7 فروردین 1403 - 8:00 ق.ظ

جنایات جنگی علیه مردم غزه در بیمارستان شفا

یاقوت نیوز- هدف ‌قراردادن غیرنظامیان و مراکز پزشکی به موجب قواعد حقوق بین‌الملل، نقض قوانین محسوب می‌شود و حال پس از گذشت بیش از ۱۷۰ روز از جنگ در غزه، ارتش رژیم غاصب صهیونیستی برای سومین بار بیمارستان شفا را حدود یک هفته به محاصره درآورده و مجموعه اقدامات ضدبشری و جنایات جنگی را مرتکب شده است.

یاقوت نیوز؛ مجید قاسم کردی

رژیم صهیونیستی با نقض آشکار قوانین بین الملل، این بیمارستان را هدف بمباران شدید قرار داده و دسترسی به آب و غذا و خدمات درمانی را مسدود کرده است؛ پدران را مقابل چشمان فرزندانشان و همسران را در جلوی چشم شوهران در محوطه بیمارستان شفا به قتل می‌رسانند و کادر پزشکی و درمانی در بیمارستان را به همراه بیماران و همراهشان محاصره و اسیر گرفته اند؛ این حملات و جنایات درحالی صورت می‌گیرد که براساس کنوانسیون های ژنو ۱ و ۴ در زمان جنگ می توان مناطق درمان و امن ایجاد کرد که مناطق درمان شامل بیمارستان ها و مراکز بهداشتی است و مناطق امن نیز به معنای اماکن دور از میدان نبرد است.

قوانین و توافقنامه های بین المللی صراحتا تاکید می‌کند بیمارستان ها، از هرگونه تجاوز و تعرضی در امان هستند و باید باشند و به استناد قوانین و معاهدات بین المللی حمله به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها از جنایات جنگی واضح و آشکار در قوانین بین المللی محسوب می‌شود.

براساس قطعنامه ۲۶۷۵ مجمع عمومی سازمان ملل متحد مصوب سال ۱۹۷۰ نیز هدف قرار دادن مناطق اطراف بیمارستان‌ها و یا پناهگاه‌ها و کادر پزشکی ممنوع است و پروتکل‌ها و توافقنامه های موسوم به «اصل تفکیک» که به معنای تفاوت قائل شدن میان نظامیان و غیر نظامیان است، هدف قراردادن این اماکن را ممنوع می‌داند اما صهیونیست‌ها در روزهای اخیر بدون توجه به قوانین و هشدارهای نهادهای جهانی به ارتکاب آن مشغول بوده‌اند.

هدف قراردادن عمدی غیرنظامیان که شامل کشتار زنان و بیماران، همراهشان و پناهندگان بیمارستان است، براساس اصول اصلی کنوانسیون ژنو مصوب سال ۱۹۴۹ و دو پروتکل الحاقی آن مصوب سال ۱۹۷۷ نیز ممنوع است. هرچند در بندهای مختلف این کنوانسیون، حمله به بیمارستان ها، مدارس، عبادتگاه ها مانند مساجد و کلیساها ممنوع بوده است اما از اخبار دریافتی از جنایات صورت گرفته و حملات و کشتار زنان و کودکان به خوبی خواهیم دید که نقض آشکار حقوق بشر شکل گرفته است.

تصریح ماده ۳ این کنوانسیون، به طور مشخص اقدامات این روزهای رژیم غاصب اسرائیل را که تجاوز و تعرض و آسیب به زندگی و سلامت جسمی به‌ویژه قتل در همه اشکال آن، رفتار بی رحمانه و شکنجه افرادی که در عملیات های نظامی مشارکت ندارد، است را نشان می‌دهد و مستند به ماده ۱۸ کنوانسیون ژنو ۴ که اعلام می‌دارد در هیچ شرایطی نباید بیمارستان‌های غیرنظامی که وظیفه خدمات رسانی به مجروحان، بیماران و ازکار افتادگان و مادران را برعهده دارند، هدف حمله قرار گیرند. جنایات هولناک مجتمع بیمارستانی شفا مصداق بارز جنایات جنگی و نقض آشکار حقوق بشر است.

حال که رژیم غاصب با رفتارهای وحشیانه‌ تمامی قواعد حقوق بین‌الملل و مفاد کنوانسیون های ژنو، لاهه، نورنبرگ و بسیاری از قواعد مصرح بین‌الملل را نقض کرده، با وجود اینکه زیر بار اساسنامه دیوان کیفری نرفته است اما با توجه به این که این دسته از جرایم خطرناکترین جرایم مرتبط با کل جامعه بین المللی است، سکوت جامعه‌ جهانی و فعالان حقوق بشر تعجب برانگیز و هیچ توجیه عقلانی و منطقی ندارد؛ بنابراین ضرورت ورود دولت‌ها و مردم کشورهای مختلف و سازمان های حقوقی در تقابل با اقدامات رژیم صهیونیستی و پایان خشونت بیش از هر زمانی احساس می‌شود.

 

* حقوقدان و فعال مدنی

کد خبر: 89665

نویسنده: مجید قاسم کردی

منبع: ایرنا

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0