28 خرداد 1402 - 10:00 ق.ظ

اساسنامه صندوق عالی «عتف» در مراحل نهایی

معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به تکمیل اساسنامه صندوق عالی عتف در اردیبهشت سال ۱۴۰۱ گفت: این سند اکنون مراحل نهایی تصویب را در دولت و شورای عالی انقلاب فرهنگی طی می‌کند و بر اساس بودجه سال جاری، ۶۰ درصد بودجه پژوهشی شرکت‌های دولتی و بانک‌ها باید به این صندوق واریز شود.

به گزارش یاقوت نیوز؛ ماده واحده «اصل تأسیس صندوق شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف)» در جلسه ۸۲۶ مورخ ۱۳۹۸/۱۱/۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و آذر ۱۴۰۰ توسط سیدابراهیم رئیسی، رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی و رییس‌جمهور برای اجرا ابلاغ شد.

این صندوق که یک صندوق گرنت‌محور (بر اساس اعطای پژوهانه) است در خدمت شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) و طرح‌های مصوب شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری است. در واقع تنها تفاوت این صندوق با صندوق‌های پژوهش و فناوری استانی یا صندوق نوآوری شکوفایی این است که گرنت (بودجه پژوهشی بلاعوض) به پژوهشگران و نوآوران اعطا می‌شود؛ ولی صندوق‌های دیگر به پژوهشگران معمولا وام می‌دهند.

همچنین لایحه برنامه هفتم توسعه محل وجوه این صندوق را مشخص کرده است. بر اساس ماده ۲۳۲ این لایحه «به منظور جهت دهی و اولویت گذاری در راستای خلق ثروت، حل مشکلات زمینه سازی برای پیشرفت در عرصه‌های مربوط به حوزه کلان آموزش عالی و تأمین منابع مالی فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی در دانشگاه‌ها در قالب تسهیلات و کمک‌های فنی و اعتباری و یارانه و سود تسهیلات حمایتی از محل منابع مقرر در قوانین بودجه سنواتی و کمک‌ها و هدایای اشخاص حقیقی و حقوقی و منابع بازگشتی تسهیلات اعطایی صندوق شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری (عتف موضوع مصوبه جلسه ۸۲۶ مورخ ۱۳۹۸/۱۱/۰۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت موسسه عمومی غیردولتی بر اساس ‌آیین‌نامه‌های مالی محاسباتی، اداری و استخدامی که طبق ماده (۱) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور» به تصویب شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (هیات امنای صندوق) و تایید وزیر علوم، تحقیقات و فناوری‌ می‌رسد اداره‌ می‌شود. رئیس اعضای هیات عامل حسابرس و بازرس قانونی توسط کهیات امنا انتخاب و با حکم وزیر ،علوم تحقیقات و فناوری منصوب‌ می‌شوند. آیین‌نامه اجرایی این ماده با پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری حداکثر ۶ ماه پس از ابلاغ این قانون به تصویب هیات وزیران‌ می‌رسد.

پیمان صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا در مورد وضعیت نهایی اساسنامه صندوق شورای عالی عتف گفت: طبق اعلام ریاست جمهوری و شورای عالی انقلاب فرهنگی مقرر شد اساسنامه صندوق شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) توسط وزارت علوم، سازمان برنامه و بو.دجه و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آماده شده و به دولت ارسال شود.

دبیر کل شورای عالی عتف ادامه داد: این امر محقق شد و اساسنامه در اردیبهشت سال ۱۴۰۱ آماده و به دولت فرستاده شد. بعد از جلسات مختلف اکنون اساسنامه مراحل نهایی تصویب را در دولت و در شورای عالی انقلاب فرهنگی طی می ‌کند؛ تقریبا تمام ایرادات همه طرف‌ها رفع شده است. امیدواریم این صندوق امسال راه‌اندازی شود.

 

اساسنامه صندوق عالی «عتف» در مراحل نهایی/واریز ۶۰ درصد بودجه پژوهشی دولتی‌ها به این صندوق

 

وی در مورد وجوه صندوق نیز توضیح داد: تا وقتی صندوق راه اندازی نشود، محل وجوه آن دقیق مشخص نیست. اما به طور کلی بر اساس بودجه سال ۱۴۰۲، ۶۰ درصد بودجه پژوهشی شرکت‌های دولتی و بانک‌ها باید به صندوق عالی عتف واریز شود.

امیدواریم در لایحه بودجه سال آینده بتوانیم بند قانونی دیگر شامل یعنی ۱ درصد بودجه سازمان‌هایی که ردیف بودجه جداگانه دارند، برای طرح‌های تحقیقاتی صندوق عالی عتف جذب کنیم. اکنون این مبلغ در اختیار سازمان‌هاست ولی تایید طرح‌های تحقیقاتی باید در شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری انجام می‌شود. این ۱ درصد هم مبلغ قابل توجهی است و امیدواریم در لایحه بودجه سال آینده این ۱ درصد هم به بودجه صندوق تخصیص دهیم. همچنین مبادی دیگری پیش‌بینی شده است، مانند کمک‌های دولت، سازمان‌های دیگر و وقف خیرین پیش‌بینی شده که در صویت تصویب اساسنامه صندوق سال اینده به آن می‌توان برای تخصیص آن تلاش کرد.

 

جلسه شورای عالی عتف با حضور رئیس‌جمهور؛ به‌زودی

وی در مورد زمان احتمالی بیست و نهمین جلسه شورای عالی نیز گفت: دستور جلسه از مدتی قبل حاضر است ولی منتظر هستیم تا رئیس‌جمهوری زمان مناسب برای حضور در این جلسه داشته باشند. امیدواریم ظرف چند هفته آینده این جلسه برگزار شود.

شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) به عنوان نهادی فرابخشی و با ریاست رییس جمهور مرجع تصمیم‌گیری در مورد مهم‌ترین اولویت‌ها و برنامه‌های تحقیقاتی کشور است. در این شورا هفت وزیر، رؤسای سازمان مدیریت و برنامه ریزی، بانک مرکزی، فرهنگستان‌ علوم، نمایندگان رؤسای دانشگاه‌ها، انجمن‌های علمی و تعدادی از صاحب نظران بخش‌های تولیدی و خدماتی دولتی و خصوصی عضویت دارند و انجام وظایف دبیرخانه‌ای این شورا طبق قانون به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری محول شده است.

شورا از نظر ساختار اجرایی متشکل از یک کمیسیون دائم بر اساس ماده ۹ آیین نامه داخلی، ۱۰ کمیسیون تخصصی و یک کمیسیون هماهنگی امور علمی و فناوری است. دبیر کل شورا توسط رئیس‌جمهوری به عنوان رئیس شورا منصوب و معمولا معاون پژوهش وزارت علوم است. جلسات کمیسیون دائم برای استمرار و تسریع به فرایند تصمیم گیری و کارشناسی اولیه دستورکارهای شورای عالی به ریاست دبیر کل یا وزیر علوم تشکیل می شود.

کد خبر: 77208

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0