21 شهریور 1401 - 2:00 ب.ظ

چالش بزرگ سینمای ایران چه چیزی می تواند باشد؟

کلمه سینما cinema یک کلمه یونانی است که به معنای جنبش می باشد در تاریخ سینمای ایران اشاره شده است که مظفر‌الدین‌شاه در فروردین سال ۱۲۷۹ طی سفر با میرزا ابراهیم خان عکاس‌باشى به اروپا  به تماشاى دستگاه سینموفتوگراف و لانترن ماژیک رفتند و همین امر موجب پیدایش صنعت سینما در ایران شد که از سال ۱۳۷۹ به بعد با صد ساله شدن ورود سینما به ایران روز ۲۱ شهریور را روز ملی سینما نامیدند .

روز ملی سینما

چالش های سینمای ایران

ضمن تبریک روز ملی سینمای ایران مختصری به چالش های پیش روی سینما می پردازیم

کلمه سینما cinema یک کلمه یونانی است که به معنای جنبش می باشد در تاریخ سینمای ایران اشاره شده است که مظفر‌الدین‌شاه در فروردین سال ۱۲۷۹ طی سفر با میرزا ابراهیم خان عکاس‌باشى به اروپا  به تماشاى دستگاه سینموفتوگراف و لانترن ماژیک رفتند و همین امر موجب پیدایش صنعت سینما در ایران شد که از سال ۱۳۷۹ به بعد با صد ساله شدن ورود سینما به ایران روز ۲۱ شهریور را روز ملی سینما نامیدند .

جهان امروز جهان تصویراست بی شک شبکه های مجازی از جمله اینستاگرام ثابت کرده اند که چقدر تولید محتوا در قالب فیلم می تواند در ذهن مخاطب تاثیر گذار باشد که در موضوعات مختلف از جمله مسائل اجتماعی ،سیاسی و حتی تبلیغات اثر چشمگیری داشته است این در حالیست که قبلا مردم از سینما فقط برای اوقات فراغت استفاده می کردند.

از عدم شناخت هدف نویسنده، فقر مضمون و فیلم نامه در برخی آثار سینمایی استنباط می شود چرا که تکرار موضوعات، عدم جذابیت بصری یا نوع روایت داستانی ضعیف نه تنها جذب مخاطبین ندارد بلکه دیدن آثار بعدی در اولویت های پایین تری برای آنها قرار می گیرد

با در نظر گرفتن متوسط سالانه تولیدات سینمایی به تعداد حدودی 10  اثر شاید فقط 20 درصد آنها بتواند کمی از نظر محتوای فیلمنامه جذب مخاطب کند که آن هم توسط بعضی از کارگردانها بصورت پایان باز تمام می شود و این سبک بسیار به فیلمنامه لطمه می زند . درصورتی که از حیث پرداخت دراماتیک و سوژه های جذاب، داستان های بسیاری می توان یافت در کل پژوهش در مقوله سینمای ایران کمرنگ است. شرایط باید به گونه‌ای باشد که بین تحقیقات و سینمای ایران ارتباطی بوجود آید که دربطن فیلم‌های سینمایی بکار گرفته شود.

براساس قواعد و اصول فیلمسازی هزینه تولید یک فیلم در سینما به پارامتر‌ها و مسائل مختلفی بستگی دارد، به دلیل عدم وجود داشتن سرمایه گذار و منبع مالی ، بسیاری از تکنیک ها و فضاهای مناسب برای درک بیشتر بصری فیلم و هدف فیلمنامه حذف می شود و مبلغ آورده سرمایه گذارصرف افزایش بی ظابطه دستمزد بازیگران تجاری گرفته تا گران شدن تجهیزات و دستمزد عوامل فیلم می شود.  و متاسفانه در سینمای ایران استاندارد‌های جهانی هرگز مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

تهیه کنندگان و کارگردانان هم برای فروش فیلم و بازگرداندن هزینه سرمایه گذار، به دعوت از بازیگران تجاری و بنام برای همکاری  ترغیب و همین امر موجب می شود تا استعدادهای جدید و کسانیکه در این رشته تحصیلات آکادمیک را گذرانده اند بی نصیب بمانند یا متاسفانه انتخاب بازیگران توسط برخی از تهیه کنندگان براساس مسائل غیراخلاقی و پرداخت هزینه است به همین علت کلمه مافیا برای این صنعت  می تواند تا حدودی مصداقی درست  باشد. واقعیت این است که تهیه کنندگان مولف و صاحب فكر و ايده که توان تشخص فیلم خوب و بد را از هم داشته باشند در سينمای ايران به انگشتان یک دست هم نمی‌رسد. بی شک اگر تهیه کنندگی مثل مابقی رشته‌های دیگر هنری یک رشته دانشگاهی بود که باید به صورت علمی و تخصصی آن را آموخت  امروز شاهد شرایط مساعدتری درخصوص مقوله سینما بودیم. شاید درد این مقاله در این باشد که این هنر تهیه کننده و کارگردان است که از دانش آموختگان مرتبط و علاقمندان واجد شرایط بتوانند چهره های ماندگار بسازند تا ملزم به پرداخت هزینه های گزاف به بازیگران  به ظاهر چهره و قدیمی نباشند چرا که با گذشت زمان سن  این بازیگران بالا می رود و این امر یکی از چالش های بزرگ سینمای ما شده است.

شرایط حاکم برجامعه و مراحل تولید یک فیلم سینمایی در ایران به گونه ای است که  درمرحله اکران با ایده و طرح اولیه  تفاوت های بسیاری  پیدا می کند و از هدف نویسنده گاهی دور می شود که  می تواند کیفیت اثر سینمایی راکاهش دهد.

سینمای ایران قبل و بعد از بیماری همه گیر کرونا:

بیماری ویروسی کرونا دو سال است که تمام جنبه‌های زندگی مردم را در سرتاسر جهان تحت تاثیر قرار داده است هنر در طول تاریخ خود بارها و بارها دستخوش تغییرات بسیاری شده اما نقش برخی اتفاقات در این تاثیرگذاری بیش از همه بوده است، برخی معتقدند که هنر پس از کرونا، شکل جدیدی به خود خواهد گرفت. وجود سینمای خانگی و  اکرانهای آنلاین هم مزایایی دارد و هم معایبی ،در شرایط کنونی و فروش پایین سینماها اکران آنلاین می تواند بخشی از فروش فیلم هارا تامین کند اما دیدن یک فیلم سینمایی؛ تصور کنید روزی به امید دیدن فیلم سینمایی از منزل بیرون آمده و پس از گذر ترافیک شهر در سالنی با تجهیزات ویژه از جمله صدای دالبی و استریو  به همراه جمعی از مردم یک حس بصری خاصی را که درک فیلم را بیشتر خواهد نمود تجربه می کنید. از طرفی اکران بصورت آنلاین ، دیدن فیلم را برای کسانی که شرایط حضور در سالن سینما ندارند فراهم نموده است.

رساله ما سینمایی ها این است که مردم را از پرداخت هزینه برای دیدن فیلم ها نا امید نکنیم چرا که این موضوع یک شبه اتفاق نمی افتد بلکه با  همین اندک قصور ما در ساخت آثار که شاید  هم دیده هم نشود به مرور زمان از علائق مردم می کاهد.

امید است که دست اندر کاران جوان و با استعداد با تلاش بیشتری این صنعت را متحول نمایند.

کد خبر: 74373

برچسب ها:

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0