16 شهریور 1402 - 10:00 ب.ظ

۷۰ درصد گرد و غبار کشور منشاء خارجی دارد

رییس کمیته محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه بیش از ۷۰ درصد گرد و غبار موجود در ایران از خارج کشور وارد می‌شود، گفت: گرد و غبار مسئله‌ای فرامنطقه ای است و باید به همراه کشورهای دیگر اثر انسان را در تولید گرد و غبار کاهش دهیم.

به گزراش یاقوت نیوز؛ از سازمان حفاظت محیط‌زیست، محمد مجابی روز پنجشنبه درباره پدیده گرد و غبار در زمین اظهار داشت: حدود چند میلیارد تن گرد و غبار در جو زمین وجود دارد که در سراسر دنیا می‌چرخد. شرایط هواشناسی و پارامترهایی همچون رطوبت خاک و سرعت باد در سطح زمین در حجم و جرم برخاست خاک بسیار اثرگذار هستند. در هر توفان گردوغبار حدود ٨٠ هزار تن خاک تا ارتفاع ٨-١٠ کیلومتری از سطح زمین جابجا و بعضا از مرز کشورها نیز عبور می کنند. گذشته از این، نشستن گردوغبار روی پهن برگان اختلال جدی در فتوسنتز و تنفس درختان به وجود می آورد، ولی این پدیده همیشه مضر نیست.

وی با بیان این که اثرات گرد و غبار همیشه منفی نیست، افزود: جنگل‌ها به طور مستمر از مواد مغذی گرد و غبارهای موجود در جو استفاده می‌کنند. در حال حاضر ۲۰ تا ۲۵ درصد از گرد و غبارهای موجود در جو به علت فعالیت‌های انسانی افزایش پیدا کرده است.

مجابی با اشاره به این که نیمی از گرد و غبارهای جهان از حوالی آفریقا به گردش درمی‌آیند، توضیح داد: این گرد و غبار از مسیر ایران عبور می‌کند.

وی با تاکید براینکه برخی از مناطق شرقی ایران کانون‌های گرد و غبار هستند، اظهار داشت: گرد و غبارهای موجود در ترکمنستان و حوالی این کشور در افزایش میزان گرد و غبارهای ایران تاثیر می‌گذارند. بارندگی در خاورمیانه کاهش یافته و آن دسته از زمین‌های کشاورزی که به علت بی‌آبی، بیکار مانده‌اند؛ در افزایش مقدار گرد و غبار موثر هستند.

رییس کمیته محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: گرد و غبارهای عادی از نظر ماهیت با گرد و غبارهای ایجاد شده به دست انسان تفاوت دارد. کشورهایی که درگیر جنگ هستند، می توانند با گرد و غبار، آلاینده‌های دیگری را هم به همراه آورند.

مجابی گفت: یک بلوک ۲ میلیون هکتاری در عراق و یک بلوک ۱۰ میلیون هکتاری در عربستان وجود دارند که بر میزان گرد و غبار ایران اثر جدی می‌گذارند.

وی افزود: افزایش گرد و غبار توسط انسان تعادل را برهم می زند و با توجه به آلاینده های انسان ساخت موجب کاهش کیفیت هوا و نیز تاثیر متقابل بر تغییر اقلیم می شود.

مجابی در پایان درباره مسئله خشکی برخی تالاب های مهم ایران گفت: ضروری است در برنامه هفتم توسعه به حق آبه تالاب ها توجه جدی شود.

اجلاس بین المللی توفان های ماسه وگرد و غبار ١٨ و ١٩ شهریور ماه در تهران برگزار می شود.

کد خبر: 80853

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0