27 خرداد 1402 - 7:30 ق.ظ

یادداشت علیرضا عنایتی دستیار وزیر و مدیرکل خلیج فارس وزارت خارجه در آستانه سفر وزیر خارجه عربستان به تهران؛

ائتلاف برای صلح و توسعه

سیاست منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته از پیوستگی و استمرار نسبی برخوردار بوده است. تقویت سازکارهای گفت‌وگو محور و همکاری محور، رفع سوء‌تفاهمات، تمرکز بر اشتراکات، حسن همجواری و نفی دخالت قدرت‌های فرامنطقه‌ای و عوامل اختلال در امنیت و ثبات منطقه از جمله موضوعات مورد تأکید جمهوری اسلامی ایران طی چند دهه گذشته بوده است.

۱. بازگشت روابط جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان‌سعودی به مسیر طبیعی خود و سفر وزیر خارجه عربستان به تهران حلقه دیگری از موفقیت اصل همسایگی است. سیاست همسایگی طی دو سال گذشته در منطقه خلیج‌فارس موجب توسعه و تعمیق مناسبات با کشورهای همسایه‌های جنوبی ایران و عراق شده است.

۲. یکی از راهبردهای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران از ابتدای انقلاب تاکنون راهبرد تقویت روابط با کشورهای منطقه غرب آسیا و جهان اسلام بوده است. استمرار این راهبرد در قالب سیاست‌ها و ابتکارات جمهوری اسلامی ایران طی ادوار مختلف نشانه‌ای از عزم و اراده ایران اسلامی برای تقویت و تعمیق اشتراکات و رفع سوء‌تفاهمات بوده است. سیاست منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته از پیوستگی و استمرار نسبی برخوردار بوده است. تقویت سازکارهای گفت‌وگو محور و همکاری محور، رفع سوء‌تفاهمات، تمرکز بر اشتراکات، حسن همجواری و نفی دخالت قدرت‌های فرامنطقه‌ای و عوامل اختلال در امنیت و ثبات منطقه از جمله موضوعات مورد تأکید جمهوری اسلامی ایران طی چند دهه گذشته بوده است.

۳. تعاملات دیپلماتیک بین ایران و عربستان در امتداد سیاست اعلامی دولت سیزدهم مبتنی بر اولویت‌بخشی به روابط با همسایگان است که به دنبال بالفعل‌سازی ظرفیت‌های بالقوه و معطل مانده در روابط چندجانبه کشورمان با همسایگان، از سوی دولت جمهوری اسلامی و دستگاه دیپلماسی دنبال می‌شود. ایران و عربستان دو قطب مهم میدان سیاست منطقه غرب آسیا هستند و با در اختیار داشتن ظرفیت‌های متعدد نقش تعیین‌کننده‌ای در معادلات اقتصاد جهانی می‌توانند داشته باشند.

۴. جمهوری اسلامی ایران امیدوار است ظرفیت‌ها و امکانات وسیع کشورهای منطقه در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی، ظرفیت‌های زیادی را برای توسعه فراگیر منطقه به ارمغان آورد. جمهوری اسلامی ایران بر این باور بوده که استمرار مشکلات بین کشورهای همسایه و تبدیل آن به بحران‌ها تنها منافع قدرت‌های فرامنطقه‌ای را تأمین کرده است.

۵. بازگشت به عناصر مشترک فرهنگی و دینی و احیای تمدن اسلامی یکی از ویژگی‌های بارز همگرایی اجتماعی و مردمی منطقه ما است. نافعان اختلاف بین برادران اسلامی، تنها صهیونیست‌ها و حامیان آنها هستند.‌ جمهوری اسلامی ایران در شعار و در عمل دست دوستی به کشورهای اسلامی و اقطاب منطقه‌ای دراز می‌کند.

۶. جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که امنیت و توسعه منطقه‌ای، مفاهیم پیوسته و غیرقابل تفکیکی است و با باور به این مهم، امنیت، صلح و توسعه کشورهای همسایه را امنیت و ثبات خود می‌داند و ایده اتحاد و ائتلاف برای صلح، ثبات و امنیت توسعه‌محور شکل می‌گیرد. عزم، اراده و جدیت جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان‌سعودی برای گفت‌وگو و دیپلماسی، افق روشن همکاری‌های منطقه‌ای و نیل به امنیت و توسعه فراگیر را نوید می‌دهد.

کد خبر: 77176

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0