20 اسفند 1402 - 10:00 ق.ظ

برتری‌ها و کاستی‌های استفاده از نیروی آب

یاقوت نیوز- کتاب گفت‌وگو درباره انرژی (انرژی آب) به مزایا و آسیب‌های استفاده از آب به عنوان یک منبع انرژی و تاثیر آن بر محیط زیست می‌پردازد.

به گزارش یاقوت نیوز؛ گفت‌وگو درباره انرژی (انرژی آب) درباره‌ برتری‌ها و کاستی‌های استفاده از نیروی آب در حال حاضر و این‌که چگونه انرژی آب می‌تواند نیاز انرژی جهان آینده را تامین کند، بحث می‌کند. یکی از منابع تامین مخزن‌های برق-آبی، سدها هستند. این‌که سد کجا باید نصب شود و درون یک سد چه‌طور تعبیه شده و چگونه کار می‌کند، به طور مشروح در کتاب توضیح داده شده است.

همچنین در این کتاب گزارش یک بررسی درباره‌ استفاده از دو مخزن در سدی در انگلیس آمده که در آن نوشته شده این سدها در ساعت‌های خاصی از روز که میزان مصرف برق بیش از آن اندازه‌ای است که سایر نیروگاه‌ها بتوانند تولید کنند، استفاده می‌شود. در ادامه‌ کتاب مشخص می‌شود که احداث سدهای برق-آبی تاثیرات نامطلوب متعددی در شرایط زیست محیطی رودخانه‌ها، اراضی اطراف سد و جَو به وجود می‌آورد.

این کتاب با رعایت قوانین بین‌المللی نشر(کپی‌رایت) و اجازه رسمی انتشارات Land Way از کشور انگلستان توسط انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به چاپ رسیده است.

قسمتی متن کتاب

«سدهای برق-آبی و محیط زیست»

سدهای برق-آبی مسیر رودخانه‌ها را مسدود می‌کنند و آب در دره‌های پشت سد به دام می‌افتد و دریاچه‌ وسیعی به نام مخزن تشکیل می‌شود. احداث سد تاثیرات نامطلوب متعددی در شرایط زیست‌محیطی رودخانه‌ها، اراضی اطراف سد و جو به‌وجود می‌آورد.

سدها چگونه در محیط زیست تاثیر می‌گذارند؟

ارتفاع آب در مخزن سد به مراتب بیشتر از ارتفاع سطح آب خود رودخانه است. زمین‌های کشاورزی، بیشه‌زارها و سایر زیستگاه‌های اطراف سد زیر آب می‌روند. مقدار زیادی خاک و سنگ وارد آب می‌شود و بر حجم رسوباتی که رودخانه‌ها به‌طور معمول همراه خود می‌آورند، افزوده می‌شود. این رسوبات می‌توانند کانال‌ها و مجاری سد را مسدود کند.

بیشتر بخوانید

کم‌نظیرترین کتاب درباره فرماندهان دفاع مقدس منتشر می‌شود

هند مهمان ویژه سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد

کتابی که بیشترین ضدیت را با روشنفکری دارد

شرکت‌های نیرو، آب مخزن سد را هنگام نیاز به تولید نیروی الکتریسیته رها می‌کنند. حتی بعضی وقت‌ها از خروج آب سد جلوگیری می‌کنند تا ارتفاع آب مخزن به اندازه‌ کافی برسد. این به معنای آن است که آب سد همیشه جریان ندارد یا آنکه فقط حجم اندکی از آب سد رها می‌شود تا در مسیر پایین دست رودخانه جریان آب قطع نشود. حوضچه‌ها و مرداب‌های پایین دست رودخانه آب کمتری دریافت می‌کنند و ممکن است خشک شوند. این وضعیت بدتر هم می‌شود اگر مردمانی در پایین دست رودخانه ساکن باشند و برای آبیاری زمین‌های کشاورزی یا تهیه‌ آب آشامیدنی به آب سد نیاز داشته باشند.

سدهای برق-آبی زندگی جانوران حیات وحش را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهند. حیواناتی مانند گوزن‌های شمالی در آب‌های کم‌عمق زندگی و استراحت می‌کنند و از گیاهان حاشیه‌ رودخانه تغذیه می‌کنند. وقتی مخزن سد به صورت یک دریاچه وسیع مناطق جنگلی را زیر آب می‌برد، زندگی این حیوانات به خطر می‌افتد. همچنین احداث سد مسیر حرکت آبزیان رودخانه نظیر ماهی‌ها را مسدود می‌کند. مثلا یکی از دلایل به خطر افتادن زندگی تاس‌ماهی‌ رودخانه یانگ‌تسه، احداث سد برق-آبی موسوم به سه دره چین است که مسیر حرکت این ماهی‌ها را برای تخم‌ریزی و زاد و ولد مسدود کرده است.» (صفحه ۱۰ و ۱۱)

گفت‌وگو درباره انرژی (انرژی آب) نوشته ریچارد و لوییس اسپیلز بوری و ترجمه مجید عمیق برای کودکان بالای ۱۲ سال، در قطع رحلی در ۳۲ صفحه، با شمارگان ۲ هزار و ۵۰۰ نسخه در سال ۱۴۰۱ به چاپ ششم رسید.

کد خبر: 88961

برچسب ها: , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0