خدیجه توسلی دینانی

حادثه پلاسکو در آبادان تکرار شد

ظهر دوشنبه ۲ خردادماه ساختمان بزرگ متروپل که به‌عنوان بزرگ‌ترین و کامل‌ترین مجموعه پزشکی، اداری، تفریحی، تجاری و پارکینگ طبقاتی در خیابان امیری آبادان که در مراحل پایانی قرار داشت و بنا به دلایل فنی، متوقف شده بود، فرو ریخت

 

ظهر دوشنبه ۲ خردادماه ساختمان بزرگ متروپل در خیابان امیری آبادان فرو ریخت.

ظهر دوشنبه ۲ خردادماه ساختمان بزرگ متروپل که به‌عنوان بزرگ‌ترین و کامل‌ترین مجموعه پزشکی، اداری، تفریحی، تجاری و پارکینگ طبقاتی در خیابان امیری آبادان که در مراحل پایانی قرار داشت و بنا به دلایل فنی، متوقف شده بود، فرو ریخت. ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه خبر ریزش ساختمان ۱۰ طبقه متروپل در بخش مرکزی شهرستان آبادان به آتش نشانی و اورژانس اعلام شد.متروپل شامل دو برج ۱۰ طبقه است که توسط دو پل شیشه‌ای به یکدیگر متصل هستند و سال ۱۳۹۸ توسط استاندار وقت خوزستان به بهره برداری رسیدند؛ ساختمان طبقه اداری_ تجاری آن پیشتر به بهره برداری کامل رسیده بود، اما ساختمان ۱۰ طبقه اصلی که دوشنبه دچار حادثه شد، علیرغم اینکه هنوز تکمیل و افتتاح نشده بود و تنها برخی واحد های آن مورد استفاده و بهره برداری قرار گرفته است.

 

**** هشداری های پیش از وقوع حادثه

از ابتدای کلنگ زنی برج‌های دوقلوی آبادان، حواشی ساخت آن‌ها بر سر زبان‌ها افتاد؛ ساخت دو برج مرتفع در چهار راه اصلی یکی از خیابان های کم عرض و پر تردد شهر احتمال چنین حوادثی را از همان ابتدا به دنبال داشت. شهروندان آبادانی پیش تر و بارها در فضای مجازی نسبت به مرتفع بودن این ساختمان با توجه به فقدان تجهیزاتی مانند بالابر آتش نشانی برای شرایط اضطراری هشدار داده بودند. ساخت و ساز غیر اصولی این ساختمان ها نیز نگرانی ها را دوچندان کرده بود، از نبود پله اضطراری تا بهره برداری از ساختمان پیش از افتتاح آن. موقعیت قرارگیری این ساختمان در یک خیابان کم عرض، کمبود امکانات امداد رسانی و ازدحام جمعیت در اطراف محل حادثه فرآيند آواربرداری و امدادرسانی را با چالش مواجه کرده است.

 

***** سازه های ناپایدار عامل کندی روند آواربرداری از متروپل

عملیات آواربرداری ساختمان متروپل در آبادان با نهایت دقت و سرعت در حال انجام است تا ضمن جلوگیری از هرگونه ریزش احتمالی، تیم امدادی به محبوسین احتمالی دسترسی پیدا کنند. در پی ریزش ساختمان 10 طبقه متروپل در آبادان، ستاد مدیریت بحران با حضور وزیر کشور در محل حادثه تشکیل و تصمیمات لازم برای نجات محبوسان احتمالی گرفته شد. وزیر کشور و سایر مسئولان ستاد مدیریت بحران که در منطقه حضور دارند مدیریت آواربرداری را برعهده گرفته اند تا ضمن دسترسی سریع به محبوسین احتمالی، عملیات آواربرداری سرعت بیشتری به خود بگیرد.  وزیر کشور گفت: وجود سازه های ناپایدار در ساختمان متروپل آبادان باعث شده تا روند آواربرداری با حساسیت بیشتری دنبال شود. احمد وحیدی، وزیر کشور گفت: محدودیت های محیطی و وجود سازه های ناپایدار در ساختمان متروپل آبادان باعث شده روند کار با حساسیت خاصی دنبال شود و احتمال فرو ریختن آن خطرپذیری بالایی را ایجاد کرده است. طبق آخرین گزارش وزیر کشور تاکنون شمار جان‌باختگان حادثه مترو پل به 14 نفر رسیده و عملیات آواربرداری با توجه به حساسیت سازه با دقت خاص در حال انجام است و نیروهای امدادی در حال تلاش برای نفوذ به زیرزمین ساختمان هستند زیرا امکان دارد برخی شهروندان در زیر آوار باقی مانده باشند. معاون اول رییس جمهور نیز به هیاتی سه نفره شامل نمایندگانی از وزارتخانه‌های کشور، راه و شهرسازی و مشاور خود ماموریت داد با عزیمت فوری به آبادان، با بررسی جزییات پرونده ریزش ساختمان در این شهرستان، گزارش دقیق خود را درباره علل وقوع این حادثه ارائه کنند.

 

**** مرکز آواربرداری در طبقه همکف ساختمان متروپل آبادان

عملیات آوار برداری با تمرکز بر ورودی همکف ساختمان 10 طبقه آبادان در حال اجراست. پس از ساعت‌ها تلاش و آواربرداری اکنون امدادگران عملیات ورودی به طبقه همکف را با تمرکز بر طبقه همکف آغاز کرده اند، اما با توجه به شدت آوار همچنان دسترسی به مغازه‌ها و افراد گرفتار شده احتمالی مسدود است و نیاز به پیشروی بیشتر آوار برداری دارد. همچنین سردار شاهوارپور فرمانده سپاه خوزستان و حجت الاسلام و المسلمین موسوی‌فرد نماینده، ولی فقیه در بازدید از محل ریزش ساختمان متروپل آبادان گفتند: عملیات امدادرسانی و آوار برداری همچنان ادامه دارد و امیدواریم هر چه سریعتر عملیات آوار برداری به پایان برسد و امدادگران بتوانند افراد گرفتار در زیر آوار را زنده خارج کنند.

 

***** حضور صدها نیروی امدادی در محل حادثه متروپل

صادق خلیلیان استاندار خوزستان گفت: امکانات و تجهیزات امدادی به اندازه کافی از استان خوزستان و استان تهران به آبادان ارسال شده و کمبود تجهیزاتی و امدادی در این رابطه وجود ندارد. استاندار خوزستان افزود: هم‌اکنون همه گروه‌های فنی و تجهیزاتی مشغول فعالیت‌های امدادی هستند و کار با سرعت مطلوبی در حال پیشروی است.وی ادامه داد:همه تلاش خود را به کار گرفته‌ایم که حتی اگر یک نفر هم در این حادثه گرفتار آوار شده باشد آن را نجات دهیم.

 

***** شمار جان باختگان حادثه مترو پل به 14 نفر رسید

احمد وحیدی وزیر کشور درباره آخرین جزئیات آواربرداری گفت: همه گروه‌های امدادرسانی از ابتدای حادثه، عملیات امداد رسانی را برای نجات شهروندان زیر آوار مانده احتمالی آغاز کردند.وی ادامه داد: عملیات آواربرداری با توجه به حساسیت سازه با دقت خاص در حال انجام است.وزیر کشور گفت: اکنون نیروهای امدادی در حال تلاش برای نفوذ به زیرزمین ساختمان هستند زیرا امکان دارد برخی شهروندان در زیر آوار باقی مانده باشند. وحیدی تعداد جانباختگان در این حادثه را 14 نفر عنوان کرد و گفت: تاکنون 32  شهروندی که زیر آوار بودند بیرون کشیده شدند و به بیمارستان های شهر منتقل شدند. وی با اشاره به ترخیص 29 شهروند آبادانی زیر آوار مانده در پایان خاطرنشان کرد: اکنون سه نفر از این شهروندان برای مراقبت های بیشتر در بیمارستان های شهر بستری هستند.

 

***** عوامل مقصر در حادثه متروپل آبادان دستگیر شدند

دادستان خوزستان از دستگیری ۱۰ نفر از عوامل مقصر در حادثه متروپل آبادان خبر داد. صادق جعفری چگنی ، دادستان عمومی و انقلاب استان خوزستان گفت: ۱۰  نفر از عوامل مقصر در حادثه متروپل آبادان دستگیر شدند که حسین حمیدپور شهردار فعلی، دو شهردار قبلی و ناظران پروژه در بین افراد دستگیر شده هستند. به گفته او  شناسایی سایر عوامل مقصر در حادثه ریزش برج متروپل آبادان ادامه دارد.

کد خبر: 69962

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0