22 مرداد 1402 - 8:00 ق.ظ

آب‌شیرین‌کن‌های هسته‌ای؛ راه‌حلی برای گرمای زمین و بحران آب

همانطور که جمعیت جهان همچنان در حال رشد است و سیاره ما به طور چشم‌گیری گرم‌تر می‌شود، کمبود آب به یک تهدید واقعی برای میلیون‌ها نفر در سراسر این کره خاکی تبدیل شده است. به گفته سازمان ملل تا سال ۲۰۲۵، نیمی از جمعیت جهان در مناطقی با تنش آبی زندگی خواهند کرد. حالا استفاده از آب شیرین‌کن‌ها برای تامین آب آشامیدنی ناگزیر به نظر می‌رسد.

به گزارش یاقوت نیوز؛ جهان به شدت نیازمند راه حلی برای موضوع گرم شدن زمین و کمبود آب آشامیدنی است. یکی از این راه حل‌ها تامین آب از طریق نمک زدایی است. حالا و پس از چندین دهه پیشرفت آهسته، نمک زدایی به طور چشمگیری برای تامین آب آشامیدنی در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. طبق اعلام انجمن بین المللی نمک زدایی (IDA)، در حال حاضر بیش از ۲۲ هزار کارخانه آب شیرین کن در سراسر جهان وجود دارد که ظرفیت آنها، شیرین کردن بیش از ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب در روز است.

 

مقابله با کمبود آب

پایگاه خبری آکوآتِک در مقاله ای که به تازگی منتشر کرده است به نقل از دانشمندان آورده است که انرژی هسته‌ای یک راه حل امیدوارکننده برای بحران آب و گرمای هوای کنونی است؛ زیرا انرژی را بدون انتشار کربن در جو تولید می کند و همچنین پتانسیل تولید آب بدون انتشار کربن را دارد که از گرم‌تر شدن هوا جلوگیری می‌کند.

 

نمک‌زدایی هسته‌ای چیست؟

نمک زدایی هسته ای شامل استفاده از راکتورهای هسته ای برای تامین انرژی مورد نیاز برای شیرین سازی آب دریا است. این فرآیند با استفاده از انرژی یک راکتور هسته‌ای به منظور تولید الکتریسیته کار می‌کند و سپس این انرژی برای نیروگاه آب شیرین کن مورد استفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از انرژی هسته‌ای، نیروگاه‌های نمک‌زدایی می‌توانند آب شیرین را در مقادیر زیاد تولید کنند، که آن را به یک راه‌حل قابل اعتماد و پایدار برای مناطقی که با کمبود آب مواجه هستند تبدیل می‌کند.

 

راه‌حلی برای گرمای زمین و بحران آب؟

 

مزایای نمک‌زدایی هسته‌ای

یکی از مزایای اولیه نمک‌زدایی هسته‌ای این است که می‌تواند نسبت به روش‌های سنتی نمک‌زدایی از نظر تولید انرژی پاک، کارآمدتر باشد. در حالی که روش‌های نمک‌زدایی سنتی معمولاً به سوخت‌های فسیلی متکی هستند، نمک‌زدایی هسته‌ای هیچ گاز گلخانه‌ای تولید نمی‌کند. علاوه بر این، نیروگاه‌های هسته‌ای دارای ضریب ظرفیت بالایی هستند، به این معنی که می‌توانند به طور مداوم انرژی تولید کنند، که آن را به منبع انرژی قابل اعتمادی برای نیروگاه‌های نمک‌زدایی تبدیل می‌کند.

مزیت دیگر نمک زدایی هسته‌ای توانایی تولید آب شیرین با هزینه بسیار کمتر نسبت به روش های نمک زدایی سنتی است. در حالی که هزینه‌های سرمایه اولیه برای ساخت نیروگاه هسته‌ای بالا است، اما هزینه‌های عملیاتیِ بلند مدت بسیار کمتر از سایر روش‌های نمک زدایی است. زیرا نیروگاه‌های هسته ای تا ۶۰ سال عمر می‌کنند و در مقایسه با سایر نیروگاه‌ها به حداقلِ تعمیر و نگهداری نیاز دارند.

با پیشرفت تکنولوژی، نمک زدایی هسته‌ای کارآمدتر و ایمن‌تر می‌شود. نیروگاه‌های هسته‌ای مدرن دارای ویژگی‌های ایمنی متعددی هستند، از جمله سیستم‌های خاموش شدن خودکار، ژنراتورهای پشتیبان متعدد، و ساختمان‌های مهار، که این فرایند را بسیار ایمن‌تر از راکتورهای هسته‌ای قدیمی می‌کند. علاوه بر این، زباله های هسته‌ای را می‌توان بازیافت و در راکتورهای هسته‌ای مورد استفاده مجدد قرار داد.

 

چالش‌های نمک‌زدایی هسته‌ای

نمک زدایی هسته‌ای در کشورهایی مانند قزاقستان، هند و ژاپن راه حل مناسبی به نظر رسیده است. در حالی که نگرانی‌هایی در مورد اثرات زیست محیطی انرژی هسته‌ای مطرح شده است، با پیشرفت تکنولوژی در آینده، این فرایند ایمن‌تر و کارآمدتر می‌شود. از نظر هزینه، نمک‌زدایی هسته‌ای با نیروگاه‌های سوخت فسیلی قابل مقایسه است و هزینه‌های شاخص آن از ۷۰ تا ۹۰ سنت آمریکا در هر مترمکعب متغیر است. یک مثال از این رویکرد، راکتور BN-۳۵۰ در قزاقستان است که تا ۱۳۵ مگاوات انرژی الکتریکی تولید می‌کند و در عین حال ۸۰ هزار مترمکعب در روز آب آشامیدنی تولید می‌کند. البته این نیروگاه برای تولید همزمان هزار مگاوات انرژی طراحی شده بود، اما کارایی آن تا ۷۵۰ مگاوات است.

در همین حال، ژاپن دارای ۱۰ تاسیسات نمک زدایی است که حدود ۱۴ مترمکعب در روز آب آشامیدنی در روز تولید می کند. کره جنوبی هم در این زمینه ورود کرده و هند نیز از دهه ۱۹۷۰ درگیر تحقیقات نمک زدایی بوده است.

در نهایت، در حالی که عوامل اقتصادی تا حد زیادی تعیین کننده استقرار نمک‌زدایی هسته‌ای در مقیاس بزرگ است، پیشرفت‌ها در فناوری و ویژگی‌های ایمنی نیروگاه‌های هسته‌ای مدرن چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای را برای نمک‌زدایی کارآمد و پایدار ارائه می‌دهد. علاوه بر این، زباله‌های هسته‌ای را می‌توان بازیافت و مجدداً در راکتورها استفاده کرد که پایداری این رویکرد را بیشتر افزایش می‌دهد و امکان استفاده از این روش را برای تامین آب شیرین مردم و در عین حال جلوگیری از گرم شدن زمین بالا می‌برد.

کد خبر: 79117

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0