4 اردیبهشت 1403 - 2:30 ب.ظ

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان : 

برگزاری ۲۸۰ برنامه در هفته کار و کارگر 

یاقوت نیوز- مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان  گفت:۲۸۰ برنامه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و مذهبی در حوزه کارگری طی هفته تجلیل از کارگران در استان برگزار می شود

به گزارش یاقوت نیوز؛ فرهان پور همدان؛ یوسف شعبانی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه مناسبت آغاز هفته کار و کارگر با بیان اینکه ۱۴۸ هزار و ۷۴۲ کارگر دارای بیمه اجباری در استان فعال هستند اظهار کرد: این رقم نسبت به سال گذشته ۹ هزار نفر افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه این افزایش نشان از رشد قابل توجه اشتغال پایدار در طول یک سال دارد ادامه داد: از بین یک هزار و ۸۵۰ نفر از جمعیت استان، ۸۰۹ هزار و ۳۴۴ نفر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان در ادامه با تاکید بر اینکه ۲۴ هزار و ۲۱۴ واحد در استان در حوزه خدمات، صنعت و کشاورزی مشمول قانون و تامین اجتماعی است خاطرنشان کرد: در حال حاضر یک هزار و ۸۰۰ نفر مقرری‌بگیر بیمه بیکاری در استان داریم.

وی ادامه داد: تا سقف ۵۴ ماه زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار می‌گیرند و این مهم با توجه به سابقه فعالیت اعمال می‌شود.

شعبانی به تعداد ۱۴۴ هزار و ۱۴۳ نفر شاغل معادل ۲۶.۵ درصد شاغلان استان در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: ۱۶۱ هزار و ۵۵۰ نفر معادل ۲۹.۷ درصد شاغلان در بخش صنعت و ۲۳۸ هزار و ۲۴۴ نفر معادل ۴۳.۱۸ درصد شاغلان در حوزه خدمات مشغول هستند.

وی با بیان اینکه اداره کار در پنج بخش و مدیریت مستقل ارائه خدمت می‌دهد ادامه داد: در حوزه روابط کار با چهار زیر بخش همچون هیأت‌ها، بازرسی با هدف صیانت از نیروی کار، بخش تشکلات کارگری و کارفرمایی با فعالیت ۲۵۰ تشکل در استان و بیمه بیکاری با حمایت از پايداری اشتغال شماری از اقدامات حوزه روابط کار است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان در ادامه متذکر شد: در این زمینه کاهش زمانی رسیدگی در هیأت‌های رسیدگی با حدود ۲۳ روز، تمرکززدایی با استقرار هیأت‌های حل اختلاف در شهرستان‌ها و برگزاری آموزش‌های مستمر روابط کار بین کارگر و کارفرما با جدیت دنبال و انجام شده است.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه تعاون نیز اقدامات درخوری صورت گرفته است تصریح کرد: یک هزار و ۳۰۰ تعاونی فعال در بخش تولیدی، توزیعی و خدماتی در استان در حال فعالیت است اگرچه کمک به تشکیل، نظارت و توسعه تعاونی‌ها نیز هدفگذاری شده است.

شعبانی با بیان اینکه سال گذشته ۱۱ تعاونی به مرحله ملی راه یافتند به طوری که ۲ تعاونی برتر ملی انتخاب شدند اظهار کرد: ظرفیت‌های لازم برای رشد تعاونی‌ها با توجه به اهداف برنامه هفتم توسعه در استان مهیاست.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه اشتغال و کارآفرینی نیز سه هدف با قوت پیگیری شده به نحوی که توسعه کارآفرینی و اشتغالزایی پیگیری می‌شود گفت: اعطای تسهیلات مشاغل خرد خانگی، تسهیلات تبصره ۱۸ و تسهیلات حمایتی شماری از این اقدامات در این زمینه به شمار می‌رود به طوری که استان آمار درخوری همچون جذب ۱۱۴ میلیارد تومان تسهیلات طی سال ۱۴۰۲ را در کارنامه دارد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان در بخش دیگر از سخنانش در بخش رفاه اجتماعی عملکرد برجسته‌ای داشته است گفت: اجرای گسترده طرح کالابرگ الکترونیکی با هماهنگی ۴ هزار فروشگاه، اجرای موفق طرح ملی یارانه‌ها با هدف عدالت محوری در کشور و ایجاد افزایش سرانه ورزشی کارگری در استان برخی از اقدامات اداره کار و رفاه اجتماعی است.

وی با اشاره به اینکه اداره کار ۱۶ رتبه برتر کشوری در سال ۱۴۰۲ را کسب کرده است تصریح کرد: اداره کار و رفاه اجتماعی استان سال پیش در پنج بخش صد درصد برنامه ابلاغی را محقق و رتبه اول کشوری را کسب کرده است.

شعبانی در بخش دیگر همدان را استان ممنوعه در بکارگیری کارگران اتباع خارجی دانست و گفت: سال گذشته ۵۰۰ اشتغال غیرقانونی با ۹۰ میلیارد ریال جریمه کشف و به مراجع قضایی معرفی شده است.

وی با تاکید بر اینکه حضور کارگران اتباع خارجی باید قانونی باشد یادآور شد: در حال حاضر حدودا ۷۰ شاغل اتباع خارجی به منظور انتقال تکنولوژی و دانش در استان به طور قانونی مشغول هستند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان با اشاره‌ به اینکه حوادث ناشی از کار استان طی سال گذشته ۳۰۰ حادثه کارگری بوده است اضافه کرد: از این میزان، ۲۵ حادثه منجر به فوت شده اگرچه ۲۴ درصد از حوادث ناشی از کار استان طی سال پیش کاهش یافته است.

وی گفت: ۲۸۰ برنامه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و مذهبی در حوزه کارگری طی هفته تجلیل از کارگران در استان برگزار می شود.

 

 

کد خبر: 90635

نویسنده: : منیژه فرهان پور

برچسب ها: , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0