17 اسفند 1402 - 1:30 ب.ظ

حل بحران جمعیت نباید برای زن اجباری شود

یاقوت نیوز- پژوهشگر دانش اجتماعی مسلمین با بیان اینکه حل بحران جمعیت نباید برای زن اجباری شود، بلکه باید مطلوب او باشد، گفت: افزایش جمعیت باید مطالبه زن باشد، زن باید شرایط محیطی را برای بروز استعدادهای خود که فرزندآوری است طلب کند.

به گزارش یاقوت نیوز؛ صفورا سادات امین‌جواهری در سومین روز از رویداد «الگوی سوم زن» که در خانه اندیشه ورزان برگزار شد، درباره جمعیت و الگوی سوم اظهار داشت: فرزندآوری برای زن باید پایگاه اجتماعی داشته باشد و برای او حاشیه‌ای نباشد، ساحت‌های وجودی زن برای فرزندآوری آمادگی کامل دارد.

وی افزود: درباره افزایش جمعیت، از نظر منطقی عنصر اصلی نگاه اجباری باید از زن برداشته شود. فرزندآوری مطلوب و دلخواه زن است، آنچه فرمایشی و دستوری باشد در بهترین حالت هیچ اثری در موفقیت ندارد. وقتی زن در موقعیتی قرار گیرد که فرزندآوری دلخواه او نباشد باید آن شرایط بررسی و برطرف شود، زیرا انتخاب زن نیست که فرزند نداشته باشد.

امروز ما دچار بحران جمعیت هستیم، افزایش و کاهش جمعیت از یک حدی، بحران تلقی و هرگونه خارج شدن از تعادل جمعیت چه در خصوص پیری یا موالید بحران محسوب می‌شود

امین‌جواهری گفت: امروز ما دچار بحران جمعیت هستیم، افزایش و کاهش جمعیت از یک حدی بحران، تلقی و هرگونه خارج شدن از تعادل جمعیت چه در خصوص پیری یا موالید بحران محسوب می‌شود.

پیری جمعیت امنیت روانی و اجتماعی جامعه را به چالش می‌کشد

وی با بیان اینکه پیری جمعیت امنیت روانی و اجتماعی یک جامعه را به چالش می کشد، خاطرنشان‌کرد: پیری جمعیت زمانی آثار سوء خود را مشخص می کند که دیگر نمی شود آن را جبران کرد. الگوی سوم می‌تواند در خصوص مساله جمعیت راهبردی باشد، بحث موالید جمعیت از یک نظر به زن مربوط است. گفتمان جمعیت در نگاه الگوی سوم زن نمی‌تواند ذیل گفتمان شرقی یا غربی برود، زیرا در نگاه شرقی زن به حاشیه رفته و در نگاه غربی از او سوءاستفاده می‌شود.

این پژوهشگر حوزه اجتماعی ادامه‌داد: امروزه از نظر هویتی فرزندآوری برای زنان امری عارضی و حاشیه ای شده است، در حالی که هویت اصلی زن در فرزندآوری است؛ ویژگی خاص فرزندآوری در وجود بخشی است که فراتر از قاعده زوجیت است. زن به همان میزان که می‌تواند به انسان وجود دهد، به پدیده های دیگر هم می تواند وجود دهد.

وی اضافه‌کرد: امروزه ساختارهای مختلف با زن همراهی نمی کنند که او به هویت اصلی خود یعنی فرزندآوری بپردازد. مشکل پیری جمعیت به تبع نگاه هویتی به زن حل‌ می شود. در الگوی سوم زنان باید با ویژگی هویت بخشی خود ارتباط بگیرند.

امین‌جواهری گفت: فرزندآوری هنر، مجاهدت و وظیفه زن است که از نظر جسمانی و روحانی ابزار آن را دارد، اما فهم ما از وظیفه، هنر و جهاد زن در این زمینه بسیار اشتباه است؛ در الگوی سوم اگر همه این موارد را کنار استعدادها و آفرینش زن قرار دهیم به همان میزان پیشرفت و رشد انسان را داریم که این همان جهاد زن محسوب می شود.

این پژوهشگر حوزه اجتماعی اظهار داشت: خداوند برای ما یک نقشه وجودی کشیده که اگر طبق آن عمل کنیم جهاد است و زنان اگر بر مبنای استعدادهای خود که همان وجودبخشی است عمل کنند، در واقع جهاد کردند.

وی گفت: افزایش جمعیت باید مطالبه زن باشد، زن باید شرایط محیطی را برای بروز استعدادهای خود که فرزندآوری است طلب کند. زن توسعه دهنده است و وجود بخشی در معنای عام دارد، مادری اعم از وجود بخشی است.

امین‌جواهری خاطرنشان‌کرد: زن وجودبخش آفریده شده است و در این میدان باید فرزندآوری مطالبه زن باشد. زن خالق نفس است و نان آور نیست، وقتی زن وجود بخشی را تجربه کند به توسعه آن تمایل بیشتری پیدا می کند اما ساختارها به او اجازه نمی دهد که این وجود بخشی را توسعه دهد.

وی تاکید کرد: پروژه تربیت به معنای ربوبیت هم وجود بخشی است که در ساحت زن به صورت ویژه وجود دارد. بین مادر پنج فرزندی و مادر یک فرزندی در بُعد مدیریت تفاوت های زیادی دیده می شود، به میزانی که زن وجودبخشی کند به همان میزان به معنای واقعی کلمه پیشرفت دارد.

کد خبر: 88824

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0