هر دانشمند مسلمانی رویای دریافت جایزه مصطفی (ص) را دارد

صاحب کرسی مهندسی شیمی در دانشگاه سان‌وی مالزی، گفت: رقابت برای دریافت جایزه مصطفی (ص)، بسیار شدید است و هر دانشمند یا محقق مسلمانی رویای دریافت این جایزه را دارد.

به گزراش یاقوت نیوز؛ شهر اصفهان طی روزهای ۶ تا ۱۲ مهر میزبان پنجمین آیین اعطای جایزه مصطفی (ص)، بود و همزمان با این رویداد نهمین دوره از نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (استپ/ science and technology exchange program) نیز برگزار شد. این نشست‌ها که از اولین دوره جایزه مصطفی (ص) و در بازه‌های زمانی دیگر نیز برگزار شده، فرصتی برای فراهم کردن زمینه گفت‌وگو پیرامون علم، فناوری و نوآوری به دست می‌دهد. دانشمندان مسلمان زیادی از کشورهای مختلف برای شرکت و سخنرانی در این برنامه دعوت شده بودند.

محمد خیرالدین استاد دانشگاه سان‌وی (Sunway) مالزی و معاون پژوهش و پسادکتری همچنین رئیس مرکز جذب دی‌اکسید کربن و کاربردهای آن در این دانشگاه است. وی دانش‌آموخته رشته مهندسی شیمی در مقطع کارشناسی از مدرسه ملی مهندسی گاب (۱۹۸۷)، مهندسی علوم و مواد در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه نانسی ۱ در فرانسه (۱۹۸۸) و شیمی تجزیه از همین دانشگاه در مقطع دکتری (۱۹۹۲)، است و بعد از ۲۳ سال همکاری با دانشگاه مالایا از سال ۲۰۱۶ به دانشگاه سان‌وی مالزی به عنوان استادیار پیوست.

 

هر دانشمند مسلمانی رویای دریافت جایزه مصطفی (ص) را دارد

 

حوزه تحقیقاتی وی توسعه موضوعات فنی و بنیادین مرتبط با آب، انرژی و محیط زیست است. خیرالدین همچنین به توسعه حلال‌های سبز، جذب‌کننده‌ها و فرایندهای جذب دی‌اکسید کربن و کاربری، تسویه اب و فاضلاب‌ با استفاده از جذب‌کننده‌های جدید و فرایندهای پردازشی الکتروشیمیایی پیشرفته، تولید سوخت‌های زیستی یا گیاهی و تبدیل آن محصولات فرعی آن به مواد شیمیایی با ارزش افزوده و تامین آب سالم برای جوامع در مناطق دورافتاده از طریق به‌کارگیری فناوری غشایی است. تحقیقات وی به انتشار بیش از ۱۵۰ مقاله در نشریات معتبر علمی و پژوهشی منجر شده، بیش از ۵ هزار ارجاع به مقالات وی وجود دارد و شاخص او ۳۸ است.

خیرالدین که برای اولین بار و به عنوان یکی از سخنرانان نشست‌های استپ در حوزه تحقیقاتی خود به ایران امده بود، ایران را متفاوت از آنچه در اخبار و رسانه‌ها می‌شنود و بسیار عالی توصیف کرد.

 

هر دانشمند مسلمانی رویای دریافت جایزه مصطفی (ص) را دارد

محمد خیرالدین آروئا (Mohamed Kheireddine Aroua) در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، در مورد جایزه مصطفی (ص) و آشنایی با این جایزه اظهار داشت: این جایزه یکی از جوایز معتبر و شناخته‌شده در جهان اسلام است و من از چند سال قبل اسم آن را شنیده بودم و می‌دانستم چنین جایزه‌ای اهدا می‌شود.

وی افزود: حتی بسیاری از دانشمندان آن را با جایزه نوبل مسلمانان مساوی می‌دانند و رقابت برای دریافت این جایزه بسیار شدید است و دانشمندان واقعا برتر مسلمان را در کمک و مشارکت در توسعه علوم و دانش شناسایی می‌کند. بنابراین هر دانشمند یا محقق مسلمانی رویای دریافت این جایزه را دارد.

خیرالدین در مورد اینکه این جایزه چطور موجب افزایش همکاری‌های علمی بین مسلمانان می‌شود، توضیح داد: از آنجا که این جایزه مانند دیگر جوایز نیست که فقط برگزاری یک رویداد (اختتامیه) در یک روز باشد، برای نمونه امسال رویداد در ۵ یا ۶ روز برگزار شد، موجب تعامل بین محققان از کشورهای مختلف و موسسات می‌شود. برنامه‌ها طوری طراحی شده بود که موجب همکاری‌های آینده شده و حتی این همکاری‌ها را تقویت کند.

 

هر دانشمند مسلمانی رویای دریافت جایزه مصطفی (ص) را دارد
 خیرالدین نفر سوم از راست در دانشکده مهندسی دانشگاه اصفهان

این دانشمند حوزه شیمی با اشاره به برگزاری نشست‌های مختلف در دانشگاه اصفهان گفت: همین جلسات موجب عقد تفاهم‌نامه‌هایی بین دانشگاه‌های ایران و دانشگاه‌های کشورهای دیگر شد. من هم مذاکرات و گفت‌وگوهای خوبی با همکاران هم‌رشته خود و صنایع مرتبط در ایران داشتم و قصد داریم طرح‌هایی را مشترک با یکدیگر اجرا کنیم.

وی در مورد سطح دانشجویان و دانشمندان ایرانی در رشته‌ خود یعنی مهندسی شیمی نیز اظهار داشت: ایرانی‌ها معمولا به عنوان محققان برجسته شناخته می‌شوند، در واقع من ۱۰ دانشجوی ایرانی در مقطع دکتری دانشگاه داشته‌ام که همه آنها بسیار موفق هستند یک نفر به ایران برگشته و بقیه در کشورهای دیگر مشغول تحقیق و تدریس هستند.

خیرالدین گفت: دانشمندان ایرانی عالی هستند و مقالات خوبی منتشر می‌کنند در سطح تحقیقات نیز آنها به خوبی در جهان شناخته شده‌اند و جزء بهترین دانشمندان شیمی هستند.

کد خبر: 82244

برچسب ها: , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0