکید بر ضرورت برقراری پیوند میان تولیدکنندگان صنایع‌خلاق فرهنگی و بازار بین‌المللی ادامه داد: اینها افرادی با کسب و کار کوچک هستند و در نتیجه دستگاهی برای فروش ندارند، برای محدود کردن فعالیت دلال‌ها باید از صنایع دستی خلاق حمایت شود. در کشور باید جایی برای ارائه بسته‌های ویژه حمایتی از زیست‌بوم‌های جدید خلاق صنایع فرهنگی وجود داشته باشد؛ البته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی علاوه بر حمایت مالی از این گروه‌ها آنها را به بازار جهانی معرفی کرده است، تقریبا در ایفای نقش حمایتی توفیق داشتیم.

کیفیت تولید، موضوع، جذابیت، بازار پذیری، مشتری‌پسندی، زیبایی و خلاقیت در صنایع مهم است تا تسهیلات به آنها تعلق بگیرد

مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ درباره مسائل تاثیرگذار در انتخاب کسب وکارها برای حمایت از صنایع فرهنگی، توضیح داد: کیفیت تولید، موضوع، جذابیت، بازارپذیری، مشتری پسندی، زیبایی و خلاقیت در صنایع مهم است تا تسهیلات به آن‌ها تعلق بگیرد.

وی درباره چرایی اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این حوزه از هنرمندان صنایع فرهنگی حمایت می‌کند، گفت: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کار خود را انجام می‌دهد، صنایع‌دستی ما دارای هویت و شناسنامه است. صنایع‌دستی ایران دارای پیشینه کهن شناخته شده در عرصه سازمان‌های بین‌المللی هستند، این وزارتخانه کار خود را انجام می‌دهد.

جانعلی‌پور ادامه داد: این زیست‌بوم برای ۱۰ سال اخیر است و در این سال‌ها متولی نداشت. اینکه جوان‌هایی وارد زیست بوم جدید تولید شدند و با تلفیق هنرهای مختلف کشور صنایع فرهنگی تولید کردند، این روند ناظر به سبک زندگی است و وزارت فرهنگ این بار را به دوش گرفته است.

کد خبر: 89651

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0