3 بهمن 1402 - 2:00 ب.ظ

بازتعریف روش‌های مقابله با تروریسم مرزی، نیاز امروز ایران و پاکستان

رویدادهای اخیر در مرزهای ایران و پاکستان به ویژه مدیریت هوشمندانه دو همسایه برای کنترل وضعیت بار دیگر نیاز مبرم تهران و اسلام‌آباد به فعال‌سازی ظرفیت‌های توافقات مشترک امنیتی و بازتعریف روش‌های مقابله با ناامنی‌ها و جریان تروریسم در مرزهای دو کشور را یادآوری کرد.

به گزارش یاقوت نیوز؛ وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان روز گذشته طی بیانیه‌ای مشترک ضمن اعلام بازگشت سفیران دو کشور به محل ماموریت خود افزودند که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران به دعوت همتای پاکستانی خود روز دوشنبه ۲۹ ژانویه (۹ بهمن) سفر رسمی به اسلام‌آباد خواهد داشت.

همانطور که امیرعبداللهیان هفته گذشته در پاسخ به تماس تلفنی وزیر امور خارجه پاکستان متذکر شد؛ مناسب است محور همکاری‌های امنیتی و نظامی دو کشور که در گذشته مورد توافق و تاکید مقامات دو کشور قرار گرفته است، با جدیت دنبال شود.

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر احترام جمهوری اسلامی ایران به حاکمیت و تمامیت ارضی کشور دوست، برادر و همسایه پاکستان گفت: حاکمیت و تمامیت ارضی پاکستان قویا مورد توجه ماست و همکاری های دو کشور برای خنثی و نابود کردن اردوگاه های تروریستی در خاک پاکستان ضروری است.

در همین زمینه رضا امیری مقدم سفیر ایران در پاکستان امروز طی پیامی در حساب کاربری خود در ایکس نوشت: روابط تاریخی و ریشه دار دو کشور برادر ایران و پاکستان زمینه را برای حل و فصل مسائل مخل روابط فراهم می کند.

سفیر کشورمان ابراز امیدواری کرد که تهران و اسلام‌آباد با «همکاری متقابل» با مانع تروریسم مقابله می‌کنند.

محمد مدثر سفیر پاکستان در ایران نیز روز گذشته طی پیامی با تمجید از رویکرد خردمندانه مقامات دو کشور دوست برای مدیریت رخدادهای اخیر، تاکید کرد: باید از ظرفیت‌های قوی تهران و اسلام‌آباد برای ترویج صلح در منطقه بهره‌برداری کرد.

جمهوری اسلامی ایران و پاکستان هر دو قربانی تروریسم هستند و همین امر دو کشور را بر آن می‌دارد تا برای همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای به‌منظور تامین امنیت بومی در مرزها تلاش کنند.

توافقات امنیتی موجود بین دو کشور همسایه زمینه مساعدی را برای همکاری‌های بیش از پیش مرزی، مقابله با تروریسم، قاچاق انسان، مواد مخدر، اتفاقات مرزی، مبادله اطلاعات و همکاری های فی مابین امنیتی فراهم می‌کند. به این ترتیب، فعال‌سازی ظرفیت‌های مرتبط با توافقات امنیتی و تداوم رایزنی های برنامه ریزی شده میان مقامات و مسوولان امنیتی و نظامی ایران و پاکستان، نقش تعیین کننده ای در ایجاد هماهنگی های ضروری برای برقراری امنیت در مرزهای مشترک ایفا خواهد کرد.

طی سال‌های اخیر جمهوری اسلامی ایران نگرانی‌های جدی خود را در خصوص پشتیبانی مالی، اطلاعاتی و لجستیکی برخی قدرت‌های فرامنطقه ای و هم پیمانان منطقه‌ای آنان از اشرار، گروه‌های تروریستی و قاچاقچیان مواد مخدر برای نا امن‌سازی مرزهای مشترک ایران و پاکستان به مسوولان همسایه شرقی منتقل کرده است‌. امروز با توجه به ارتباط سازمان‌یافته‌ای که میان اشرار و گروه‌های تروریستی-تکفیری ایجاد شده است، بازتعریف روش‌های مقابله با ناامنی در مرزها و سرکوب جریان تروریسم یک ضرورت اجتناب ناپدیر می‌نماید.

روزنامه پاکستانی «اکسپرس تریبیون» در گزارشی نوشت: پاکستان و ایران در تکاپوی عبور از بحران مرزی در آینده هستند و به گفته منابع، دو کشور همکاری های اطلاعاتی را تعمیق می‌بخشند.

در این گزارش آمده است: ایران و پاکستان بی سر و صدا برای ایجاد مکانیسم جدیدی کار می کنند تا از تکرار رویدادهایی که به ضرر روابط دیرینه آنهاست، جلوگیری کنند.

اکسپرس تریبیون افزود: پاکستان مشغول ارزیابی وضعیت است. یک منبع گفت که روابط دو کشور از لبه پرتگاه خارج شده است اما چالش اصلی این است که چگونه این بحران در آینده بین دو کشور تکرار نشود.

در این ‌گزارش آمده است: دو کشور در سال‌های اخیر به منظور جلوگیری از هر گونه مشکل، اقدامات متعددی از جمله حصارکشی مرزها، هماهنگی بهتر بین نیروهای مرزبانی و تبادلات مکرر هیات‌ها در سطوح بالا را انجام داده اند. پس از رویدادهای اخیر، پاکستان مایل است با ایران بر روی ترتیبات جدیدی کار کند که از وقوع چنین حوادثی در آینده جلوگیری کند. یکی از این ایده‌ها، تقویت سازوکارهای موجود برای تقویت همکاری در مبارزه با تروریسم است که می‌تواند به گسترش همکاری های اطلاعاتی میان دو کشور منجر شود.

وزیر امور خارجه پاکستان هفته گذشته طی گفت‌وگوی تلفنی با همتای ایرانی خود آمادگی اسلام‌آباد را برای تقویت همکاری‌های نزدیک امنیتی با تهران اعلام کرد.

کد خبر: 87224

برچسب ها: , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0