9 مرداد 1402 - 10:00 ق.ظ

پس از شست وشوی دوره‌ای واحد پنج نیروگاه؛

هفت مگاوات به ظرفیت اسمی نیروگاه گازی خلیج‌فارس اضافه شد

مدیرعامل نیروگاه گازی خلیج‌فارس گفت: واحد شماره پنج این نیروگاه با ظرفیت ۱۶۵ مگاوات پس از ۳۸ ساعت شست وشوی آفلاین دوره‌ای پره‌های کمپرسور، بهره‌برداری خود را از سرگرفت و هفت مگاوات به توان اسمی آن اضافه شد.

به گزارش یاقوت نیوز؛ محمد عقیل عامری سیاهویی روز دوشنبه با اعلام این خبر به رسانه‌ها افزود: واحد پنج نیروگاه گازی خلیج‌فارس ساعت ۱۶ و ۱۵ دقیقه روز جمعه ششم مردادماه جاری به دیسپاچینگ اعلام و به شبکه سراسری برق سنکرون شد.

وی بیان کرد: دلیل خروج واحد پنج نیروگاه در واقع کاهش توان تولیدی بود که با شست وشوی کمپرسور این مشکل رفع و توان تولیدی واحد حدود هفت مگاوات افزایش یافت و در حال حاضر این واحد در حال تولید برق مطمئن و پایدار است.

مدیرعامل نیروگاه گازی خلیج‌فارس اظهار کرد: شست وشوی دوره‌ای پره‌های کمپرسور توربین در نیروگاه‌ها به منظور حفظ و استمرار کارآیی و سلامت توربین توصیه شده و بر اجرای آن به صورت دوره‌ای تاکید می‌شود.

عامری سیاهویی ادامه داد: با به‌کارگیری فرایند شست وشوی مطلوب، ذرات، رسوبات و آلودگی‌های پره‌ها که باعث افت در خروجی و کارآیی و بازده توربین می‌شود، رفع شده و هفت مگاوات به توان اسمی آن اضافه شد.

وی تاکید کرد: باتوجه به ویژگی آلیاژها و همچنین نوع پوشش‌های بکارگرفته شده در ساخت پره‌ها، رعایت استانداردهای بین المللی در استفاده از شوینده ضرورت دارد و همچنین خوردگی نداشتن و آسیب به پوشش پره‌ها از جمله نکاتی است که باید رعایت شود.

عامری سیاهویی ادامه داد: حلال شوینده پره‌های کمپرسور توربین‌های گازی (CP۱) مجموعه ای هماهنگ از مواد فعال سطحی است که با استفاده از فرآورده‌های داخلی تولید و در حال حاضر تمامی نیازهای صنایع کشور شامل نیروگاه‌ها، شرکت مپنا (مدیریت پروژه های نیروگاهی ایران)، شرکت ملی گاز ایران، مدیریت خطوط لوله و مدیریت مناطق نفت خیز جنوب را پوشش می‌دهد.

وی ادامه داد: شوینده دارای عملکرد مطلوب پاک کنندگی در مقایسه با نمونه‌های معتبر خارجی است، از طرفی ارزیابی پساب حاصل از شست وشوی پره‌ها با استفاده از شوینده (CP۱) نشان دهنده نداشتن هرگونه خوردگی و آسیب به پره‌ها است.

نیروگاه گازی خلیج‌فارس در فاصله ۴۵ کیلومتری شمال شرقی بندرعباس و ۱۱ کیلومتری میدان گازی سرخون دارای ظرفیت تولید ۹۹۰ مگاوات است که شامل ۶ واحد گازی ۱۶۵ مگاواتی در زمینی به مساحت ۱۱۰ هکتار ساخته شده است.

نیروگاه گازی خلیج‌فارس به‌عنوان حامی محیط زیست در تولید انرژی پاک، بارها مورد تقدیر اداره کل محیط زیست استان هرمزگان قرار گرفته است.

کد خبر: 78614

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0