20 شهریور 1402 - 10:30 ق.ظ

تفریق ، من و تو ما شویم

یک مربی آموزش رانندگی بنام فرزانه، مردی شبیه شوهرش را می بیند. فرزانه مرد را تا خانه ای که متوجه می شود در آن زنی وجود دارد تعقیب کرده و تقریبا مطمئن است که شوهرش به او خیانت کرده ولی به دلیل بیماری روانی ای دارد کمی نامطمئن است.

یاقوت نیوز؛ شبدیس بختیاری

خلاصه داستان : یک مربی آموزش رانندگی بنام فرزانه، مردی شبیه شوهرش را می بیند. فرزانه مرد را تا خانه ای که متوجه می شود در آن زنی وجود دارد تعقیب کرده و تقریبا مطمئن است که شوهرش به او خیانت کرده ولی به دلیل بیماری روانی‌ای که دارد کمی نامطمئن است. پدرشوهر فرزانه، موضوع را با پسر خود یعنی جلال مطرح می کند و جلال قسم می خورد که فرزانه اشتباه می کند. برای روشن شدن موضوع پدر و جلال به آن خانه رفته و بالاخره مشخص می شود زن و شوهری بنام بیتا و محسن که کاملا شبیه فرزانه و جلال هستند در آن ساختمان زندگی می کنند و این آغاز تقابل این چهار نفر و ادغام زندگی آنها می باشد.
مانی حقیقی در فیلمسازی دارای سبک خاصی می باشد که شاید فقط برای اهل سینما قابل درک باشد و برای عموم جذابیتی ندارد، حقیقی را می توان جزء فیلمسازان سبک آوانگارد یا پیشرو دانست . اما مسئله اینست با اینکه او سعی داشته فیلمی معماگونه بسازد ولی اصلا در بازگو کردن مفاهیم و پیام فیلم موفق نیست و نمی شود فهمید با ساخت چنین فیلم چیپ و سطح پایینی چه چیزی را می خواهد القا کند؟
ساختار این فیلم کاملا مبتنی بر شخصیت است اما پردازش مناسبی برای مسائل روانشناسانه شخصیت ها ندارد و غیر واقعی جلوه می کنند. در ورود و خروج شخصیت ها به جریان فیلم نیز ضعف زیادی دیده می شود. بعد از گذشت یک ساعت از فیلم و در نقطه اوج، 4 شخصیت بصورت ناگهانی باهم روبروشده و خیلی عادی از این صحنه گذر می شود. فیلمساز سعی بر این دارد که شخصیت ها را سیاه و سفید جلوه دهد بر خلاف شباهت ظاهری عجیب ولی هیچ ارتباط خونی بین آنها نیست؛ شاید اصرار فیلمساز به نشان دادن ماجرای کلیشه‌ایِ داشتن همزادهای انسانی زندگی آنها در چند جهان است که می‌توان گفت خارج از جهان دراماتیک هنوز به اثبات علمی نرسیده‌ است.
حقیقی حتی نتوانسته در انتخاب بازیگر موفق باشد ، انتخاب نوید محمد زاده با بازی کلیشه ای و نوع بیان تکراری از شخصیت های عصبی و تک بعدی اصلا به رساندن مفاهیم شخصیت در این فیلم موفق نیست. بدون شک نام یک اثر هنری باید بیانگر محتوا و ویژگی‌های خاص آن اثر باشد در تفریق با کشته شدن بیتا و جلال شخصیت های اصلی فیلم مشخص و متمایز می شوند. اگر شخصیت های داستانی را دو به دو با هم تلفیق کنیم در واقع ما با دو شخصیت روبرو هستیم که بصورت جریان سیال ذهن روایت گردیده است.و هدف در واقع پرداخت به ابعاد گوناگون یک شخصیت است که در فیلم در دو بدن اجرا شده است.
استفاده برخی از اکسسوری ها در فیلم به بیان برخی مفاهیم اشاره دارد در 90 درصد سکانسهای خارجی فیلم تفریق و حتی در روزآفتابی هم باران می بارد! فیلمساز چه چیز را می خواهد با این بارش باران بیان کند ؟
علت بارداری فرزانه را هم می توان چنین برداشت کرد که او زندگی خودش را باردار است و با سقط کردن جنین در واقع مشکلات روحی اش را سقط می کند و آماده زندگی جدیدی می شود. در یک‌سوم پایانی با بحران منطق در فیلمنامه مواجه می‌شویم. جایی که محسن دست به جنایت می‌زند بی آن که نیازی به انجام این کار باشد، علت رفتارهای شخصیت ها معلوم نیست.
حقیقی می توانست با پردازش مناسب به شخصیت ها باور وجودی آنها را برای مخاطب بیشتر کند تا یک اثری ماندگار به جا گذارد.

کد خبر: 81015

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0