4 دی 1402 - 9:00 ق.ظ

تئاتر شهر حریم‌دار می‌شود؛ این گره بلاخره باز شد

شنبه ۲ دی ماه بعد از گذشت سال‌ها انتظار، خواسته و مطالبه قدیمی تئاتری‌ها محقق شد و کلنگ احداث حریم مجموعه تئاتر شهر بر زمین خورد. پروژه‌ای که نویدبخش آرامش و امنیت برای شهروندانی است که می‌خواهند در فضایی امن و مطمئن هنرنمایی تئاتری‌ها را بر روی صحنه تماشا کنند.

به گزارش یاقوت نیوز؛ مراسم احداث حریم تئاتر شهر روز شنبه ۲ دی با حضور جمعی از هنرمندان و پیشکسوتان تئاتر و مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار و پس از آن کلنگ ساخت حریم برای بنای تاریخی تئاتر شهر به زمین زده شد.

حریم تئاتر شهر به روایت روزهای تقویم

از چندین سال پیش هنرمندان شاخص عرصه تئاتر ضمن انتقاد از وضعیت فعلی حریم مجموعه تئاترشهر خواستار رسیدگی فوری مدیران و نهادهای مختلف در این زمینه شدند.

حضور معتادان و کارتن‌خواب‌ها و افراد خلافکار در اطراف این مجموعه کام دوستداران تئاتر را تلخ کرده بود. دستفروشان نیز بعضا با ازدحام‌شان مانع آرامش و آسایش هنرمندان و تماشاچیان تئاتر می‌شدند.

حدود چهار سال و نیم پیش بود (شنبه ۲۵ خردادماه ۱۳۹۸) که جلسه‌ای با حضور رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر، مقامات نیروی انتظامی تهران بزرگ، مدیران شهری و تعدادی از مدیران تئاتری با موضوع رسیدگی به شرایط پیرامون مجموعه تئاتر شهر و حریم این بنای فرهنگی و ثبت در میراث ملی کشور برگزار شد.

یک سال بعد، قادر آشنا، مدیرکل هنرهای نمایشی درباره وضعیت پیرامون مجموعه تئاتر شهر تأکید کرد که این بنای مهم تئاتری باید حریم داشته باشد و وی در دوره مدیریت خود پیگیر به نتیجه رسیدن این موضوع خواهد بود.

مدیرکل وقت هنرهای نمایشی در آخرین ماه سال ۹۹ ابراز امیدواری کرد با توجه به همکاری شهرداری و میراث فرهنگی، حصارکشی مجموعه تئاتر شهر تا پایان سال انجام شود.

وی تصریح کرد: بدون تردید موافق این هستم که مجموعه تئاتر شهر باید حریم داشته باشد و اینکه بنا و فضای پیرامون آن به حال خود رها شوند تا آسیب ببینند بی‌معنی است. به نتیجه رسیدن و اجرایی شدن این موضوع مهم از برنامه‌های اصلی من است و سعی می‌کنم در دوران مدیریت خود این بحث را به سرانجام برسانم.

در نهایت وزارت میراث فرهنگی روز دوشنبه ۲۲ شهریور سال ۱۴۰۰ طی بررسی‌های کارشناسانه حریم مجموعه تئاتر شهر را تعیین و مصوب کرد.

حدود یک سال بعد در سال ۱۴۰۱ ضوابط و مقررات حفاظتی عرصه و حریم تئاتر شهر توسط کارشناسان فنی کمیته تعیین حریم آثار تاریخی کشور در وزارت میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری تعیین و به مدیریت مجموعه تئاتر شهر اعلام شد.

در یکی از روزهای تیرماه سال جاری هنرمندان تئاتر و مدیران فرهنگی و شهری کنار هم ایستادند و گردهمایی حمایتی هنرمندان در استمرار و اجرای طرح پاک‌سازی محیط پیرامون مجموعه تئاتر شهر با حضور جمع بسیاری از هنرمندان، علاقه‌مندان عرصه تئاتر و مدیران فرهنگی و شهری در این مجموعه برگزار شد.

سکانس پایانی این ماجرا در اولین روز هفته جاری یعنی ۲ دی‌ماه اجرا شد و در نهایت مراسم احداث حریم تئاتر شهر با حضور جمعی از هنرمندان و پیشکسوتان تئاتر و مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

وزیر فرهنگ در آن مراسم گفت: تئاتر شهر، قلب تپنده هنر ما و سرمایه فرهنگی ارزنده‌ای برای ایران است و همه در برابر آن مسئولیم.

تئاتر شهر حریم‌دار می‌شود؛ این گره بلاخره باز شد
مراسم کلنگ‌ زنی تعیین حریم مجموعه تئاترشهر باحضور جمعی از هنرمندان

اهمیت نگهداری و خدمات بعد از ساخت

بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر با تاکید بر این که حریم تئاتر شهر بعد از احداث به یک گروه نگهبان نیاز دارد گفت: نگهداری و خدمات بعد از ساخت موضوعی مهم‌تر از ساخت است. شما اگر یک پنجره را دستمال نکشید، کثیف می‌شود. به مجموعه تئاتر شهر هم باید مرتب رسیدگی شود.

حسن دادشکر با اشاره به احداث پروژه حریم تئاتر شهر اظهار داشت: میزان مفید بودن این پروژه بستگی به طرح دارد. آیا می خواهند فقط دور ساختمان دیوار بکشند یا یک مجموعه ماندنی مثل سردر دانشگاه تهران احداث کنند؟ کسی که این پروژه را اجرا می‌کند باید مهندس معماری باشد که فرهنگ ما را به خوبی بشناسد.

تئاتر شهر حریم‌دار می‌شود؛ این گره بلاخره باز شد

وی افزود: قبل از انقلاب شنیدم طرح بیرونی ساختمان تئاتر شهر برگرفته از برج طغرل است. این نکته نشان می دهد گذشتگان ما به میراث فرهنگی و معماری توجه داشتند. به نظر من امروز هم دیواره‌ای که می‌کشند باید با خود معماری بخواند و جذاب باشد. البته جذابیت به معنای بازاری بودن نیست. قرار نیست آنجا غرفه‌ای مستقر کنیم که آدامس بفروشند.

این کارگردان تئاتر با اشاره به جذابیت توریستی تئاتر شهر تاکید کرد: گردشگر وقتی به تهران می آید باید به این مجموعه به عنوان یک اثر تاریخی نگاه کند. ضمن این که پروژه باید برای مردم تهران هم جذاب باشد. این پروژه اگر درست اجرا شود، کار بسیار مفیدی است. هم اکنون قسمت جنوبی مجموعه تئاتر شهر پاتوق آدم های ناباب و معتاد است که آتش روشن می کنند. معتقدم نمی‌شود مدام آنجا مامور گذاشت و احداث حریم از این جهت مفید است.

وی افزود: نباید اجازه دهند هر کسی یک جشنی داشت در مجموعه داخلی و بیرونی تئاتر شهر اجرا کند. این مجموعه فقط باید مختص به تئاتر باشد.

مرزها مشخص می‌شود

حسین پرستار، بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر با اشاره به این که اهالی تئاتر مظلوم و معصوم و غریب هستند گفت: احداث حریم تئاتر شهر کار بسیار خوبی است. من با هر اقدامی که به نفع اهل هنر و تئاتر باشد موافقم و معتقدم باید بیشتر از این به فکر هنرمندان باشند.

وی افزود: با اجرای این طرح آدم هایی که معتاد و علاف هستند مرزشان با اهل فرهنگ و هنر مشخص می‌شود. در شرایط فعلی، یکسری ناهنجاری‌ها و رفتارهای ضداجتماعی را در اطراف تئاتر شهر شاهدیم که از دید هیچ‌کس پسندیده نیست.

نظر مردم شرط است

مجید قناد، بازیگر و کارگردان پیشکسوت نیز ضمن ابراز رضایت از این طرح در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: تئاتر شهر یک مکان تاریخی است و قدمت دارد. اگر قرار است حریمی ایجاد شود این حریم به معنای فاصله نیست. نباید فاصله ای بین مردم و هنرمندان باشد. هدف از اجرای طرح این است که می‌خواهند یک امنیتی را ایجاد کنند.

وی با تاکید بر این که نظر مردم شرط است افزود: باید ببینیم مردم چقدر از این طرح رضایت دارند. قرار نیست فقط هنرمندان رضایت داشته باشند. نظر هنرمندان این است مردمی که با عشق و علاقه به تئاتر شهر می‌آیند آرامش داشته باشند.

تئاتر شهر حریم‌دار می‌شود؛ این گره بلاخره باز شد

قناد درباره ارزیابی‌اش از طرح پیش‌بینی شده بیان کرد: الان همه طرح ماکتی را دیدیم. وقتی اجرا شود بهتر می شود درباره اش نظر داد. امیدوارم که به فضای اصلی لطمه ای نزند و به آن کمک کند.

هر اقدامی برای حفظ تئاتر شهر انجام شود پسندیده است

کاظم هژیر آزاد بازیگر پیشکسوت و عضو هیئت مدیره انجمن بازیگران خانه تئاتر نیز گفت: هر اقدامی که برای حفظ تئاتر شهر به عنوان یک میراث فرهنگی و ساختمان زیبا انجام بشود خوب و پسندیده است. فرقی نمی کند این اقدام کشیدن دیوار و حریم یا استخدام پاسبان باشد.

تئاتر شهر حریم‌دار می‌شود؛ این گره بلاخره باز شد

وی با مرور تاریخچه ساختمان تئاتر شهر اظهار داشت: قبل از انقلاب یادم می آید چند نفر از طرف کلانتری با لباس و باتوم اطراف تئاتر شهر مراقب بودند که غریبه و معتاد اینجا نیایند. یک مدتی دیوار کوتاهی وجود داشت که اطرافش نرده های آهنی کشیده بودند. این دیوار به قدری کوتاه بود که جلوی دید ساختمان را نگرفته بود. بعد از انقلاب این دیوار را برداشتند.

وی با اشاره به طرح احداث حریم در اطراف تئاتر شهر افزود: به نظر می رسد زورشان به دستفروشان اطراف تئاتر شهر نرسیده است. امیدوارم تئاتر شهر از حالت زشت فعلی بیرون بیاید.

خشنودی هنرمندان در فضای مجازی

در فضای مجازی نیز هنرمندان به آیین آغاز ایجاد حریم تئاتر شهر واکنش نشان دادند و خشنودی‌شان را از این اقدام بیان کردند.

گلاب آدینه، بازیگر پیشکسوت نوشت: بعد از سالها پیگیری گروه‌های مختلف، مدیر تئاتر شهر شروع عملیات محوطه سازی این بنای ملی را اعلام کرد.

آزیتا موگویی، کارگردان سینما نیز بیان کرد: هر طرح و هر اقدامی باید برای در جهت حفظ و ارزش آفرینی بیشتر برای این بنای باشکوه و پر از خاطره باشد. یقین دارم که مدیر لایق تئاتر شهر در مسیر صحیح حرکت می‌کند.

سجاد افشاریان، بازیگر و کارگردان تئاتر نیز نوشت: اتفاق مبارک برای تئاترشهر، خانواده تئاتر و مخاطبان تئاتر.

قطب‌الدین صادقی نیز در این‌باره گفت: مجموعه تئاتر شهر معبد تئاتر ایران است. این مجموعه درست یا غلط، موتور خلاقه تئاتر ایران و الگوی فرهنگی و هنری کشور است که کسی حق ندارد با تصاویر زشت و بی‌توجهی، آن را به دست فراموشی بسپارد. حصارکشی باید به‌منظور حراست از کلیت معماری بیرونی مجموعه تئاتر شهر انجام شود. ضروری است از این فضای فرهنگی در چارچوب یک حصار اطمینان‌بخش پاسداری شود.

کد خبر: 85811

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0