11 شهریور 1402 - 3:10 ب.ظ

نشست خبری مدیرکل گمرک چهارمحال و بختیاری

افزایش۷۱ درصدی در آمد گمرک استان از ابتدای امسال تاکنون

گمرک بر صادرات و واردات نظارت دارد و از قبل این نظارت فواید حاصل از آن می تواند بعنوان مرزبان اقتصادی  سومین تامین کننده منابع کشور باشد .

یاقوت نیوز؛ مهوش نوری زاده – چهار محال و بختیاری

علی‌اصغرعبدالهی مدیرکل گمرک چهارمحال و بختیاری در نشست خبری با خبرنگاران بیان داشت گمرک بر صادرات و واردات نظارت دارد و از قبل این نظارت فواید حاصل از آن می تواند بعنوان مرزبان اقتصادی  سومین تامین کننده منابع کشور باشد .

وی افزود تجارت و صادرات و واردات میتواند نقش ویژه ای در اقتصاد استان ما داشته باشد اما در استان زیرساخت های مناسب برای این مهم وجود ندارد و اداره گمرک استان با توجه به حجم عظیم تولیدات و کالاهای متنوع از تولیدات صنایع دستی و کشاورزی و سایر موارد فاقد انبار مناسب بوده و بسیاری از کالاها ی استان ما از طریق سایر استان ها صادر می شود .

وی ایجاد زنجیره از تولید تا صادرات کالا را از موارد مهم برشمرد و افزود ایجاد بندر خشک در استان می تواند موجب ایجاد منطقه ویژه اقتصادی و ارتباطی با سایر استان ها و مراکزتولید کالا  داشته باشد .

مدیرکل گمرک چهارمحال و بختیاری گفت با توجه به نگاه دولت به مناطق کم برخوردار انتظار می رود با پیگیری منابع درآمدی گمرک بتوان زیرساخت های لازم را در استان ایجاد نمود وی بیان داشت : از مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان ، ساخت اماکن گمرکی درکنار ایستگاه قطار منظریه می باشد . که این امر در دستور کار این سازمان قرار دارد و زمین آن پیش بینی شده که با اختصاص اعتبار لازم آماده گردد  .

وی در ادامه  گفت :  از امتیازات حاصل از تجارت و صادرات و واردات کالا  این است که  ۳۰ درصد حجم تجاری گمرک به دهیاری‌ها و شهرداری‌ها اختصاص می‌یابد و می‌تواند در تامین تجهیزات شهرداری‌ها کمک‌ کننده باشد بخصوص تجهیز ماشین آلاتی که با توجه به موقعیت های خاص مانند بارش برف در این استان  مورد نیاز است .

عبدالهی افزود  : بخش دیگری  از سهم تجاری گمرک می تواند  صرف زیباسازی شهری ‌شود اما  اگر صادرات از مبادی استان انجام نشود، این مسئله نیز محقق نخواهد شد.

مدیرگمرک استان اعلام نمود  : پتروشیمی لردگان ازجمله  شرکت‌هایی است  که صادرات عمده‌ای از مبدا استان چهارمحال و بختیاری دارد، و این واحد تولیدی تنها از بندر امام خمینی (ره) ۲۰۰ میلیون دلار صادرات داشته است که با رایزنی‌های انجام شده مقرر شد همه تشریفات گمرکی این پتروشیمی از استان  انجام 4پذیرد .

وی بیان داشت : استفاده  واحدهای تولیدی از تسهیلات و زیرساخت‌هایی چون آب، برق، گاز و… در استان ، اما انجام تشریفات گمرک از استان های  دیگر قابل پذیرش نیست.

عبدالهی همچنین بیان داشت : در دو سال گذشته صادرات چهارمحال و بختیاری به لحاظ وزنی بیش از ۳۵۷ هزار تن و به لحاظ ریالی ۲۱۷ میلیون دلار بوده که به ترتیب رشد ۲۷۹ درصدی و ۱۷۸ درصد  داشته و همچنین در دو سال گذشته واردات کالا به چهارمحال و بختیاری بیش از ۶ میلیون تن و به لحاظ ریالی بیش از ۳۰ میلیون دلار بوده است که کاهش ۱۲ درصدی داشته است .

مدیرکل گمرک چهارمحال و بختیاری افزود: تراز تجاری استان طی دو سال سپری شده از دولت سیزدهم ۴ برابرشده زیرا  بیش از ۱۶۸ میلیون دلار بوده است.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ ارزش کالاهای قاچاق کشف شده در چهارمحال و بختیاری ۱۶ درصد رشد داشته است، عنوان کرد: در ۵ ماهه ابتدای امسال درآمد گمرک استان به ۲۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان رسیده که ۷۱ درصد افزایش داشته است.

عبدالهی ادامه داد: همچنین در ۵ ماهه گذشته از سال ۱۴۰۲، بیش از ۱۰۳ هزار تن کالا به ارزش ۵۵ میلیون دلار از گمرک چهارمحال و بختیاری صادر شده و در همین مدت بیش از ۴۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان وارد استان شده است.هشتم شهریور

کد خبر: 80561

نویسنده: : مهوش نوری زاده

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0