6 تیر 1402 - 3:00 ب.ظ

انواع روغن خوراکی مشمول مقررات اجرای اجباری استاندارد است

مدیرکل دفتر نظارت بر استاندارد صنایع غذایی و آرایشی سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه انواع روغن های خوراکی مشمول مقررات اجباری استاندارد است، بر لزوم توجه به نشان ملی استاندارد ایران به همراه سایر الزامات بند نشانه‌گذاری مطابق استاندارد هنگام عرضه و خرید تاکید کرد.

به گزارش یاقوت نیوز؛ از سازمان ملی استاندارد ایران، «زهرا پیراوی ونک» در گفت‌وگویی اظهارداشت: باتوجه به اهمیت روغن ها و جربی ها از منظر کیفیت، اثر آن بر روی سلامتی و مصارف عدیده آن در سطح خانوار، صنف و صنعت، در استانداردهای ملی ایران ویژگی های ایمنی، سلامت، پایداری و مقاومت، وضعیت ظاهری و اصالت سنجی در نظر گرفته شده است.

مدیرکل دفتر نظارت بر استاندارد صنایع غذایی و آرایشی سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه ویژگی های ایمنی با شاخص هایی که ایجاد مخاطره می کند ارزیابی می شوند، گفت: شاخص های ارزیابی ازجمله فلزات سنگین، هیدروکربن های آروماتیک حلقوی، روغن معدنی، باقیمانده حلال و در حال حاضر هم در صدد اندازه گیری آلاینده های ناشی از فرایندهای حرارتی بالا و شدید مانند MCPD وGE هستیم.

این مقام مسوول ادامه داد: برای ویژگی سلامتی که مبتنی بر بهره برداری سلولی و تغذیه ای است، وضعیت اسیدهای چرب مورد پایش قرار می گیرد مانند اسیدهای چرب ترانس و اشباع به همراه اسیدهای چرب غیر اشباع، امگا ۶ و امگا۳ که وجود اسیدهای جرب ترانس موجب افزایش ریسک بیماری های قلبی، ناباروری، اندومتریوز، سنگ کیسه صفرا و سرطان می شود.

وی با اشاره به ملاحظاتی که در مصرف چربی های اشباع باید داشت، تاکید کرد: نباید بیشتر از ۱۰ درصد از انرژی مورد نیاز روزانه از این منبع تامین نشود.‌

پیراوی درخصوص وضعیت ظاهری، مزه و بو و بطور کلی طعم روغن ها و چربی های خوراکی اظهارداشت: باید خنثی و مناسب باشد که البته این موضوع برای روغن های پالایش شده کاربرد دارد و در خصوص روغن های تهیه شده به روش پرس سرد و انواع بکر ارزیابی حسی، آنها تابع روش های استاندارد ملی اختصاصی مربوط به خود است.

مدیرکل دفتر نظارت بر استاندارد صنایع غذایی و آرایشی، در ادامه معرفی ویژگی های پایداری گفت: ویژگی پایداری نیز بر اساس کاربرد تعیین می شود مانند روغن سرخ کردنی که شاخص در این بخش مدت زمان پایداری روغن ها در برابر حرارت در نظر گرفته می شود. اصالت سنجی روغن ها شامل خلوص و عدم تقلب و دستکاری روغن است. شاخص هایی مانند ارزیابی ترکیب تری آسیل گلیسرول ها، استرولی و اسیدهای چرب برای انواع روغن های خوراکی در استانداردهای ملی تعیین شده اند.‌

کد خبر: 77485

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0