30 مهر 1402 - 9:30 ق.ظ

کاربردی‌سازی نشست‌های تخصصی در جشنواره فیلم کوتاه تهران

یکی از برنامه‌های چهلمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران که این روزها در پردیس سینما گالری ملت تهران در حال برگزاری است، نشست‌های تخصصی سینمای کوتاه است که از سی‌وچهارمین دوره این رویداد در ۲۰ جلسه برگزار می‌شود و امسال ۲۰-۴۰ نام گرفته است.

به گزارش یاقوت نیوز؛ ‌این نشست‌ها امسال تفاوت مهمی با دوره‌های قبل دارد که آن را می‌توان طرح مباحث کاربردی به جای پرداختن به موضوعات تئوریک دانست. در حالی که در دوره‌های گذشته وجوه علمی و پژوهشی نشست‌ها پررنگ‌تر بود، در این دوره وجوه عملی و کاربردی، این گفت‌وگوها را به نوعی جلسات انتقال تجربه تبدیل کرده است که از جهاتی بیشتر می‌تواند به فیلمسازان کوتاه کمک کند؛ این مورد خصوصاً برای فیلمسازان جوانی که پیش از این به شکل آکادمیک سینما خوانده‌اند و مباحث تئوری را گذرانده‌اند، مفید است.

این امر با رویکرد دوره جدید انجمن سینمای جوانان ایران که «تولید» را به عنوان اصل قرار داده و فعالیت دفاتر انجمن را بر این اساس طراحی می‌کند، همخوانی بیشتری نیز دارد.

نیمی از این نشست‌ها نیز با حضور کمال تبریزی کارگردان شاخص سینما که از استادان همکار انجمن است، برگزار می‌شود تا این جلسات وجوه کاربردی بیشتری برای فیلمسازان جوان داشته باشد. تبریزی میزبان ۱۰ گفت‌وگوی تخصصی با ۱۰ سینماگر شاخص و باتجربه به عنوان عوامل اصلی پشت صحنه فیلم است، شامل محمدرضا گوهری فیلمنامه‌نویس، محمدرضا تخت‌کشیان تهیه‌کننده، مصطفی احمدی مدیر برنامه‌ریزی، محمود کلاری مدیر فیلمبرداری، رضا کیانیان بازیگر، میثم مولایی تدوین‌گر، کیوان مقدم طراح صحنه و لباس (مدیر هنری)، مهری شیرازی طراح چهره‌پردازی، کارن همایون‌فر آهنگ‌ساز و محمدرضا دلپاک طراح صدا.

این نشست‌ها به نوعی گفت‌وگوهای کارگردان را در مراحل مختلف پیش‌تولید با عوامل اصلی شبیه‌سازی می‌کند و برای این منظور، فیلمنامه‌ای به صورت اختصاصی به سفارش انجمن سینمای جوانان ایران نوشته شده که فیلمسازان جوان شرکت‌کننده پیش از نشست، مطالعه کرده‌اند تا به شکلی دقیق‌تر، در این جلسات با جزییات طراحی تولید یک فیلم، بیشتر آشنا می‌شوند.

کاربردی‌سازی نشست‌های تخصصی در جشنواره فیلم کوتاه تهران

فیلمنامه مذکور را سیدجواد صفوی زیر نظر محمدرضا گوهری به مرحله نگارش درآورده است.

در چهلمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران همچنین نشست‌های تازه‌ای برای بازخوانی تجربیات ۵ اردوی فیلمسازی انجمن سینمای جوانان ایران برنامه‌ریزی شده که برای نخستین بار در تاریخ این جشنواره برگزار می‌شود؛ چراکه این اردوهای فیلمسازی در برخی مراکز استان، از سال ۱۴۰۱ کلید خورده است. در هرکدام از اردوها، ۳ فیلمساز حرفه‌ای به عنوان استاد، کارگاه‌هایی را برای هنرجویان برگزیده چند استان مجاور برگزار می‌کنند و خروجی هرکدام، ۳ فیلم کوتاه است که به صورت گروهی توسط هنرجویان زیر نظر استاد ساخته شده است.

در باقی نشست‌های تخصصی چهلمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، همچنین موضوعات جالب توجه و نوینی مثل فیلمسازی با هوش مصنوعی و فیلمسازی واقعیت مجازی تعاملی نیز به چشم می‌خورد که از جمله مباحث تازه سینما محسوب می‌شوند.

در نهایت به نظر می‌رسد محل مناسب طرح این مباحث، همین رویداد است؛ به عنوان محل اجتماع فیلمسازان جوان که در اغلب موارد از همتایان سن‌وسال‌دارتر خود، در انتخاب شیوه‌های نوین فیلمسازی جسورتر و به‌روزترند. این‌چنین نشست‌ها می‌تواند در افزایش مهارت و خلاقیت سینماگران جوان مفید باشد.

چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران تا ۲ آبان ۱۴۰۲ در حال برگزاری است.

کد خبر: 83055

منبع: ایرنا

برچسب ها: , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0