5 شهریور 1402 - 7:01 ب.ظ

معاون حقوق عامه دادستان کل کشور:

قانون پسماند اجرایی شود، کودکان کار ساماندهی می شوند

معاون حقوق عامه دادستانی کل کشور گفت: ساماندهی کودکان خیابانی که توسط گروه‌های مجرمانه مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند، بدون اجرای دقیق قانون مدیریت پسماند و اجرای طرح‌های جامع بازیافت زباله های شهری قابل تحقق نیست.

 یاقوت نیوز/ریحانه حیدری

در زیر گفت و گوی خبرنگار ما با غلام عباس ترکی، معاون حقوق عامه دادستانی کل کشور را از نظر می گذرانیم:

*** یکی از سازمان هایی که می تواند در حفظ و صیانت از حقوق عامه موثر باشد، مدیریت شهری است، آیا شما در این زمینه با مدیریت شهری پایتخت تعامل دارید؟

مدیریت شهری در تقویت نظم و انضباط شهری، صیانت از حقوق عامه و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نقش بسیار موثری دارد. این نقش بر کسی پوشیده نیست، ولی هنوز برای تعامل با این مدیریت مدلی تعریف نشده است ولازم است چارچوب و مدل مناسبی برای همکاری مدیریت شهری و نهاد دادستانی طراحی کنیم که قابل تعمیم به سراسر کشور باشد.

***از نظر شما این مدل باید حاوی چه نکاتی باشد؟

در این همکاری نظام مسائل حقوق عامه در مدیریت شهری را تدوین و با تمرکز روی مسئله‌های مهم که دغدغه مشترک دادستان ها و مدیریت شهری است برنامه های مشترکی را به مرحله اجرا می‌گذاریم.

ساماندهی کودکان کار خیابانی، شناسایی و کاهش آسیب های اجتماعی به خصوص در حوزه کودک و نوجوان، بانوان و خانواده، ساماندهی متکدیان و معتادان متجاهر، حاشیه نشینی و مهاجرت، محیط زیست شهری و مسائل فرهنگی و اجتماعی از دغدغه های مشترک دادستانی و مدیریت شهری است.

***نقش شهرداری تهران در کاهش آسیب های اجتماعی را چطور ارزیابی می کنید؟

کاهش و کنترل بسیاری از آسیب‌های اجتماعی بدون همکاری شوراهای شهر و شهرداران امکان پذیر نیست و تعیین شهردار تهران به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور در موضوع آسیب‌های اجتماعی شهر تهران ظرفیت خوبی را برای ساماندهی آسیب‌های اجتماعی پایتخت به وجود آورده است و امیدواریم از این ظرفیت قانونی بخوبی استفاده شود.

***یکی از معضلات جدی این روزهای کلانشهرها، کودکان کار و زباله گرد هستند، برای این موضوع برنامه مشخصی می شود پیاده کرد؟

ساماندهی کودکان کار خیابانی که توسط گروه‌های متشکل مجرمانه مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند، بدون اجرای دقیق قانون مدیریت پسماند و اجرای طرح‌های جامع بازیافت زباله های شهری قابل تحقق نیست. لازمه حل ریشه‌ای مشکل کودکان زباله گرد تفکیک کامل زباله ها در مبدا هست.

***موضوع دیگری که شهرها را آزار می دهد، ساخت و سازهای غیر مجاز و ناایمن است، آیا این موضوع نیز قابل بررسی خواهد بود

موضوع جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز و ناایمن از مسئله‌های مهم در مدیریت شهری است که از مصادیق مهم حقوق عامه محسوب می‌شود. بی‌نظمی‌های شهری در ساخت و سازهای ناایمن در برخی محله های تهران مانند خلازیر، گلابدره، مرتضی گرد و بهارستان مشاهده می‌شود که نماد تخلف، قانون‌گریزی و بی انضباطی شهری است چرا که بستر ساز سایر ناهنجاری های اجتماعی است.

*** یکی دیگر از محل هایی که می تواند در کاهش آسیب های اجتماعی موثر باشد، مساجد است، برای مساجد برنامه ای دارید؟

به نکته درستی اشاره کردید، اکنون بیش از 80 هزار مسجد در کشور داریم، اما تنها حدود 3 هزار مسجد در کشور در زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی فعال و دارای برنامه جدی هستند. باید بستر مشارکت جوانان خوش ذوق در امور مساجد را فراهم کنیم تا تعداد مساجد فعال و حضور پرشور جوانان در مسجد گسترش یابد.

دستگاه‌های فرهنگی و مدیریت شهری ضمن تعامل با هیات امنا مساجد از ظرفیت‌های بزرگ مساجد در امر آموزشی فرهنگی و برنامه‌ریزی به ویژه برای اوقات فراغت کودکان و نوجوانان غفلت نکنند.می توانیم نیات خیرخواهانه در زمینه وقف و مانند آن را به سمت فعال کردن مساجد و امور فرهنگی سوق دهیم.

*** محله محوری مساجد تا چه میزان می تواند در جلوگیری از آُیب های اجتماعی موثر باشد؟

خب این موضوع تاثر دارد و کاملا هم تاثیر آن مشخص است، ولی برای محله محور شدن مساجد، باید حمایت دستگاه‌های مسؤول را داشته باشیم. در هر محله اگر مردم خدای نکرده مشکلی در کسب و کار و زندگی خود داشتند، باید مسجد و مؤمنین محل را ملجأ و پناهگاه خود بدانند. باید بخشی از نیات خیرخواهانه را به ارائه خدمات اجتماعی و مشاوره و رفع حوائج اهالی محل به خصوص رسیدگی به وضعیت ایتام و نیازمندان هدایت شود. چرا امروز برخی جوانان ما به سمت اعتیاد و ناهنجاری‌ها سوق پیدا کرده اند؟ یکی از علل اصلی این معضل این است که برای جوانان و نوجوانان خود برنامه‌ای نداریم. متاسفانه در بسیاری از مساجد ما برای جذب جوانان و نوجوانان برنامه ریزی درستی صورت نگرفته است.  به نظر من اوقات فراغت جوانان و نوجوانان باید ساماندهی شود، متاسفانه از ظرفیت مساجد و امام‌زاده‌ها و اماکن مذهبی  و فرهنگی به خوبی استفاده نمی‌شود.

***شما به عنوان یک مقام قضایی، ایراد کار را در کجا می بینید؟

موازی کاری و عدم یکپارچگی؛ ببینید الان 33 دستگاه فرهنگی در کشور وجود دارد که متاسفانه این دستگاه‌ها انسجام لازم با یکدیگر را ندارند و به‌صورت یکپارچه عمل نمی‌کنند، نتیجه نبود یکپارچگی در دستگاه های فرهنگی، بلااستفاده ماندن ظرفیت های مساجد و اماکن مذهبی و فرهنگی است.  باید شناسایی، کاهش و کنترل آسیب های اجتماعی صورت بپذیرد. حضور در اماکن مذهبی موجب احساس آرامش و افزایش تاب آوری افراد در مواجهه با ناملایمات می‌شود، از همین رو زمینه و بستر بروز بسیاری از جرائم را از بین می‌رود. توسعه حلقه‌های صالحین در مساجد علاوه بر تقویت اخلاق و فضلیت، موجب تحکیم روابط انسانی و تعاون اجتماعی می‌شود و شبکه‌سازی در این موارد می‌تواند در کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی محله اثرگذار باشد.

کد خبر: 80293

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0