9 خرداد 1403 - 1:19 ب.ظ

والیبال به 15 سال قبل بازمی‌گردد؟

اعتباری که آسان به دست نیامد و رو به افول است

یاقوت نیوز- تیم ملی والیبال که امیدوار بود از مسابقات لیگ ملت‌ها بتواند شانس خود برای حضور در المپیک را افزایش دهد در هفته اول بازی‌ها شرایط ایده‌ال و خوبی نداشت و نداشتن بازی‌های تدارکاتی، دیر اضافه شدن سرمربی، بی انگیزگی بازیکنان در زمین مسابقه و عدم شناخت کافی پائز از بازیکنان همه و همه دست به دست هم داد تا والیبالی که همیشه در چند سال اخیر جز ۱۰ تیم برتر جهان بود با قبول شکست های پی در پی بهای سنگینی را پرداخت کند.

موضوعی که ابراهیم وطن پرست کارشناس والیبال هم در ارزیابی از عملکرد تیم ملی والیبال در هفته نخست لیگ ملت‌ها به آن اشاره کرد و گفت: باخت تیم والیبال در هفته اول تنها به خاطر ضعف فنی نیست و عوامل زیادی در این زمینه دخیل است. متاسفانه چند سالی است که شروع خوبی در لیگ ملت‌ها نداریم و در هفته اول رقابت ها را واگذار می‌کنیم و امتیاز از دست می‌دهیم. این تیم تمرینات خود را به دلیل معرفی دیرهنگام سرمربی دیر شروع کرد و بازی تدارکاتی زیادی نداشت.

بازی های تدارکاتی کلید واژه مهمی که محمد ترکاشوند هم در ارزیابی از عملکرد تیم ملی ایران در جام ملت‌ها به آن اشاره و اظهار کرد: یک هفته زودتر به برزیل رفتیم و ۳ بازی تدارکاتی با این تیم در فاصله خیلی کوتاه انجام دادیم. اگر تیم ضعف و یا ایراد فنی هم داشت در بازی‌های تدارکاتی دیده می‌شود اما باید زمان کافی وجود داشته باشد تا نقاط ضعف تیم در بازی‌های تدارکاتی به حداقل برسد. ما بازی تدارکاتی انجام دادیم و سپس ۲ روز بعد رفتیم مسابقه دادیم. امکان ندارد طی یک یا دو روز نقطه ضعف تیم شناسایی و برطرف شود، بازیکنان بازی تداکارتی کمی داشتند. اگر قرار به برگزاری بازی تدارکاتی بود باید ۱۵ تا ۲۰ روز قبل از شروع لیگ ملت‌ها برگزار می‌شد نه در فاصله چند روز. اکنون باید بازیکنان برای هویت و اعتبار خود و برای ایران بجنگند و از والیبال ایران دفاع کنند. باید بحث المپیک را به فراموشی بسپارند. شاید امید کمی هم برای ورود به المپیک داشته باشیم اما باید تلاش کنند و از باخت نترسند. مردم ما اکنون با ورزش عجین شده‌اند و دل خوشی آن ها ورزش است و از این طریق شاد می‌شوند. این شادی را باید به مردم هدیه کنیم. امیدوارم این امر اتفاق بیفتد و از هفته دوم به نتایج خوبی دست پیدا کنیم.

از عدم بازی های تدارکاتی که گذر کنیم بی انگیزگی بازیکنان در زمین مسابقه موضوع مهم دیگری است که قابل بررسی است. بازیکنانی که هر کدام سابقه حضور در میدان بزرگ را در کارنامه دارند از محمدطاهر وادی، محمد ولی زاده، میلاد عبادی پور گرفته تا مهدی جلوه، امین اسماعیل نژاد، میثم صالحی و آرمان صالحی.

البته ناگفته نماند تجربه زمانی مثمر ثمر واقع می شود که با حمایت همراه باشد اگر نتوانیم به خوبی از این تیم حمایت کنیم و آماده سازی خوبی انجام دهیم ممکن است اتفاقات بدی رقم بخورد و نباید فراموش کنیم که در چنین شرایطی این شکست نه برای فدارسیون و تیم ملی که برای همه مردم ایران خواهد بود. بهنام محمودی در این باره بر این باور است؛ در این نتایج بخش کوچکی از بازیکنان و مربیان مقصر هستند و باید در این خصوص تقسیم‌بندی داشته باشیم، اما سهم بیشتر این ناکامی مدیریتی است. توان بازیکنان ما همین است و نمی‌توانید آنها را با کورک و میچلتو یا دیگر ستاره‌های والیبال دنیا مقایسه کنید. یک‌سری بازیکنان را تعلیم دادیم که ظرفیت آنها همین است. این مدل بازیکنان را در مقطع حضور ولاسکو نیز داشتیم و او به بهترین نحو از این بازیکنان در بحث ‌انگیزشی، تکنیکی و کارایی استفاده می‌کرد. این در حالیست که در پایان هفته نخست، بهترین دریافت‌کننده‌های VNL ایرانی هستند. میلاد عبادی‌پور و آرمان صالحی، کاپیتان و لیبرو تیم ایران به ترتیب با 29 و 27 دریافت موفق بالاتر از نام‌های بزرگ والیبال جهان، بهترین دریافت‌کننده‌های هفته اول لیگ ملت‌ها هستند. پیش از این والیبال ایران در سال‌های اخیر همیشه از ضعف دریافت رنج برده است. ابراهیم وطن پرست هم در ادامه و با توجه به این که شانس زیادی برای حضور در المپیک نداریم در مورد موضوع مطرح شده تحت عنوان جوانگرایی اظهار کرد: جوانگرایی در تیم صورت گرفته اما نه به صورت کامل و تیم ترکیبی از جوانان و افراد باتجربه است. زمانی می توانیم ادعای جوانگرایی داشته باشیم که در مجموع، ترکیب تیم را بازیکنان جوان تشکیل دهند و بدون توجه به نتیجه گرایی آن‌ها را برای المپیک 2028 آماده کنیم.

با تمام این تفاسیر یک ماه آینده مسابقات جام ملت‌های والیبال را در ارومیه داریم و اگر ژاپن و چین تیم اصلی خود را نیاورند به‌راحتی قهرمان می‌شویم. اگر قهرمان شدیم نباید آن را در بوق و کرنا کنیم که قهرمان آسیا شدیم. مطمئن هستم ژاپن با توجه به حضور در دور نهایی لیگ ملت‌ها تیم اصلی خود را نخواهد آورد. در این شرایط والیبال ما نیاز به حمایت دارد. باید دعا و تلاش کنیم که سهمیه بگیریم. اگر سهمیه نگیریم و به المپیک نرویم و در بازی‌های آسیایی نیز قهرمان نشویم، والیبال ما به 15 سال قبل بازمی‌گردد. والیبالی که در سال 2019 در جایگاه پنجم لیگ جهانی قرار گرفت و در دوره گذشته نیز با صعود به جمع 8 تیم پایانی رتبه هفتم را به خود اختصاص داد.

کد خبر: 91414

نویسنده: : آرزو غفوری

برچسب ها: , , , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0