6 شهریور 1402 - 7:11 ب.ظ

یامین پور:

ایران هنوز جوان است، اما رو به سالمندی می رود

وحید یامین پور دبیر شورای عالی جوانان و معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان به مناسبت هفته دولت گزارشی از عملکرد معاونت امور جوانان وزارت ورزش و جوانان ارائه کرد.

یاقوت نیوز/علی قدمی

وی در پاسخ به سوالی برنامه مبنی بر اینکه آیا کشور ایران جوان است، گفت: ایران هنوز جوان است اما نمودار جمعیت جوان کشور نزولی است.

در زیر گفت و گوی خبرنگار ما با وی را از نظر می گذرانیم:

*** الان وضعیت جوانی در کشور ما چگونه است؟

اگر سن جوانی را ۱۸ تا ۳۵ سال در نظر بگیریم، در ۶، ۷ سال اخیر ۴ میلیون از جمعیت ۲۵ میلیونی جوان کشور کم شده که این به دلیل سیاست‌های غلط کنترل جمعیت در دهه ۷۰ است که در دهه اخیر خودش را نشان داده است. البته باید گفت ایران هنوز یک کشور جوان است، اما نمودار سیر جمعیتی در این کشور نزولی است که اگر برای این موضوع فکری نشود، به یک کشور سالمند تبدیل خواهیم شد.

***با این وضعیت چه سیاست هایی در نظر گرفته شده است تا از این بحران عبور کنیم؟

سال گذشته قانون جوانی جمعیت تصویب شد و ستاد ملی جوانی جمعیت به ریاست رئیس جمهور و با عضویت بیش از ۲۰ دستگاه شکل گرفت که سیاست‌های جمعیتی از این ستاد ملی بیرون می‌آید که بیش از ۷۰ ماده است.

ما در وزارت ورزش و جوانان چند مأموریت مشخص در این خصوص داریم که یکی از آنها حمایت از تشکل‌های فعال در حوزه جوانی جمعیت است و ما موظف به حمایت از آنها هستیم و طبق قانون باید یک سوم منابع حمایتی خود را صرف این تشکل‌ها کنیم.

صدور مجوز مراکز تسهیل در انتخاب همسر یکی دیگر از مأموریت‌های ما در حوزه ازدواج، خانواده و جوانی جمعیت بود که سال گذشته آغاز شد.

***وضعیت آمار ازدواج در کشور چگونه است؟

طبیعی است که به تناسب کاهش جمعیت جوان کشور، واقعه ازدواج نیز کاهش یافته است به طوری که در ۶، ۷ سال گذشته آمار ازدواج بیش از ۱۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

متوسط سن ازدواج پسران ۲۷ سال و متوسط سن ازدواج دختران حدود سه، چهار سال کمتر از سن ازدواج پسران است، سیاست‌های دولت این است که سن ازدواج بالاتر نرود و آن را در نقطه مطلوبی نگه دارد.

***امروز بسیاری کاهش سن ازدواج را مطرح میک نند، شما از حفظ همین سن و بالاتر نرفتن آن را سیاست دولت بیان کردید، برای اجرای همین سیاست چه اقداماتی در دست اجرا دارید؟

یکی از سیاست‌های دولت برای افزایش آمار ازدواج و ترغیب جوانان به ازدواج بهنگام پرداخت تسهیلات ازدواج است، خوشبختانه این تسهیلات در چند سال گذشته جهش خوبی داشته به طوری که در حال حاضر برای پسران زیر ۲۵ سال و دختران زیر ۲۳ سال ۲۲۰ میلیون تومان و برای سنین بالاتر ۱۸۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

یکی از مأموریت‌های ما پیگیری پرداخت به موقع تسهیلات ازدواج به جوانان است، در سه ماه اول امسال از وضعیت پرداخت تسهیلات ازدواج به جوانان راضی نبودیم و این گزارش را به رئیس جمهور محترم ارائه کردیم که پیرو آن رئیس جمهور به بانک مرکزی دستور داد که تا ۳۱ شهریور ماه صف متقاضیان وام ازدواج صفر شود. خوشبختانه بعد از این دستور جهش خوبی در پرداخت وام ازدواج در تیر ماه و مرداد ماه داشتیم. طبق آخرین گزارشی که از بانک مرکزی دریافت کردیم تاکنون ۳۴۰ هزار نفر از ابتدای امسال وام ازدواج دریافت کردند که رقمی بالغ بر ۶۸ هزار میلیارد تومان است.

***برخی این مبلغ وام را متناسب با نرخ افزایش تورم نمی دانند، شما هم موافق این موضوع هستید؟

طبق قانون رقم وام ازدواج مطابق تورم هر ساله جهش پیدا می‌کند ، خوشبختانه این جهش نسبت به تورم در چند سال اخیر حدود ۴ برابر بوده است.

***به نظر شما با این مبلغ می توان یک زندگی تشکیل داد و خانه ای استیجاری تهیه کرد؟

در حوزه مسکن جوانان رئیس جمهور دستور واگذاری زمین به زوجین جوان در روستاها و شهرهای کوچک را دادند که با مشکلاتی برای ثبت نام مواجه شد که با دستور رئیس جمهور، سامانه مجدد برای زوج‌ها باز شد و مقدمات ثبت نام برای زوجین مجدداً فراهم شد.

موضوع خدمات پیش از ازدواج جوانان هم اهمیت زیادی دارد که این موضوع یکی از خدماتی است که دولت باید انجام دهد. بسیاری فکر می‌کنند که ازدواج و مهارت‌های آن را بلد هستند اما روشن است که ناپایداری خانواده‌ها و طلاق‌های متعدد به خصوص در ۵ سال ابتدای زندگی مشترک به دلیل عدم آشنایی زوجین با مهارت‌های زندگی است. در سال گذشته حدود ۳۰۰ هزار جوان در برنامه‌ها و کارگاه‌های آموزشی ما شرکت کردند، دستگاه‌های دیگر هم به تناسب وظایف خود کارگاه‌های آموزشی قبل، حین و بعد از ازدواج را برگزار می‌کنند.

در برخی از کشورها اصل صدور مجوز ازدواج منوط به گذراندن دوره‌های آموزشی پیش از ازدواج است که این در کشور ما اجباری نیست.

 

 

کد خبر: 80296

نویسنده: علی قدمی

منبع: یاقوت نیوز

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0