25 آبان 1402 - 3:00 ب.ظ

هزار میلیارد تومان به صندوق شکوفایی صنعت برق تزریق شد

رئیس پژوهشگاه نیرو با بیان اینکه امسال هزار میلیارد تومان به صندوق شکوفایی صنعت برق تزریق شد، گفت: ۴۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه کاهش مصرف و جلوگیری از اتلاف شبکه ورود پیدا کردند.

به گزارش یاقوت نیوز؛ مجید عمید پور در حاشیه نشست خبری سومین روز از بیست و سومین نمایشگاه بین المللی صنعت برق ایران افزود: البته مصوبه ۲هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بود که فعلا یک هزار میلیارد تومان اختصاص یافته است.

وی از تلاش برای نفوذ اکوسیستم و زیست بوم فنآوری به صنعت برق توسط پژوهشگاه نیرو خبر داد و گفت: در این اکوسیستم، نوآوری در صنعت برق را توسعه خواهیم داد و به عنوان نخستین دستگاه‌ اجرایی کشور به دنبال این بودیم که فضای اکوسیستم و توسعه فناوری و نوآوری کشور را ارتقا دهیم.

رئیس پژوهشگاه نیرو اضافه کرد: برگزاری نخستین فن بازار صنعت برق در کنار نمایشگاه بین المللی صنعت برق ایران بسیار نویدبخش است.

عمیدپور گفت: امسال در کنار صنایعی که رشد و بلوغ پیدا کرده‌اند، شرکت‌های دانش‌بنیان را نزدیک فضای نمایشگاه آورده‌ایم که حدود ۷۰۰ محصول و خدمات فناور را در نمایشگاه ارائه کرده‌اند و با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مسیر ارتقای این محصولات را دنبال خواهیم کرد.

وی ادامه داد: ۴۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه کاهش مصرف و جلوگیری از اتلاف شبکه ورود پیدا کردند و طرح‌های خوبی در این زمینه ارائه شده است که در حال شناسایی آنها هستیم و وظیفه ما راهنمایی و ارتقای این طرح‌ها است.

رئیس پژوهشگاه نیرو بااشاره به رشد ۶۳ درصدی حضور شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه، افزود: امیدواریم از ۷۰۰ محصول ارائه شده با حمایت پارک علم و فناوری وزارت نیرو و فعال شدن صندوق وزارت نیرو از این پدیده‌ها حمایت کنیم و صنعت برق از این اتفاق بهره‌مند شود.

وی خاطرنشان کرد: این طرح‌ها را به‌طور کامل معرفی و از آنها حمایت می‌کنیم.

رئیس پژوهشگاه نیرو گفت: ساز و کارهای جدید هم در مدیریت مصرف برق پیگیری می‌شود و این مهم با همکاری توانیر و همراه اول انجام خواهد شد و از ظرفیت‌های این دو مجموعه استفاده می‌کنیم‌ تا تابستان امسال از نظر کمبود برق مشکلی نداشته باشیم.

عمیدپور ادامه داد: در طول سال، فن‌بازارهای تخصصی اعم از هوشمندسازی صنعت برق و کلینیک‌های تخصصی حوزه سرمایش را داشتیم و به جوانان تحصیل کرده در این حوزه امید داده و از آنها حمایت می‌کنیم.

وی درباره برنامه‌های حمایتی پژوهشگاه نیرو از فناوری‌ها و محصولات ارائه شده گفت: پارک علم و فناوری پلتفرم و سکویی است که قرار است مورد حمایت واقع شود و بخشی از حمایت‌ها از طریق صندوق شکوفایی انجام می‌شود و منابع خوبی به این صندوق تزریق می‌شود.

رئیس پژوهشگاه نیرو با اشاره به اینکه پروژه برقی سازی برای کاهش آلودگی هوا در شهر تهران در دستور کار قرار دارد، افزود: آنچه در این زمینه به ما مربوط است اعم از برقی‌سازی خودروها و شارژرهای برقی است که در دست پیگیری قرار دارد.

عمیدپور گفت: سه مصوبه ۴۰۰۰، ۴۵۰۰ و ۳۰۰۰ میلیارد تومان در حوزه خورشیدی و بادی داریم که ۱۱ هزار و ۵۰۰ مگاوات (سه هزار بادی و ۸۵۰۰ مگاوات خورشیدی) در شورای اقتصاد مصوب شده است و تا دو سه سال آینده با توجه به شرایط ناترازی درصد قابل توجهی از این موضوع محقق می‌شود.

رئیس پژوهشگاه نیرو اظهارداشت: اگر هوشمندسازی با روند خوبی پیش برود، شاهد اجرای این مصوبات و کاهش مصرف و مدیریت مصرف برق خواهیم بود که بخشی از این موضوع به مساله هوشمندسازی برمی‌گردد و مقداری از ۱۰ هزار مگاوات ناترازی برطرف می‌شود.

وی با تاکید بر مدیریت مصرف برق در همه بخش‌ها گفت: بنا به دستور وزیر نیرو برای مدیریت مصرف برق بر مقوله هوشمندسازی تمرکز داریم و ۳۳ شرکت دانش بنیان در این رویداد شرکت کردند و ۶۸ محصول فناورانه را ارائه کردند که تعدادی از آنها را حمایت می‌کنیم. عزم آن وجود دارد و در این زمینه نیز مصوبات وجود دارد و امیدواریم با همکاری مردم تا دو سه سال آینده شرایط مطلوبی ایجاد شود.

کد خبر: 84240

برچسب ها: , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0