21 تیر 1402 - 4:00 ب.ظ

برگزاری آیین بزرگداشت پدر موسیقی نوین ایران در خانه هنرمندان

آیین بزرگداشت زنده‌یاد کلنل علینقی خان وزیری پدر موسیقی نوین ایران ۳۰ تیرماه در خانه هنرمندان برگزار می‌شود.

به گزارش یاقوت نیوز؛ آیین بزرگداشت زنده‌یاد استاد علینقی وزیری پدر موسیقی نوین ایران به بهانه پایان پروژه نوسازی و مرمت مقبره خانوادگی وی توسط بهنام موحدان (پندار) با حضور جمعی از هنرمندان سرشناس و چهره‌های برجسته فرهنگی و هنری روز جمعه (۳۰ تیرماه) ساعت ۱۸ در سالن استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران به نشانی خیابان طالقانی، خیابان موسوی شمالی (فرصت)، ضلع جنوبی باغ هنر برگزار می‌شود.

متولی آرامگاه استاد علینقی وزیری و برگزارکننده آیین بزرگداشت این استاد برجسته موسیقی اظهارداشت: این برنامه قرار بود مهرماه سال گذشته به مناسبت یکصد و سی و ششمین زادروز استاد علینقی وزیری برگزار شود که متأسفانه به دلیل بروز برخی ناآرامی‌ها در کشور و شهر تهران لغو شد.

بهنام موحدان(پندار) با اشاره به آغاز کار بازسازی و مرمت آرامگاه استاد وزیری از سال ۱۳۹۸ با هزینه شخصی و بدون مشارکت و همکاری هیچ فرد حقیقی و حقوقی گفت: در یک سال اخیر زیباسازی و مرمت مقبره کلنل وزیری به طور کامل انجام شده است و از مقبره پدر موسیقی نوین ایران آن طور که شایسته نام و جایگاه انسانی-تاریخی وی و فرهنگ و حیثیت چندهزار ساله کشور عزیزمان ایران است، یک موزه هنری ساخته‌ام.

برگزاری آیین بزرگداشت پدر موسیقی نوین ایران در خانه هنرمندان
 آرامگاه استاد علینقی وزیری پیش از مرمت و بازسازی

وی افزود: مقبره استاد وزیری آماده بهره‌برداری است تا پس از ۴۵ سال برای بازدید عموم علاقه‌مندان موسیقی کشور بازگشایی شود.

متولی آرامگاه استاد وزیری بیان کرد: به همین مناسبت مقرر شد تا آیین بزرگداشتی برای پدر موسیقی نوین ایران با حضور هنرمندان و اساتید برجسته موسیقی همچون نادر مشایخی، میلاد کیایی، محمد مقدسی، بهرام گودرزی، کامبیز روشن روان، بهمن فرمان آرا، رضا کیانیان، شهره سلطانی و عبدالجبار کاکایی برگزار شود.

موحدان درباره برنامه‌های آیین بزرگداشت استاد وزیری اظهارداشت: در این مراسم که با اجرای فرزاد حسنی برگزار می‌شود، بخش‌هایی از فیلم مستند «کلنل» که درباره زندگی، آثار و اندیشه این استاد ساخته‌ام و فیلمی کوتاه از مراحل بازسازی مقبره وی به نمایش درمی‌آید.

وی گفت: سخنرانی استاد نادر مشایخی به عنوان دبیر هنری مراسم بزرگداشت، سخنرانی عبدالجبار کاکایی، کامبیز روشن روان و علیرضا میرعلینقی پیرامون نقش کلنل وزیری در تکوین و تعالی فرهنگ موسیقی ملی ایران و تکنوازی ویلن استاد فرشید فرهمند میراث‌دار اسدالله خان ملک (استاد بزرگ ویلن ایران) از دیگر بخش‌های این آیین است.

برگزارکننده آیین بزرگداشت استاد وزیری افزود: برخی از صاحب منصبان و مدیران امور هنری کشور از جمله مدیرعامل خانه هنرمندان ایران، مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره خانه موسیقی ایران، مدیر انجمن موسیقی ایران، مدیرعامل بنیاد فرهنگی رودکی، مدیرعامل موسسه فرهنگی اکو، ریاست فرهنگستان هنر، ریاست فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی و مدیران هنرستان‌های دختران و پسران به این مراسم دعوت شده‌اند.

برگزاری آیین بزرگداشت پدر موسیقی نوین ایران در خانه هنرمندان
 آرامگاه استاد علینقی وزیری پس از مرمت و بازسازی

استاد علینقی وزیری (۱۷مهر ۱۲۶۵ – ۱۸ شهریور ۱۳۵۸) نخستین موسیقیدان حرفه‌ای و پایه‌گذار موسیقی علمی و نظری در ایران و بنیانگذار جریان رنسانس موسیقی ایرانی، گشاینده درهای تجدد بر موسیقی ایران و به تعبیر آلدوس هاکسلی فیلسوف انسان‌گرا و نویسنده برجسته بریتانیایی «دلیر دنیای نو/ world new brave» ابرمردی که همزمان در حیاتش و اکنون که سال‌ها از خاموشی وی می‌گذرد، تصویر و تأثیر اندیشه‌ها، آرمان‌ها، عواطف ناب ناسیونالیستی و غیرت انسانیش در ابعاد موسیعی بر گستره هنرهای زیبا و فرهنگ موسیقی ایران که خود بنیانگذارش بود نمایان است.

وزیری با نبوغ هنری و بینش عمیق جامعه‌شناختی، درک ضرورت‌ها و نیازهای زمانه خود تحولی شگرف در نظام منفعل موسیقی ایرانی در عهد قاجار ایجاد کرد. مؤسس مدرسه عالی موسیقی به عنوان نخستین مرکز تخصصی آموزش اصولی و بنیادین موسیقی ایرانی، مؤسس نخستین هنرستان جامع موسیقی ملی و تعلیم و پرورش نخستین نسل از موسیقیدانان حرفه‌ای و جامع الشرایط موسیقی ملی ایران نوادری همچون روح الله خالقی، ابوالحسن صبا و مهدی برکشلی، اسماعیل مهرتاش، حسین سنجری، موسی خان معروفی، حسین گل گلاب و دیگر دردانه‌های بی‌جانشین از اقدامات این استاد فقید موسیقی است.

همچنین مؤسس کلوپ موزیکال به عنوان نخستین مرکز جامع و آکادمیک هنرهای زیبا و نخستین محفل رسمی روشنفکری در ایران، ساخت نخستین و تنها سمفونی ملی نفت ایران، از نخستین هنرمندان و روشنفکران پیشگام در تأسیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، نگارش و تألیف نخستین کتاب‌های متد و دستور آموزشی، هارمونی، زیبایی‌شناسی، تحلیل و نقد هنری در ایران، نگارنده نخستین کتاب جامع تئوری بنیادین موسیقی در ایران، مؤسس بنیاد رودکی به عنوان نخستین تالار نمایش موزیکال و اُپرا و سمفونیک ایران و خاورمیانه، تأسیس نخستین جایزه موسیقی ملی ایران جملگی شرح و تفسیر نبوغ، عشق و زندگی ابرمردی است که غرور اسم کهن دیار ما ایران بود و لحظه به لحظه وجودش را در راه وطن ایثار کرد، عاشقانه زیست، خداگونه آفرید و غریبانه از میان ما پر کشید.

کد خبر: 77971

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0