15 دی 1400 - 1:04 ب.ظ

جزیره خارک؛ دُر یتیم خلیج فارس، سرشار از زیبایی‌های طبیعی

یکی از جزایر مسکونی واقع در خلیج فارس، جزیره خارک است. این جزیره با مساحت 20 کیلومتر مربع اهمیت ویژه ای در صنعت اقتصادی ایران دارد.

به گزارش یاقوت نیوز، جزیره خارک در فاصله 38 کیلومتری بندرگناوه، بخش خارگ در خلیج فارس تعبیه شده است و به عنوان توابع استان بوشهر محسوب می شود.

در لایه های زمین جزیره خارک به صورت ملایم تاقدیس وجود دارد. به صورت میانگین چین های لایه های سطحی جزیره 10 الی 15 درجه تخمین زده شده است.

در بخش غربی جزیره، بلندی هایی اعم از کوه لشکری، کوه گردن اشتر، کوه تخت و کوه دیده بان مشهود است.

در میان بلندی های مختلف غربی، بلند ترین نقطه جزیره خارک، کوه دیده بان با ارتفاع 87 متر از سطح دریا است.

  • معماری خانه های سنتی و مهندسی جزیره خارک

جزیره خارک از لحاظ شهرسازی از دو نوع ساخت و ساز مهندسی و سنتی بهره مند است.

شهرسازی به روش سنتی در بخش شمال شرقی جزیره خارک مشهود است. این شیوه ساخت و ساز به وسیله اهالی بومی منطقه با بافت شهری فشرده و کوچه های باریک ساخته شده است. به طور معمول ساختمان های موجود در منطقه شمال شرق خارک یک طبقه با حیاط کوچک طراحی شده اند.

در واقع شهر سازی در نواحی های مختلف جزیره خارک (به استثنا ضلغ شرقی) به وسیله شرکت پایانه های نفتی و بر اساس اصول مهندسی شکل می گیرد.

در طی افزایش میزان جمعیت جزیره خارک، ساخت و ساز به صورت آپارتمانی رواج یافته است. میان خانه های آپارتمانی با آب و هوای گرم جزیره تضاد وجود دارد.

در ساخت و ساز های قدیمی شهر خارگ خانه های ویلایی بی نظیر با دو طرح کارگری و کارمندی مشهود است. در بخش جلویی ویلا های کارگری یک حیاط کوچک قرار دارد و در بخش پشت ساختمان حیاط بزرگ تری نسبت به حیاط جلویی تعبیه شده است. خانه های کارگری به هم متصل هستند و در حد فاصل حیاط های پشتی آن ها یک کوچه باریک طراحی شده است.

در مقابل، ویلا های کارمندی از یک محوطه بزرگ بهره مند هستند و به گاراژ اختصاصی و خانه مستخدم مجهز می باشند.

اکثر خانه های ویلایی موجود در جزیره خارک به دوره انگلیسی ها تعلق دارند.

  • مرکز امور تجاری جزیره خارک

در سطح شهر خارگ یک میدان طولانی و کشیده قابل رویت است. اطراف میدان پوشیده از مغازه های مایحتاج اهالی منطقه اعم از بوتیک لباس و مغازه های خوار بار فروشی می باشد.

مرکز میدان به وسیله جدول بندی و فضای سبز مزین شده است. این میدان به عنوان مرکز امور تجاری جزیره شناخته شده است و با پیاده روی های مسقف از طاق نصرت و ستون های متعدد برخوردار می باشد.

  • ویژگی های طبیعی جزیره خارک

جزیره خارک متشکل از گونه های مختلف آبزیان و نرم تنان است. در اعماق جزیره فسیل هایی از  اندام مرجان ها، نرم تنان و دو کفه ای ها مشهود است.

گونه های حیوانی منحصر به فردی در جزیره خارک قابل مشاهده هستند. از جمله ساکنین دائمی جانوری جزیره می توان به آهو و مار های سمی اشاره کرد. طول مار های سمی جزیره حدود یک متر و نیم برآورد شده است.

 

کد خبر: 46938

منبع: یاقوت نیوز

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0