10 خرداد 1401 - 7:45 ق.ظ

افزایش جانباختگان متروپل به ۳۲ نفر

گروه‌های مختلف از چند جبهه کاری با حفر تونل در حال عملیات برای خارج‌سازی جانباختگان احتمالی از زیرآور ساختمان متروپل هستند.

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری تسنیم، در پی وقوع این حادثه کار امداد رسانی از سوی آتش نشانی آبادان ، پالایشگاه و گروه های امدادی شهرهای همجوار و البته مردم آغاز و با اضافه شدن گروه‌های امدادی  از دیگر نقاط استان خوزستان و کشور  عملیات امدادی و آواربرداری با توجه به حساسیت و احتمال ریزش سایر بخش‌های سازه با در نظر گرفتن شرایط محیطی با حساسیت ویژه دنبال شد.

در 48 ساعت نخست حادثه که زمان طلایی برای نجات حادثه دیدگان زیر آور محسوب می شود ،گروههای امدادی با آوار برداری موفق شدند 37 مصدوم را نجات دهند و تلاش برای خارج کردن اجساد جانباختگان با دقت و استفاده از هشت گروه فنی و مهندسی و لرزه‌نگاری دنبال شد.

صادق خلیلیان استاندار خوزستان ظهر امروز در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت کشف اجساد باقی مانده در زیر آوار و روند آواربرداری اظهار داشت: ‌با شناسایی پیکر یکی دیگر از افرادی که زیر آوار مانده بودند شمار جانباختگان حادثه متروپل به 32 نفر رسید.وی افزود: عملیات آواربرداری و امدادرسانی بدون لحظه‌ای وقفه در حال انجام است و تلاش برای یافتن دیگر مفقودان این حادثه دلخراش ادامه دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای‌ امروز (دوشنبه نهم خرداد) ‌در جلسه شورای عالی قوه قضائیه به حادثه غمبار فروریختن ساختمان در آبادان اشاره کرد و جانباختن تعدادی از هم‌وطنان در این حادثه را به مردم خوزستان و به ویژه مردم صبور آبادان و خانواده‌های معزا مجددا تسلیت گفت و اظهار داشت: امروز تنها خانواده‌های داغدار، عزادار نیستند بلکه همه مردم ایران از وقوع این حادثه غمناک هستند.

رئیس دستگاه قضا در ادامه با اشاره به هیئت اعزامی از طرف دادستانی کل کشور و همچنین هیئت اعزامی از جانب دولت و تکلیف کمیسیون عمران مجلس برای بررسی ابعاد حادثه آبادان، بیان داشت: هیئت‌های اعزامی از سوی قوای مختلف و برخی از نهادهای مردمی، باید ضمن تشریک مساعی و تبادل اطلاعات، حادثه آبادان را هر چه سریعتر بصورت همه‌جانبه، جامع ، هماهنگ و آسیب‌شناسانه بررسی کنند تا از جهات مختلف، یک گزارش کامل و جامع ارائه شود و تصمیمات مقتضی اتخاذ گردد.

محمدحسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران ظهر امروز در جمع خبرنگاران در محل ریزش برج متروپل آبادان با بیان اینکه در تلاشیم از منطقه میانی برج متروپل که گفته می‌شود کافی‌شاپ در آنجاست دسترسی بهتری به طبقات زیر داشته باشیم، اظهار داشت: در این نقطه ‌بیشترین حجم آواربرداری ‌در حال انجام است و اگر مطمئن شویم اجسادی در زیر آور وجود دارند با تجهیزاتی به مراتب بیشتر از تجهیزات به‌کار رفته در حادثه پلاسکو در مدت  24 ساعت آور متروپل تخلیه خواهد شد.

وی به استقرار امکانات و تجهیزات لازم و مدرن برای خارج سازی اجساد باقی مانده در زیر آور ساختمان متروپل آبادان اشاره کرد و افزود: آوار برداری ساختمان متروپل با پلاسکو متفاوت بوده و قابل مقایسه نیست اما با وجود سختی کار روند آواربرداری مطلوب است. سه دستگاه “برش پلاسما” که تعداد محدودی از آنها در کشور وجود دارد در منطقه مستقر بوده و در کنار مجهزترین تجهیزات کار آواربرداری در حال انجام است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اعتراض و انتقاد مردم آبادان از خطای فاحش مسئولان‌ در ‌ارتباط‌ با احداث برج متروپل‌ گفت: مردم مصیبت‌دیده از حادثه متروپل با وجود غم بزرگی که بر آنها وارد شده ولی آب و غذای‌ نیروهای حاضر در صحنه را تامین کرده و کمتر مردمی با چنین روحیه بالا سراغ داریم.

حسان عباسپور فرماندار ویژه آبادان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در محل ریزش متروپل  آبادان  اظهار داشت: امدادگران از دستگاه‌های مختلف با تمام توان و با برنامه در حال عملیات آواربرداری در محل ساختمان متروپل هستند. برخی تصاویر منتشر شده در فضای مجازی در خصوص عدم استفاده از تجهیزات سنگین برای آواربرداری واقعیت ندارد.

فرماندار ویژه آبادان بیان کرد: علت ناپایداری سازه و احتمال بالای ریزش مجدد برج متروپل استفاده از تجهیزات سنگین این با حساسیت بسیار خاص و ویژه‌ای انجام می شود به همین دلیل گاهی در تصاویر محل ساختمان تعداد بالایی از تجهیزات دیده نمی‌شود.

عباسپور همچنین با تسلیت مجدد به مردم شریف آبادان تاکید کرد: از مردم خواهش می‌کنیم که از حضور در محل حادثه خودداری کنند تا امدادگران بتوانند با سرعت بیشتری عملیات تخلیه آوار را انجام داده و بهترین کمک به آنها ماندن مردم در خانه‌ها‌ست.

محمد خانچی ‌در گفت‌گو با خبرنگار تسنیم در محل ریزش ساختمان متروپل در  آبادان اظهار داشت: مردم آبادان و همچنین ملت شریف ایران باید مطمئن باشند که تمام توان فنی و مهندسی موجود در استان و کشور برای عملیات آواربرداری و ایمن سازی در آبادان حضور دارند.

وی افزود: همچنین بهترین اکیپ‌های آتش‌‌نشانی ایران از استان‌های مختلف و همچنین استان خوزستان هم اکنون در متروپل مستقرند و با شجاعت و جدیت کار خود را انجام می دهند.

وی تاکید کرد: تمامی ساختمان‌هایی که شائبه‌هایی درباره آنها هست بررسی می‌شود به ویژه با یک تیم فنی و تخصصی با نگاه کاملا دقیق تمام ساختمان های هلدینگ عبدالباقی بازبینی و بررسی خواهد شد.

 

کد خبر: 70167

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0