تلویزیون و رایانه به مغز کودکان شکل می‌دهد

مروری از ۲۳ سال تحقیقات تصویربرداری عصبی نشان می‌دهد زمانی راکه کودکان صرف تماشای تلویزیون یا بازی رایانه‌ای می‌کنند، می‌تواند تاثیر مهم و ماندگاری بر عملکرد مغز آنها داشته باشد.

به گزارش یاقوت نیوز؛ از «سای تک دیلی»، این تحقیق هم تاثیرات منفی و هم تاثیرات مثبت را مورد تاکید قرار داده است. این محققان ضمن اذعان به این تاثیرات اما از توصیه به محدودیت‌های خاص درباره زمان تماشای صفحات نمایشی به علت پتانسیل موجود برای رویارویی، خودداری کرده اند. آنها پیشنهاد می کنند که سیاست‌گذاران باید با تایید برنامه‌های تقویت کننده توسعه مغزی مثبت، به والدین برای مدیریت زمان فعالیت‌های دیجیتال کودکان یاری برسانند.

این مرور مدارک و شواهد که به تازگی در نشریه «آموزش و توسعه» منتشر شده است، تحلیلی از ۳۳ مورد مطالعه‌ای است که از فناوری تصویربرداری مغز برای سنجش میزان تاثیر فناوری دیجیتال بر مغز کودکان زیر سن ۱۲ سال استفاده کرده اند. در مجموع، بیش از ۳۰ هزار مشارکت کننده در این مطالعات گنجانده شده اند.

این تحقیق بطور خاص کشف کرده است که صرف زمان برای تماشای صفحات نمایش منجر به تغییراتی در قشر جلوی پیشانی مغز (pre-frontal cortex) می‌شود که پایگاه عملکردهای اجرایی مانند حافظه کاری و توانایی برنامه‌ریزی یا واکنش منعطف به موقعیت ها است. تماشای صفحات نمایش همچنین تاثیراتی بر لوب آهیانه‌ای (parietal lobe) مغز دارد؛ بخشی که به ما در پردازش لمس، فشار، گرما، سرما و درد کمک می کند. همچنین بخش های گیج‌گاهی مغز و لوب پس‌سری (occipital) دارد.

«هویی لی» استاد دانشکده آموزش و توسعه انسانی در دانشگاه آموزش هنگ‌کنگ گفت: همه معلمان و پرستاران باید بدانند که توسعه شناختی کودکان تحت تاثیر تجربیات دیجیتال قرار می گیرد. محدود کردن زمان استفاده از دستگاه های دارای صفحات نمایش یک راه موثر اما تقابلی است و می توان استراتژی های نوآورانه‌تر و دوستانه‌تر ابداع و اجرا کرد.

این تیم تحقیقاتی که شامل محققانی از دانشگاه آموزش هنگ کنگ، دانشگاه نورمال شانگهای چین و دانشگاه «مکوایر» استرالیا است، درصدد پاسخ به این سوال بود که فعالیت های دیجیتال چه تاثیری بر نرمی و انعطاف (plasticity) مغز در دوره‌های حساس رشد و توسعه دارد. آشکار شده است که توسعه بصری پیش از سن هشت سالگی روی می دهد در حالی که سن کلیدی برای یادگیری زبان تا ۱۲ سالگی است.

 

کار با دستگاه‌های فناوری به مغز کودکان شکل می‌دهد

 

این محققان مطالعات انجام شده بین ژانویه ۲۰۰۰ و آوریل ۲۰۲۳ درباره استفاده‌ کودکان از دستگاه های دیجیتال و تاثیرات آن بر رشد مغز را سنتز و ارزیابی کردند. این مقاله نتیجه گیری می کند که این تجربیات دیجیتال اولیه تاثیرات مهمی بر شکل مغز کودکان و عملکرد آنها دارد. این مساله همزمان و بالقوه مثبت و منفی تلقی شد اما عمدتا بیشتر منفی است.

در این تحقیقات مشخص شد که استفاده کنندگان از دستگاه‌های تبلت بدترین عملکرد مغز و وظایف حل مساله را داشتند. همچنین در چهار مورد از این مطالعات مشخص شد که بازی های ویدئویی و استفاده زیاد از اینترنت تغییرات منفی در نواحی مغز ایجاد کرده و بر امتیاز هوش و حجم مغز تاثیر می گذارد.

در عین حال ۶ مورد از مطالعات انجام شده نشان داد که این تجربیات دیجیتال می توانند تاثیر مثبتی بر عملکرد مغزی کودکان داشته باشند. در مجموع محققان تیم پروفسور لی نتیجه گیری می کنند که سیاستگذاران باید بر اساس این یافته‌ها برای حمایت از رویه‌های مستدل برای معلمان و والدین استفاده کنند.

کد خبر: 84515

برچسب ها: , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0