10 مرداد 1400 - 11:05 ق.ظ

تنگه رغز، بهشتی در میان کوه های فارس

تنگه رغز یکی از زیباترین طبیعت های استان فارس است که هیجان طبیعت گردی را به معنای حقیقی کلمه در این تنگه می توانید حس کنید. جایی پر از چشمه های زلال آب با آبشارهای زیبا که صدای غرش های آب آن هر کسی را به شوق می آورد.

به گزارش یاقوت وطن، کافی است پا به این تنگه دیدنی بگذارید و گوش به نوای جان طبیعت بسپارید، صدای آب گاه غرش است و گاه ناله، گاه آرام است و گاه توفنده، گاه نرم و گاه غرنده، صحن آفتاب تنگه نیز متفاوت است.

بعضی زودتر خورشید از دست می‌دهند و بعضی بیشتر با او مأنوس‌اند. حرارت و گرمی نیز یکسان نیست. بعضی جاها به شدت سرد است مانند آبشار نگین و بعضی جاها آفتاب سوزان دارد. زیبایی جام‌های پنج‌گانه و حرکت آرام آب و سر ریز شدن از آنها وصف ناشدنی است.

در این تنگه ماهی‌ها از آدم فراری نیستند و آدم را در حین عبور از حوضچه همراهی می‌کنند. آب چشمه رغز پس از طی مسیر ۵ کیلومتری و خلق هزاران صحنه طبیعی بی نظیر و دل انگیز خفتان و خیزان خود را به پای کوه می‌رساند. تنگه زیبای رغز در فاصله ۳۰ کیلومتری مرکز این شهر در منطقه حسن آباد داراب قرار دارد. دیواره‌هایی بلند این تنگه را از دو طرف محصور کرده است.

دره رغز به طول تقریبی ۴ کیلومتر در امتداد شمال به جنوب از سرچشمه رغز تا دره جنوب، تنها ۱2 آبشار و آبگیر دره جنوبی مورد توجه عموم مردم و کوهنوردان است. با رسیدن به آخرین آبشار دره جنوبی به ارتفاع ۳۵ متر این دره به بن بست می‌رسد. منطقه سرچشمه رغز نیز که از مسیر دیگری پیمایش می‌شود ، جنگلی زیباست که محل آغاز آب رغز است. رسیدن به این منطقه نیز با ۳ ساعت کوه‌پیمایی امکان‌پذیر است.

همچنین در ادامه ویژگی های این منطقه باید گفت تنگ رغز مکانی پر از چشمه ها و حوضچه های فراوان با ماهی های نترس زیبا و فراوانی است که حتی نزدیک شدن به آن ها دورن آب ها هم، نمی تواند فراری شان دهد. این تنگ در شهر داراب و پس از شهر فسا در استان فارس قرار دارد. اگر بخواهیم مکان دقیق تنگ رغز را در نقشه مشخص کنیم، باید مکانی مابین مثلثی که سه شهر داراب، فسا و استهبان می سازند را نام ببریم.

در این مقصد گردشگری با حوضچه های فراوان در پایین آبشارها و نزدیک به ۶۴ آبشار روبرو هستید. در نتیجه مطمئن باشید که وارد یکی از خوش آب و هواترین طبیعت های ایران و استان فارس شده اید.

  • بهترین زمان سفر و بازديد از تنگه رغز

از آنجایی که این محدوده به چشمه ها و آبشارهای پر آبش معروف است، بهتر است در فصل های پر آب یعنی بین ماه های اردیبهشت تا اوایل مهر ماه به این تنگه سفر کنید. به دلیل آن که نه تنها درختان سرسبز و خرم جنگلی کنار مسیر دسترسی به تنگ رغز جذاب تر خواهد بود، بلکه می توانید گرمای سوزان فصل تابستان را با آب و هوای خنک اطراف آب و نسیم خنکی که گه گاه می وزد، کم تر کنید. حتی درصورتی که در این فصل وارد این منطقه می شوید، حتماً پیش از آغاز سفر خبرهای هواشناسی را دنبال کنید و در موقع بارش و سیلاب ها به هیچ وجه ، وارد این تنگه و این منطقه نشوید.

 

102

کد خبر: 28433

نویسنده: آرزو غفوری

منبع: سرویس گردشگری

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0