اتصال کردستان به شبکه ریلی سراسری
پروژه راهآهن همدان-سنندج با بهرهگیری از توان و تخصص مهندسان داخلی و تجهیزات داخلی منطبق بر آخرین تکنولوژیهای روز جلوهای از دانش مهندسان کشور در صنعت ریلی است.
به گزارش یاقوت نیوز؛ از وزارت راه و شهرسازی، راهآهن همدان- سنندج با ظرفیت جابهجایی یک میلیون تن بار و ارزش روز ۱۵۰ هزار میلیارد ریال در آستانه بهرهبرداری قرار دارد.
این مسیر ریلی یک خطه با ۳ قطعه اجرایی بخشی از راهآهن تهران – همدان – سنندج است که مراکز استانهای همدان و کردستان را به هم مرتبط میسازد.
راهآهن همدان- سنندج ۱۵۱ کیلومتر طول دارد که با احتساب خطوط ایستگاهی به ۱۷۸ کیلومتر میرسد و ٤٨ کیلومتر آن در استان همدان و حدود ۱۰۳ کیلومتر آن نیز در استان کردستان واقع شده است.
خط ریلی همدان- سنندج از ایستگاه همدان آغاز شده و ضمن عبور از حوالی شهرهای بهار، لالجین، صالح آباد، قروه و دهگلان به ایستگاه سنندج منتهی میشود و مقرر است در ادامه مسیر با عبور از شهر مریوان به مرز باشماق متصل شود.
جابهجایی کالا از مرز باشماق (کردستان عراق) و اتصال سنندج به شبکه ریلی سراسری از طریق همدان و تهران از جمله اهداف احداث این راهآهن است.
با اجرای این پروژه ریلی جابهجایی محصولات کشاورزی و تولیدات کارخانجات و صنایع موجود در منطقه تسهیل میشود و امکان توسعه در آینده و اتصال این پروژه به استانهای کرمانشاه، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی نیز فراهم خواهد شد.
هم اکنون و در فاز اول ریلگذاری ۱۷ کیلومتر از خطوط ایستگاهی پروژه راهآهن همدان- سنندج انجام شده است.
عملیات روسازی آن از ابتدای سال ۱۳۹۹ آغاز شد و در ۴ سال ساخت خطوط اصلی و ایستگاهی عملیات تکمیل سیستم ارتباطات و فیبر نوری محور انجام شد.
استفاده از ۲۰ هزار تن ریل ملی و بومی سازی تجهیزات وراداتی با دانش مهندسان داخلی
عمدهترین تجهیزات روسازی شامل ریل، سوزن، تراورس، ادوات پابند و سیستم انتقال بر مبنای استانداردهای بینالمللی تامین شده است و تمام ادوات وارداتی نیز با بهره از توان و تخصص مهندسان داخلی منطبق بر آخرین تکنولوژیهای روز بومی سازی شده است.
همچنین در این پروژه ۲۰ هزار تن ریل تولید ملی به کار رفته و خودکفایی در این حوزه اقدام ارزشمندی در راستای کاهش ریسک واردات، کنترل هزینههای اجرایی و افزایش سرعت در اجرای عملیات محورهای ریلی است.
حداکثر سرعت طراحی این مسیر ریلی برای قطارهای مسافری ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و قطارهای باری ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است که انتظار می رود سرعت عملیاتی قطار مسافری در شروع بهره برداری حدود ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت باشد و پیشبینی میشود ظرف ۲ ماه آینده به ۱۶۰ کیلومتر در ساعت برسد.
این پروژه دارای ۷ ایستگاه با نامهای بهار، آقبلاغ، دوسر، قزوه، آونگان، دهگلان و سنندج است.
ایستگاه راهآهن سنندج در مجاورت شهر سنندج آخرین ایستگاه مسیر و از نوع درجه یک تشکیلاتی بوده که در زمینی به مساحت ۵۲.۲ هکتاری احداث شده است.
معماری ایستگاه نشات گرفته از مهربانی و مهمان پذیری مردم، زیبایی و ظرافت هنر کردی و اقلیم منطقه با فناوری روز دنیا و تولیدات مصالح و تجهیزات ایرانی طراحی و اجرا شده است.
امکان افزایش ظرفیت جابهجایی بار به ۹ میلیون تن در سال
راهآهن همدان- سنندج ظرفیت جابهجایی ۶۰۰ هزار نفر و یک میلیون تن بار در سال را دارد که با توجه به توسعه صنایع منطقهای در سنوات اخیر و افزایش جمعیت، این ارقام در بخش باری افزایش قابل ملاحظهای خواهد یافت.
در فاز دوم بهرهبرداری و تکمیل خطوط ایستگاهی و اتصال خطوط پیش بینی شده به مراکز بار در استان کردستان ظرفیت این محور به ۸ تا ۹ میلیون تن بار در سال ارتقا خواهد یافت.
این پروژه ریلی ۲۹ دستگاه پل بزرگ و ۴۱۱ دستگاه پل کوچک دارد.
راهآهن همدان- سنندج روز جمعه با حضور رئیس جمهوری و وزیر راه و شهرسازی افتتاح خواهد شد.
ارسال دیدگاه
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد