4 شهریور 1402 - 3:00 ق.ظ

ایران در سال‌های آینده باید یک شریک تجاری مهم برای برزیل باشد

لولا داسیلوا رئیس جمهور برزیل در حساب کاربری خود در رسانه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) به دیدار با رئیس جمهور اسلامی ایران اشاره کرد و نوشت: ایران در سال‌های آینده باید یک شریک تجاری مهم برای برزیل باشد.

به گزراش یاقوت نیوز؛ رئیس جمهور برزیل در حساب کاربری خود در رسانه اجتماعی ایکس، افزود: برای اولین بار با ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران، یکی از کشورهایی که از سال ۲۰۲۴ به بریکس ملحق خواهد شد، ملاقات کردم.

داسیلوا گفت: ایران در سال ۲۰۲۲ با حدود ۴.۳ میلیارد دلار محصول، بزرگ‌ترین واردکننده محصولات برزیلی در خاورمیانه بود و باید در سال‌های آتی نیز شریک تجاری مهمی برای برزیل باشد.

سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنبه دوم شهریور ماه در حاشیه پانزدهمین اجلاس سران گروه بریکس در دیدار رئیس جمهور برزیل، ضمن ابراز خرسندی از انتخاب مجدد لولا داسیلوا به ریاست جمهوری برزیل، بر توسعه بیش از پیش روابط دو کشور و گسترش همکاری‌های فیمابین تاکید کرد.

رئیس جمهور با اشاره به اذعان مقامات آمریکایی‌ مبنی بر شکست مفتضحانه سیاست فشار حداکثری علیه ایران، افزود: با وجود تحریم‌های ظالمانه، پیشرفت‌های ایران در علم و فناوری جهشی است.

داسیلوا رئیس جمهور برزیل نیز در این دیدار ضمن تبریک پیوستن جمهوری اسلامی ایران به گروه «بریکس» تصریح کرد: فرصت‌ها و زمینه‌های زیادی در عرصه‌های تبادلات علمی، فناوری، تجربیات دانشگاهی و نیز مسائل فرهنگی برای گسترش همکاری‌ها و روابط فیمابین وجود دارد.

رئیس جمهور برزیل تحریم را نوعی سلاح جنایی علیه ملت‌ها دانست که مردم کشور تحریم شده را هدف قرار می‌دهد.

داسیلوا ساختار کنونی سازمان ملل را در جلوگیری از تجاوز قدرت‌ها علیه حقوق ملت‌ها ناتوان دانست و با تاکید بر اینکه ساختارهای فعلی نیاز به بازطراحی دارد، گفت: بریکس باید بتواند منطق اقتصادی و نظمی جدید را در جهان بنا کند.

رئیس‌جمهور اسلامی ایران شامگاه چهارشنبه در صدر هیاتی سیاسی در نخستین سفر رسمی و به‌منظور حضور در نشست سران کشورهای عضو بریکس، به دعوت سیریل رامافوزا رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی عازم ژوهانسبورگ شد.

نشست بریکس متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی با حضور سان این کشورها از تاریخ ۲۲ تا ۲۴ اوت (۳۱ مرداد تا ۲ شهریور) در ژوهانسبورگ برگزار شد.

در این نشست رئیس جمهور آفریقای جنوبی از تصمیم رهبران کشورهای عضو بریکس برای درخواست از ایران، آرژانتین، مصر، اتیوپی، عربستان سعودی و امارات متحده عربی برای عضویت در این گروه از تاریخ اول ژانویه ۲۰۲۴ (۱۱ دی) خبر داد.

رئیس جمهور سوم شهریورماه ۱۴۰۲ پس از شرکت در این اجلاس در بازگشت به تهران با اشاره به پیوستن ایران به بریکس گفت: آنچه انجام شده یک رخداد اتفاقی نیست بلکه یک سیاست انتخابی توسط دولت سیزدهم است و ما این مسائل را با جنجال و کار سیاسی انجام نخواهیم داد.

کد خبر: 80057

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0