14 آبان 1402 - 8:00 ق.ظ

شیراز میزبان نهمین اجلاس ایران- قطر خواهد بود

استاندار فارس از برگزاری نهمین اجلاس مشترک ایران- قطر در شیراز در آذر ماه امسال خبر داد.

به گزارش یاقوت نیوز؛ زهرا بازیار فارس؛ دکتر محمدهادی ایمانیه در نشست خبری ضمن ابراز رضایت از انعکاس رسانه‌‌ای دور دوم سفر هیئت دولت به فارس، خاطرنشان کرد که فعالیت خوب رسانه‌ها در آن ایام موجب ارتقاء جایگاه استان شده است.

استاندار فارس با بیان اینکه تاکنون هشت اجلاس مشترک ایران-قطر برگزار شده است، گفت: نهمین اجلاس مشترک ایران و قطر با حضور مسئولان اقتصادی و سرمایه‌گذاران 2 کشور آذرماه امسال در شیراز برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه حدود 120 مسئول و تاجر و سرمایه‌گذار در این اجلاس که توسط اتاق بازرگانی و با حمایت و همراهی استانداری برگزار می‌شود، شرکت خواهند داشت، این اجلاس را یکی از رویدادهای تاثیرگذار بر آینده اقتصادی استان ارزیابی کرد.

ایمانیه ضمن یادآوری اینکه شنبه و چهارشنبه هر هفته، زمانی را برای گفت و گوی رو در رو با سرمایه‌گذارانی که تمایل به فعالیت اقتصادی مولد در فارس داشته باشند، اختصاص داده است، گفت: مهمترین تقاضای سرمایه‌گذاران بحث تسهیلات بانکی است؛ حال آنکه بحث تسهیلات بانک‌ها تصمیم گیر هستند و البته محدودیت‌های خاص خود را هم دارند.

استاندار فارس با بیان اینکه می‌توان راهکارهای دیگری به غیر از تسهیلات بانکی، پیش روی سرمایه‌گذاران قرار داد، یافتن شریک، استفاده از ظرفیت موسسات مالی شبه بانکی و …. برخی از این راهکارها است.

ایمانیه با اشاره به اینکه تاکنون 550 هزار میلیارد تومان توافقنامه سرمایه‌گذاری بسترسازی شده و در سفر اخیر هیئت دولت 50 سرمایه‌گذار طرف این توافقنامه‌ها در جلسه‌ با رئیس جمهوری حضور داشتند، گفت: ما پیگیر نهایی و اجرایی شدن این 50 تفاهمنامه هستیم.

وی با اشاره به برگزاری جلسه شورای‌عالی مسکن کشور گفت: در این جلسه به شکل ویدئوکنفرانسی حضور داشتم و پیشنهادی را برای تجمع تسهیلات در بانک مسکن ارائه دادم. در این صورت استان با یک بانک طرف خواهد بود.

مهندسی مجدد مصوبات بانک مرکزی درخصوص بازگشت ارز صادراتی لازم است

رئیس اتاق بازرگانی فارس در این جلسه، با ذکر این نکته که عضو اتاق ایران بودن، رافع مسئولیت در سطح استان نیست، اظهار کرد: ما موظفیم به نقش خود در استان را به خوبی ایفا کنیم، هم اکنون تولید ناخالص استان 4.5 درصد از کل تولید ناخالص کشور است که مربوط به یک فرایند بلندمدت 60 ساله در این استان است.

محمدصادق حمیدیان با اشاره به اینکه 2 ضربه مهلک خشکسالی و خروج از محورهای ترانزیت شمال به جنوب به اقتصاد فارس ضربه زده است، افزود: امروز یکی از چالش‌های دولت و صادرکنندگان، بحث بازگشت ارز حاصل از صادرات است، صادرکنندگان هم خواستار بازگشت ارز می باشند، اما نظر دولت بر بازگشت ارز به کانال هایی است که مدنظر آن ها است و با توجه به تحریم‌های بانکی ایران و لزوم انجام تشریفات قانونی، این امر امکان‌پذیر نیست.

وی با بیان اینکه نباید رشد و توسعه را با هم یکی دانست، گفت: هر کسی از زاویه دید خود به آمار نگاه می‌کند و بر اساس آن از توسعه سخن می‌گوید در حالی‌که توسعه به چگونگی بازمی‌گردد نه میزان.

رئیس اتاق بازرگانی فارس افزود: عده‌ای مبنای آمار‌های خود را هدف قرار می‌دهند در حالی که اینگونه آماردهی اشتباه هست و بهترین روش مقایسه کردن عدد است.

وی ادامه داد: پول برای خود ارزشی دارد و صادر کننده محصول بر اساس ارزش جهانی کالا وضعیت را می‌سنجد. صادر کننده نمی‌تواند در بازگشت ارز صادراتی آن را به قیمت پایین‌تری از ارزش پولی خود به دولت بدهد.

حمیدیان تصریح کرد: امروز در حوزه صادرات و بازگشت ارز صادراتی باید مهندسی دوباره‌ای در حوزه مصوبات بانک مرکزی پیرامون انجام شود.

وی همچنین در خصوص عدم اجرایی شدن کارگو در استان فارس، گفت: راه‌اندازی کارگو هوایی نیازمند تامین زیرساخت‌ها از سوی دولت است و در حال حاضر فارس در موضوع ارسال محموله‌های صادراتی به صورت بار در کنار مسافر از لحاظ ارزشی و وزنی در رتبه نخست کشور قرار دارد.

کد خبر: 83678

نویسنده: : زهرا بازیار

برچسب ها: , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0