11 شهریور 1402 - 12:00 ق.ظ

همت بلند دانش بنیان ها؛

کولر آبی خورشیدی ضد ضربه و مقاوم در برابر نور آفتاب تولید شد

یک شرکت دانش بنیان ایرانی موفق به تولید کولر آبی خورشیدی با استفاده از پلیمر ضد زنگ شد، این کولر ضد ضربه بوده و در مقابل نور آفتاب مقاوم است.

به گزراش یاقوت نیوز؛ از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، مهدی اوجی مدیر عامل شرکت ایازپاک البرز، تولید کننده کولرهای پلیمری پربازده و کم مصرف سلولزی درمورد این دستاورد توضیح داد: این محصول پلیمر ضد زنگ ،ضد ضربه و مقاوم در مقابل نور آفتاب است و همچنین الکتروموتور و پمپ محصول نیز ضد آب است.

وی افزود: قطعات موتور پمپ و بدنه این کولر، ایرانی و ساخت شرکت های دانش بنیان است؛ الکتروموتور این محصول بی ال دی سی ۷ سرعته، کم مصرف و قابل تعمیر و سیم پیچی است. الکتروموتور این محصول هنگام راه اندازی مصرف کمی نسبت به موتور های دیگر دارد.

این فناور به سهولت در مونتاژ و دمونتاژ کولر برای جابجایی اشاره کرد و گفت: از دیگر مزیت های این کولر، خنکی بالا به علت استفاده از پد سلولزی ۱۰ سانتی و آبریز آبشاری است و همچنین حفاظت ازدیاد گرمای موتور دارد. دارای قفل شدگی شافت موتور ، پمپ ضد آب ، کف کش پرقدرت، محافظ جان بدون تسمه و یاطاقان است ، حفاظت از اضافه بار وکنترل دور دراین کولر به صورت پله ای می باشد.امکان کنترل اتوماتیک و دستی سرعت کولر، کنترل دمای ساختمان به صورت اتوماتیک و تنظیم سرعت موتور در ۷ پله اتوماتیک و دستی است.

کولر آبی خورشیدی چگونه کار می کند؟

اوجی یادآور شد: کولرهای آبی خورشیدی برای خنک سازی هوای داخلی اتاق مراحل چند مرحله ر ا طی می کند. در ابتدا نور آفتاب از طریق پنل های نصب شده جذب می شود، سپس انرژی ذخیره شده در پنل ها به انرژی الکتریکی تبدیل و انرژی الکتریکی تولید شده در باطری‌های مخصوص ذخیره می شوند. در ادامه در زمان روشن شدن انرژی به کولرانتقال پیدا می‌کند و هوای گرم از طریق فن های موجود به داخل کشیده می شود. با تبخیرآب و عبور هوا ازداخل پدهای سلولزی باد گرمای خود را ازدست می دهد و در نهایت باد سرد از طریق کانال های کولر به فضای داخلی منتقل می شود.

مزایا و معایب کولر آبی خورشیدی چیست؟

وی از مزایای کولر آبی خورشیدی را صرفه جویی در مصرف انرژی برق و آب عنوان کرد و گفت: طی بررسی های انجام شده روی کولرهای خورشیدی، این کولرها مصرف برق تا ۷۵ درصد و مصرف آب را حدود ۲۵ درصد کاهش می دهند و با توجه به تجدید ناپذیر بودن انرژی ها این مسئله بسیار اهمیت دارد. مزیت دیگر این کولر ها، استفاده از انرژی پاک است؛این کولرها به جای گازهای شیمیایی از نور خورشید برای خنک سازی محیط استفاده میکنند این موضوع باعث کاهش گازهای گلخانه ای و گرم شدن کره زمین می شود.

این فناور یادآور شد: استفاده از انرژی پنل ها نیز از مزایای دیگر این کولر ها است؛ از انرژی تولید شده پنل های خورشیدی کولر می توان برای دستگاه های دیگر مانند ،شارژر، لامپ های اتاق و… استفاده کرد.

اوجی به مهم ترین تفاوت بین کولر آبی معمولی و کولر خورشیدی اشاره و خاطرنشان کرد: کولر آبی معمولی با انرژی برق کار می کند و برای مناطق شهری که امکان استفاده از برق وجود دارد، امکان پذیر است. کولر خورشیدی علاوه بر شهرها برای مناطقی که دسترسی به برق ندارند نیز امکان نصب دارد. همچنین در زمان قطع برق امکان استفاده از کولرهای معمولی وجود ندارد ولی کولرهای خورشیدی انرژی را در پنل خود ذخیره کرده و امکان استفاده از آنها حتی در زمان قطعی برق وجود دارد.

وی ادامه داد: کولرهای آبی معمولی فقط امکان خنک کردن فضای داخلی ساختمان را دارند ولی کولرهای خورشیدی در مدل های مختلف تولید می شوند و در صورت نیاز می توان از آنها برای خنک کردن هوای بیرون استفاده کرد. مصرف کولرهای معمولی نسبت به کولرهای خورشیدی بالاتر است.ساختار کولرهای خورشیدی به گونه ای است که از ورود گرد و غبار و آلودگی به فضای داخل جلوگیری کند ولی کولرهای معمولی این ویژگی را ندارند.

مدیر عامل این شرکت تولید کننده کولرهای پلیمری پربازده و کم مصرف سلولزی یادآور شد: این کولرها در کار کردن به برق نیازی ندارند و به همین دلیل برای محل هایی مثل سالن های ورزشی ،کارخانجات تولیدی و … که فضای بزرگی دارند مقرون به صرفه تر هستند و بر خلاف کولرهای معمولی که در ظهر و با گرمی هوا انرژی بیشتری مصرف و هوای گرم تری تولید می کنند؛ کولرهای خورشیدی در ساعات گرم روز بیشتر انرژی تولید کرده و بازدهی بالاتری دارند.

وی همچنین گفت: این کولرها مانند سایر کولرها در مدل ها و برندهای مختلف ایرانی و خارجی روانه بازار می شوند؛ برندهای ایرانی این کولرها به اندازه ای با کیفیت است که به کشورهای دیگر صادر می.شود. در بعضی مدل ها هم یک منبع آب برای استفاده کولر تعبیه شده که امکان جابه جایی کولر را فراهم می کند. سرعت فن این کولرها قابل تنظیم است و می توانید برای خنک کردن هوای اطراف سرعت فن را تنظیم کنید.

کد خبر: 80595

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0