18 آذر 1402 - 3:00 ب.ظ

ادعای یک رسانه افغان: منطقه نباید از ناحیه افغانستان نگران باشد

آواپرس افغانستان در گزارشی به نقل از کارشناسان سیاسی نوشت: کشورهای منطقه نباید از سمت افغانستان نگران امنیت شان باشند، زیرا رهبران طالبان در طول دو سال گذشته با سرکوب تروریست‌ها به ویژه القاعده و داعش نشان دادند که اراده قوی برای نابود و جلوگیری از گسترش فعالیت این گروه‌ها در افغانستان دارند.

به گزارش یاقوت نیوز؛ از خبرگزاری صدای افغان(آوا)، این اظهارات آگاهان نظامی در حالی مطرح می شود که فصیح الدین فطرت، فرمانده کل نیروهای مسلح طالبان، در سفر به ولایت بدخشان، نگرانی کشورهای آسیای میانه مبنی بر حضور نیروهای خارجی در افغانستان را بی‌اساس خوانده و گفت: هیچ نیروی خارجی در افغانستان وجود ندارد. وی به کشورهای آسیای میانه اطمینان داد که از خاک افغانستان بر ضد آنان استفاده نخواهد شد.

وی افزود: فعالیت گروه داعش در افغانستان مهار شده و سران این گروه سرکوب شده و از بین رفته اند و توان فعالیت و مقابله با نیروهای طالبان را ندارند.

فطرت، ادامه داد: برزگان داعش و القاعده در افغانستان سرکوب و کشته شدند و البته اهدافی داشتند که نمی توانند به آن برسند.

نورالله ابراهیم خیل، کارشناس نظامی در صحبت با آوا گفت: کشورهای منطقه نباید از ناحیه افغانستان نگران امنیت شان باشند، زیرا سران طالبان در طول دو سال گذشته با راه اندازی حملات نظامی بر مخفیگاه تروریست‌ها به ویژهالقاعده و داعش نشان دادند که اراده قوی برای نابود و جلوگیری از گسترش فعالیت این گروه‌ها در افغانستان دارند.

وی تاکید کرد: باید کشورهای منطقه برای نابودی تروریست‌ها با یکدیگر همکاری کنند و اطلاعات خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند تا بتوانند علل و عوامل پشتیبانی از گروه‌های تروریستی را شناسایی و مبارزه با آن‌ها را تسریع کنند.

این کارشناس نظامی خاطر نشان ساخت: نیروهای امنیتی منطقه باید سیاست‌های منسجمی را در برابر گروه‌های تروریستی داشته باشند و در صورت حملات تروریستی، به صورت قانونی و منسجم به آن پاسخ بدهند.

وی با بیان این که کشورهای منطقه باید برای جلوگیری از گسترش فعالیت گروه‌های تروریستی از مرزشان حفاظت کنند، افزود:لانه‌های اصلی گروه های تروریستی به ویژه القاعده در خارج از مرزهای افغانستان است و از آنجا حملات انتحاری و انفجاری‌شان برنامه‌ریزی و سازمان دهی می‌کنند.

ابراهیم خیل خاطر نشان ساخت: اگر تحریم‌ها و محدویت‌ها از سوی سازمان ملل متحد بر طالبان وضع نمی شد، اکنون حکومت موجود در افغانستان می توانست به صورت اساسی جلو تروریست‌ها را در این کشور بگیرد.

اسماعیل یوسفی، کارشناس روابط بین الملل نیز در صحبت با آوا گفت: بعد از روی کار آمدن طالبان در افغانستان ۹۰ درصد حملات انتخار و انفجاری گروه‌های تروریستی کاهش یافته، از این جهت جلو گسترش فعالیت آنان گرفته شده و نمی توانند حمله‌ای بر علیه کشورهای منطقه انجام بدهند

او با بیان اینکه گروه‌های تروریستی بدون حمایت کشورها نمی‌توانند، حملات تروریستی را انجام بدهند، اظهار داشت: حکومت موجود در افغانستان وظیفه دارد که لانه های اصلی این گروه های را ریشه یابی و به جهانیان افشا کند.

این کارشناس روابط بین الملل تصریح کرد: گروهای تروریستی به‌خصوص داعش ابزار اطلاعاتی و جاسوسی برخی کشورها است که از آنان برای اهداف سیاسی شان در افغانستان و دیگر کشورهای اسلامی استفاده می‌کنند، بر این اساس نیاز است که کشورهای دیگر با طالبان برای شناسایی حامی اصلی تروریست‌ها همکاری کنند.

جوبایدن، ریٔیس‌جمهوری امریکا چندی قبل در یک نشست خبری گفته بود: القاعده دیگر در افغانستان حضور ندارد، او همچنان تاکید کرده است که برای نابودی این شبکه از طالبان کمک خواهد گرفت.

کد خبر: 85172

برچسب ها: , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0