1 شهریور 1402 - 3:00 ق.ظ

درخواست چین از ژاپن برای توقف رهاسازی آب آلوده هسته‌ای به دریا

سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه‌شنبه گفت: پکن قویا از ژاپن می‌خواهد که طرح رهاسازی آب آلوده هسته‌ای در دریا را لغو کند و این آب را به شکلی مسئولانه دفع کند.

به گزراش یاقوت نیوز؛ از خبرگزاری “شینهوا”, وانگ ونبین روز سه شنبه در نشست خبری افزود که دولت ژاپن بدون توجه به نگرانی‌های شدید و مخالفت جامعه بین‌المللی، تصمیم خود را برای رهاسازی آب آلوده نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما در اقیانوس
اعلام کرد.
وی ادامه داد: این بسیار خودخواهانه و غیرمسئولانه است، زیرا این اقدام ، خطرات آلودگی هسته‌ای را به سایر جهان گسترش خواهد داد و با انجام این کار، ژاپن منافع خودخواهانه خود را بالاتر از رفاه بلندمدت کل بشریت قرار می‌دهد. چین بشدت نگران این اقدام است و با این موضوع مخالف است. ما به صورت جدی به ژاپن اعتراض کردیم.

این درحالی است که پس از نهایی شدن تصمیم دولت ژاپن برای رهاسازی آب‌های نیروگاه ویران شده فوکوشیما در اقیانوس که صبح امروز اعلام شد، وزارت امور خارجه چین سفیر این کشور در پکن را احضار کرد.

وزارت امور خارجه چین امروز اعلام کرد: «هیدئو طارومی» ، سفیر ژاپن در چین را احضار کرده است تا در مورد طرح ژاپن برای رهاسازی آب فوکوشیما اظهارنظر جدی کند.

این وزارتخانه افزود: چین شدیداً نگران است و به شدت با این طرح مخالف است؛ بار دیگر درخواست خود از ژاپن برای اصلاح اشتباهاتش را تکرار کردیم.

تصمیم مناقشه برانگیز رهاسازی پساب رادیو اکتیو نیروگاه اتمی فوکوشیما به آب‌های اقیانوس در جلسه صبح امروز هیات وزیران ژاپن نهایی شد. دولت فومیو کشیدا احتمالا با واکنش شدید مردم در صنعت ماهیگیری مواجه خواهد شد، چرا که ماهیگیران معتقدند این اقدام منجر به خدشه دار کردن اعتبار غذاهای دریایی از فوکوشیما و مناطق اطراف آن می‌شود.

در جلسه هیات وزیران ژاپن که در دفتر نخست وزیر برگزار شد، کیشیدا وعده داد تلاش خواهد کرد تا ایمنی این فرآیند در اولویت باشد و دولت تمامی مسوولیت این کار را به عهده خواهد گرفت حتی اگر این اقدام دهه‌ها به طول انجامد.

حجم بزرگی از آب آلوده به مواد رادیواکتیو در روند سردکردن سوخت رآکتور ذوب شده در نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما از زمانی که به دلیل زلزله و سونامی سال ۲۰۱۱ ویران شد، ذخیره‌سازی شده است. این آب در این مدت در مخازن و تانکرهایی برای از بین بردن مواد رادیواکتیو نگهداری شده است، در مراحل تصفیه این آب‌های آلوده، بیشتر مواد رادیواکتیو به جز تریتیوم جداسازی شد اما ظرفیت مخازن نگهداری رو به اتمام است، به نظر می‌رسد تریتیوم از دیگر مواد رادیواکتیو مانند سزیم و سترونتیوم ضرر کمتری دارد.

چین و روسیه پیشتر به ژاپن پیشنهاد کرده‌اند که بجای ریختن این آب آلود به دریا، آن را تبخیر و راهی آسمان کند زیرا در این صورت اثرات مخرب زیست محیطی آن کمتر خواهد بود اما ژاپن با این طرح موافقت نکرده است.

کد خبر: 79798

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0