معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان:

راه اندازی آزمایشات تشخیص مولکولی هپاتیت B , C در معاونت بهداشتی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان از راه اندازی آزمایشات تشخیص ملکولی هپاتیت B و C در آزمایشگاه مرجع معاونت بهداشت همدان با تعرفه دولتی خبر داد.

به گزارش یاقوت نیوز؛ فرهان پور همدان، فاطمه ترکمان اسدی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار کرد: تا قبل از راه اندازی این بخش، انجام این آزمایشات در آزمایشگاه های خصوصی انجام می شد که هزینه زیادی به بیماران تحمیل می شد.

وی افزود: در حال حاضر نمونه ها از مراکز بهداشتی شهرستان ها( در همدان آزمایشگاه درمانگاه شهدا و سایر شهرستان ها در آزمایشگاه مرکز بهداشت و کمپ ها) به آزمایشگاه مرجع معاونت بهداشت ارسال می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: این آزمایشگاه آمادگی دارد تا از سایر مراکز دولتی مثل بیمارستان ها به صورت مستقیم و مراکز غیر دولتی مانند مطب های خصوصی در همدان با ارجاع متقاضی به درمانگاه شهدا و در شهرستان ها نیز با ارجاع به آزمایشگاه مرکز بهداشت نمونه جهت انجام آزمایش دریافت کند.

رئيس مرکز بهداشت استان همدان تصریح کرد: در میان عفونت های ناشی از هپاتیت، اهمیت شناسایی هپاتیت B و C از بقیه هپاتیت های ویروسی ( A , D , (E بیشتر است، چرا که عفونت با ویروس هپاتیت C در تعداد زیادی از بیماران مبتلا به آن، منجر به بیماری کبدی مزمن شده و عفونت با این ویروس در اغلب موارد برای مدت طولانی بدون علامت است.

وی افزود: مطمئن‌ترین روش برای تشخیص این بیماری ها، انجام آزمایش به روش تشخیص ملکولی PCR Real Time- در نمونه خون کامل می‌باشد که با این روش، تشخیص بیماری حدود چند هفته تا چند ماه زودتر از روش‌های مبتنی بر جستجوی آنتی‌بادی امکان‌پذیر بوده و با این روش می‌توان میزان بار ویروسی در خون بیمار را نیز سنجید.

ترکمان اسدی با اشاره به مزایای آزمایشات تشخیص ملکولی هپاتیت B و C به روش مذکور بیان کرد: تشخیص عفونت حاد ناشی از هپاتیت B و C قبل از ظهور آنتی‌بادی‌های HBV و HCV در سرم، ردیابی و تایید عفونت مزمن، تعیین بار کمی ویروس در سرم بیماران مبتلا به عفونت مزمن که در گذشته از نظر آنتی بادی مثبت بوده‌اند و نظارت بر پیشرفت بیماری در عفونت مزمن و یا پاسخ به درمان از جمله مزایای مهم این روش می باشد که در حال حاضر در این آزمایشگاه در حال انجام است.

کد خبر: 81643

نویسنده: : منیژه فرهان پور

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0