6 شهریور 1402 - 9:00 ق.ظ

تولید سیستم تصفیه آب نانویی فردی به همت دانش‌بنیان‌ها

فناوران یک شرکت دانش بنیان با استفاده از غشاهای هالوفایبر موفق به تولید سیستم تصفیه آب نانویی فردی شدند.

به گزراش یاقوت نیوز؛ این محصول باکتری‌های آبی شامل اشرشیاکلی، سالمونلا و میکروارگانیسم پروتوزوآ نظیر ژیاردیا و کریپتوسپوریدیوم (یک نوع انگل تک‌یاخته که موجب بیماری‌های معده و روده می‌شود) را حذف می‌کند و بنابراین خطر احتمال ابتلا به بیماری‌هایی نظیر اسهال، دیسانتری و ژیاردیازیس را به طور مؤثری کاهش می‌دهد. این محصول در مقایسه با نمونه خارجی‌اش قیمت کمتری دارد و از ساختار نانو نیز بهره‌مند است.

شرکت پلیمر گستر فرتاک یک شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه نانو است که در زمینه تولید هالوفایبر یا غشای الیاف تو خالی فعالیت می‌کند. این الیاف برای شفاف‌سازی و جداسازی مواد مختلفی مثل مواد جامد غوطه‌ور، باکتری‌ها یا کاهش غلظت بالای ماکرومولکول‌ها استفاده می‌شوند.

براساس اعلام روز دوشنبه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، محمدرضا مهدوی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پلیمر گستر فرتاک پارس گفت: این شرکت با استفاده از غشاهای هالوفایبر، سیستم تصفیه آب فردی به صورت بطری و نی تولید کرد. طراحی مناسب این سیستم فیلتراسیون به استفاده‌کنندگان این امکان را می‌دهد که آب‌های آلوده را به آب آشامیدنی تبدیل کنند.

وی به وزن سبک این محصول اشاره کرد و افزود: این فیلتر فقط ۵۷ گرم وزن دارد و می‌توان آن را با خود به مسافرت، کمپ یا کوه برد. به کمک نانو نی می‌توان به طور مستقیم از آب دریاچه یا آبی که در محفظه آب خود دارید، استفاده کنید. اما یکی از کاربردهای اصلی این وسیله، نوشیدن از آب‌های گل‌آلوده است.

مدیرعامل شرکت پلیمر گستر فرتاک پارس درباره نحوه کارکرد این محصول اظهار داشت: آب در نانو نی ابتدا از غشای الیاف توخالی عبور کرده که ذرات ۰.۱ میکرون را فیلتر کرده و از طریق این غشا به بالا کشیده می‌شود. این فناوری از آن جهت قابل توجه است که در استفاده از آن از هیچگونه ماده شیمیایی، باتری یا قسمت متحرکی استفاده نشده است. طبق آزمایش‌های گرفته شده از این فیلتر آب، نانو نی ۹۹.۹ درصد از باکتری‌ها و انگل‌های موجود در آب را تصفیه می‌کند.

کد خبر: 80276

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0