نظارت دانشگاه علوم پزشکی همدان بر سلامت محصولات کشاورزی و باغی

انعقاد تفاهم‌نامه بین دانشگاه علوم پزشکی همدان و سازمان جهاد کشاورزی استان  

دانشگاه علوم پزشکی همدان در راستای تقویت تولید محصولات سلامت‌محور با سازمان جهاد کشاورزی استان، تفاهم‌نامه همکاری منعقد کرد.

به گزارش یاقوت نیوز؛ فرهان پور همدان؛ محمد مهدی مجذوبی رئيس دانشگاه علوم پزشکی همدان در نشستی که به منظور انعقاد این تفاهم‌نامه با حضور معاون اقتصادی استانداری همدان و رئيس و معاونین سازمان جهاد کشاورزی برگزار شده بود، بر لزوم ورود همه دستگاه‌های مرتبط در حوزه سلامت در تحقق حوزه پیشگیری تأکید کرد و گفت: مطالبه اکثریت جامعه در تقویت فضای درمان است در حالی که به تمرکز بر حوزه پیشگیری می‌توان چالش‌های درمان را نیز کاهش داد.

وی افزود: طی سالهای اخیر و با تغییر سبک زندگی و صنعتی شدن جامعه، بیماری‌هایی مثل سرطان شیوع پیدا کرده و متأسفانه سن ابتلا نیز کاهش یافته است عنوان کرد: مولفه‌هایی در این موضوع اثرگذار بوده که از آن جمله می‌توان به آب و غذای مردم اشاره کرد که با تأمین سلامت آب و غذا می‌توان بخش مهمی از پیشگیری از در بیماری‌های غیرواگیر را محقق کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به فعالیت و تمرکز گسترده دانشگاه بر پایش و ارزیابی سلامت آب و تولیدات کشاورزی و محصولات غذایی در استان عنوان کرد: در استان همدان، تنش آبی آغازگر مسأله پایش و ارزیابی آب و غذا شد به این منظور تمام بنیه علمی و اجرایی دانشگاه در این خصوص به کار گرفته شد.

وی ادامه داد: بررسی فاکتورهای کیفیت آب با بررسی در معاونت تحقیقات دانشگاه انجام شد و این همان رویکرد دانشگاه نسل چهارم است که باید پاسخگوی مسائل و دغدغه‌های جامعه باشد و اگر به همه دغدغه‌های جامعه پاسخ دهد می‌توان گفت دانشگاه به رسالت خود در حوزه اجتماعی شدن و رفع دغدغه‌های کشور عمل کرده است.

مجذوبی با بیان اینکه در خصوص غذا و محصولاتی که تولید می‌شود کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان را مکلف به پیگیری مهمترین چالش‌های استان تا حصول نتیجه کردیم عنوان کرد: اگر نظارت و پیگیری دقیقتری بر تولیدات مواد غذایی صورت گیرد، تولیدکننده‌ها دقت و تولید بر اساس اصول سلامت را مدنظر قرار می‌دهند و بهتر است این کار را از مواد غذایی و محصولات استراتژیک باغی و زراعی آغاز کنیم.

وی تصریح کرد: شناسنامه‌دار کردن مزارع یکی از مهمترین گام‌های تولید محصولات سلامت‌محور است در این راستا نمونه‌گیری‌های مشترک و بررسی همزمان کارشناسان جهاد کشاورزی و دانشگاه علوم پزشکی می‌تواند در دستور کار قرار گیرد تا تولید محصولات سلامت‌محور از مزارع شناسنامه‌دار را شاهد باشیم.

دغدغه سلامت مردم در صدر همه اولویت‌های کشور قرار دارد

سید مجتبی حسینی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان نیز در این نشست نیز با بیان اینکه سلامتی در صدر همه اولویت‌های کشور قرار دارد و اگر بتوانیم سلامت آب و غذای مردم را مدیریت کنیم، بخش مهمی از رسالت خود را به سرانجام رسانده‌ایم اظهار کرد: نظارت بر سطح بازار در عرضه محصولات و مواد غذایی خانوار فارغ از محل ورود محصولات مهم است اما از آن مهم‌تر، این است که فرهنگ‌سازی به سمتی پیش رود که مردم از خرید محصولاتی که سلامت‌محور نیستند اجتناب کنند.‌

وی با اشاره به اینکه سیب سلامت و نشان اصالت کالا برای شناسایی محصولات سلامت‌محور می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد گفت: سلامت مردم بر هر منفعت دیگری در جامعه اولویت دارد که اگر مورد توجه نباشد باید هزینه‌های گزافی در حوزه درمان متحمل شویم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان تبیین کرد: دقت و حساسیت علوم پزشکی بر تولید مواد غذایی از مراکز تحقیقاتی بیشتر است اما لازم است همکاری و همراهی سازمان‌ها با دانشگاه علوم پزشکی در تمرکز مراکز تحقیقاتی بر فرایند تولیدات سلامت‌محور مدنظر قرار گیرد.

وی با تأکید بر اینکه سلامت محصولات پیش از تولید باید مورد توجه واقع شود و به این روش می‌توانیم بازارسازی کنیم و بهره‌وری را در کشور افزایش دهیم خاطرنشان کرد: مراقبت مضاعف در روند تولید می‌تواند باعث رونق بازار شود و سیاست استان نیز در همین راستاست و تبیین همین اتفاقات پمپاژ امید برای جامعه است و استانداری نیز از این اتفاقات حمایت می‌کند‌.

امنیت غذایی پایدار رویکرد مؤثر در سلامت مردم که با هم‌افزایی محقق می‌شود

رضا بهراملو رئيس سازمان جهادکشاورزی همدان هم در این نشست با اشاره به اینکه برای داشتن امنیت غذایی پایدار باید همه کنار هم بایستیم و راهکارهای طبیعت‌محور را عملیاتی کنیم گفت: کارهایی که انجام می‌شود از اجرا تا تحقق دستورالعمل نظارتی باید با هم‌افزایی و نظارت بر اجرای فرایندها دنبال شود.

وی با بیان اینکه استانداردهای خاک زراعی، تحت محیط زنده تحت کنترل کامل است عنوان کرد: چند محصول استراتژیک از جمله سیب‌زمینی در استان همدان داریم که نظارت بر سلامت این محصولات می‌تواند بخش مهمی از فرایند تولید محصولات سلامت‌محور که در سفره خانوار مورد استفاده قرار می‌گیرد را محقق کند.

رئيس سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه این سازمان اولین سازمانی است که از مرکز تحقیقات داخلی و در جوار فضای اجرایی برخوردار است گفت: محل، خاک و زمان کاشت محصولات کشاورزی در کیفیت تولید اثرگذار است و به این علت فرایند تولید محصولات هم در مرکز تحقیقات و هم در آزمایشگاههای همکار بررسی می‌شود.

در ادامه قدرت‌اله رستمی معاون غذا و داروی دانشگاه نیز در این جلسه به نظارت، ارزیابی و پایش محصولات کشاورزی توسط کارشناسان معاونت غذا و داروی دانشگاه اشاره و بیان کرد: در هر گروه از محصولات باغی و زراعی منطبق با دستورالعمل‌های انطباق، بررسی سموم، آفت‌کش‌ها و فلزات سنگین انجام می‌شود.

وی تبیین کرد: ۳۱ محصول از نظر سموم در سال ۱۴۰۲ در ارزیابی‌های حوزه بهداشت قرار گرفت که ۲۱ محصول از ابتدای سال در حوزه فلزات سنگین و ۱۵ محصول از نظر سنجش نیترات در دانشگاه مورد ارزیابی قرار گرفتند.

معاون غذا و داروی دانشگاه ادامه داد: پایش سموم محصولات سموم کشاورزی برنامه دائمی معاونت غذا و دارو است و مترصد آن هستیم مزارع کشاورزی را شناسنامه‌دار کنیم در این صورت می دانیم مزارع محل تولید چه مواد غذایی بود و زیر نظر جهاد کشاورزی چه زمانی از سموم استفاده کند و بتوانیم در هر شرایط و زمانی پایش داشته باشیم.

معاون غذا و داروی دانشگاه در ادامه عنوان کرد: ۹ کارخانه آرد در استان فعال هستند که تولید آرد استان را بر عهده دارند و سیاست غنی‌سازی آرد با اسیدفولیک و آهن که در سال ۱۴۰۱ آغاز شد امسال نیز بر اساس مصوبات کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان و در راستای تأمین سلامت مردم اجرایی می‌شود.

رضا شکوهی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه نیز در این نشست با اشاره به اینکه صد طرح تحقیقاتی به طور مستمر و روتین در دانشگاه در حال بررسی است گفت: جهاد کشاورزی به علت فعالیت در نظارت و تولید مواد غذایی ارتباط مستقیم با حوزه سلامت دارد.‌

وی تصریح کرد: پایش سموم، آفت‌کش‌ها و نظارت بر تولید محصولات کشاورزی محور این جلسات است که در راستای تأمین سلامت مردم می‌تواند تداوم یابد.

در پایان این نشست پس از بررسی نتایج کارشناسان در حوزه تولید محصولات کشاورزی، تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه علوم پزشکی همدان و سازمان جهاد کشاورزی منعقد شد.

 

 

کد خبر: 86926

نویسنده: : منیژه فرهان پور

برچسب ها: , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0