16 آبان 1402 - 12:00 ق.ظ

پیکر اکبر گلپایگانی در قطعه هنرمندان بهشت زهرا آرام گرفت

مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد اکبر گلپایگانی خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانی در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار شد.

به گزارش یاقوت نیوز؛ مراسم تشییع پیکر اکبر گلپایگانی خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانی ملقب به گلپا سه‌شنبه-۱۶ آبان ماه- با حضور حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی ایران، حسین خواجه امیری (ایرج) و جمعی از هنرمندان و جمع کثیری از دوستداران زنده یاد گلپایگانی در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار شد.

پیش از آغاز مراسم آثار ماندگار زنده یاد گلپایگانی پخش شد و شرکت کنندگان در مراسم، آنها را همخوانی کردند.

قرار است پیکر زنده‌یاد گلپایگانی در کنار مزار داریوش مهرجویی کارگردان فقید سینما به خاک سپرده شود.

اکبر گلپایگانی ملقب به گلپا و مرد حنجره طلایی موسیقی ایرانی شامگاه ۱۳ آبان در بیمارستان نیکان به دلیل ایست قلبی دار فانی را وداع گفت.

وی دهم بهمن ماه سال ۱۳۱۲ در تهران متولد شد. گلپایگانی سال ۱۳۱۸ پس از ورود به دبستان فرهنگ به عنوان قاری قرآن مدرسه برگزیده شد و از این پس بود که به فراگیری مقدمات آواز و خوانندگی موسیقی ایرانی پرداخت.

وی سال ۱۳۲۶ پس از شاگردی از محضر پدرش نخستین تجربه حضور در یک ارکستر و گروه کُر را کسب کرد و سال ۱۳۲۷ عضو انجمن موسیقی مدرسه نظام شد. این هنرمند از سال ۱۳۲۸ به بعد با هنرمندان سرشناس موسیقی آشنا شد و آموزش را زیر نظر آنها آغاز کرد.

از جمله استادان اکبر گلپایگانی می‌توان به هنرمندانی همچون حسن یکرنگی، نور علی برومند، اسماعیل قهرمانی، ابوالحسن صبا، یوسف فروتن، محمد ایرانی مجرد، عبدالله دوامی، ادیب خوانساری، حسین طاهرزاده و سلیمان امیر قاسمی اشاره کرد.

این هنرمند پیشکسوت موسیقی ایرانی سال ۱۳۳۵ به دعوت سازمان یونسکو با همراهی نورعلی برومند و علی اصغر بهاری برای اجرای آواز و موسیقی ایرانی برنامه‌ای را اجرا کرد.

«موی سپید»، «مست عشق»، «عقیق»، «دل ای دل»، «بزم عاشقان»، «روی برگی بنویس عشق»، «چرا عاشق نباشم»، «قدر محبت» از جمله آثاری است که در قالب آلبوم علاوه بر کنسرت و اجراهای زنده از گلپایگانی منتشر شده است.

کد خبر: 83796

برچسب ها: , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0