24 تیر 1402 - 1:30 ب.ظ

استاندار کرمان: انتقال آب از سرشاخه‌های هلیل‌رود منتفی است

استاندار کرمان گفت: انتقال آب از سرشاخه های هلیل‌رود (سد صفارود شهرستان رابُر) به شمال این استان منتفی است و بنا نیست این آب به شمال کرمان منتقل شود.

به گزارش یاقوت نیوز؛ محمدمهدی فداکار روز شنبه در هشتاد و ششمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در محل اتاق بازرگانی کرمان افزود: آب مورد نیاز شهرهای کرمان و رفسنجان از خط صنعت تامین می شود.

وی اظهار داشت: زمانی از انتقال آب سرشاخه های هلیل رود به شمال استان کرمان صحبت می شود؛ همه دعوا سر این موضوع است که آب کم است و استفاده بهینه از آن نداریم.

استاندار کرمان ادامه داد: روزی بارندگی زیاد بود و آب هلیل رود، جازموریان را سیراب می‌کرد اما امروز بارندگی به شدت کم شده و محدود آب موجود نیز در پشت سدها رفته است.

وی عنوان کرد: اصل بر این است که آب کشاورزی باوجود چند هزار چاه غیرمجاز در جنوب استان کرمان اصلاح شود و سطح زیر کشت موجود را با مصرف بهینه آب حفظ کنیم.

به هزار و یک دلیل باید به سمت کشاورزی مدرن برویم

فداکار عنوان کرد: ما به هزار و یک دلیل باید به سمت کشاورزی مدرن برویم که کار دشواری است، کشاورزی غرق‌آبی پسته باید تغییر یابد و این موضوع گریز ناپذیر است.

وی افزود: زمانی به سمت کشاورزی مدرن برویم تولیدات ما در کمیت و کیفیت ارتقا خواهد یافت و این موضوع هزینه ها را کاهش خواهد داد.

وی با بیان اینکه با کشاورزی سنتی حتی خاک را نابود می‌کنیم تصریح کرد: بخش های زیادی از خاک را نابود کردیم امکان انتقال ماده ۲۷ و ۲۸ قانون اراضی که محدودیت ایجاد کرده در برنامه هفتم توسعه وجود دارد و تصویت این موضوع برای استان کرمان در حد معجزه خواهد بود.

کشاورزان جلودار تامین برق در باغ ها باشند

استاندار کرمان با اشاره به خسارت زیاد قطعی برق صنعت و کشاورزی گفت: کشاورزان باید با ایجاد پنل های خورشیدی در مزارع و باغات خود، جلودار تامین انرژی باشند و پای کار بیایند تا این مشکل رفع شود.

وی ادامه داد: برای این موضوع با یک شرکت مذاکره می کنیم تا نصب پنل های خورشیدی به صورت اقساطی و یا پرداخت در زمان برداشت محصول انجام گیرد.

فداکار با تاکید بر اینکه پسته داران باید از پنل های خورشیدی استفاده کنند گفت: این کار علاوه بر تولید برق پایدار هزینه های انرژی کشاورزان را جبران می کند و امسال وضعیت برداشت پسته به غیر از مناطق خاصی، بسیار خوب است لذا کشاورزان برای تامین برق خود توانمند پای کار بیایند و هزینه برق را با نصب پنل های خورشیدی حذف کنند، و این کار باید ادامه یابد.

استاندار با بیان اینکه تعطیلی پنجشنبه ها به دلیل تامین آب کشاورزان بود گفت: امسال پس از چند سال محصول پسته آسیب ندیده است.

هلیل رود از کوهستان های شهرستان رابر سرچشمه می گیرد و این آب در گذشته از طریق هلیل رود به تالاب جازموریان و جنوب استان کرمان وارد می شده است.

کد خبر: 78034

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0